For en gjeng egoister……

I helga har det blitt kjent at en person som har testet positivt på Covid 19 og ble pålagt karantene syntes det var  helt riktig og tilbringe karantenetiden sin på Gardemoen, Norges største flyplass for deretter å sette seg på flyet til Qatar.  Raskeste flytur på den strekningen jeg får opp er et direktefly som tar 6 og en halv time.
Munnbind eller ikke .Ville du like å sitte innestengt i et fly i  seks og en halv time med en Covid 19 smittet person?
Hvis jeg som helseperson skal være i samme rom med en antatt smittet person bare 15  minutter for å ta et røntgenbilde må jeg ha på fullt verneutstyr. Langt mer enn et skarve hjemmesydd munnbind.  Men denne personen synsdet var på sin plass å utsette alle sine medpassasjerer for smittefare.  Snakk om egoist!
Jeg vet ikke hva som var hensikten med turen til Qatar, om det er forretninger eller fornøyelser men det spiller overhode ingen rolle.  Surt å gå glipp av turen, men som folk sa til meg da jeg ødela beinet og måtte skrinlegge Italiaturen  i 2013, Italia ligger der neste år og. Og vet dere hva? Det gjør Qatar også!

Forrige helg hisset jeg meg opp over et kvinnemenneske i en artikkel i Dagsavisen.  Hun mente munnbind var ubehagelig å bruke, og at hvis myndighetene påla henne å bruke munnbind i gitte situasjoner, så stred det mot hennes rett til å bestemme selv.  Et slikt påbud som for eksempel ved kollektivreiser ville hun overhode ikke finne seg i.  Da ville hun gå i demonstrasjonstog!
Det som virkelig bekymrer meg er at hun dessverre ikke ville bli alene i det demonstrasjonstoget.  Det ville garantert dukke opp flere skrotnisser.
Jeg er mer usikker på hva de ville skrive på parolene sine.  Et demonstrasjonstog må jo ha paroler. Vil det stå noe slikt som “Jeg sloss for min rett til å smitte hvem jeg vil!”  “Jeg gir faen, og belaster helsevesenet med glede” eller “Other lives, doesn’t matter…”Og mens vi er inne på hvilke liv som teller og hvilke som ikke teller like mye.  Vi husker jo alle Black lives matter demonstrasjonene i våres.  Der livet til en svart mann i USA plutselig betød mye mer for tusenvis av demonstranter i Oslo enn livet til ei bestemor eller ti på Manglerudhjemmet.

Så fort regjeringen åpnet grensene for helt nødvendige turer til utlandet kastet folk seg over tastaturet og bestilte turer til Spania, Frankrike og muligens ei bearstube i de italienske alper. Du vet der de hadde kost seg så i vinterferien.  Når smittetallene i Europa igjen steg ble det rene thrilleren. Ville flyet rekke frem før midnatt slik at de som hadde vært på de helt nødvendige golfturene ferieturene eller sykkelturene til Spania og Frankrike slapp en grusom karantene?  Flyerne på flyene fra Spania var helter og klarte å lande flyene slik at passasjerene unngikk karantene, og  passasjerene kunne glade og fornøyde vandre fritt rundt i samfunnet og smitte hvem de måtte ønske.  Ikke rart det ble applaus!  Flyverne på flyet fra Frankrike var ikke like heldige.  De landet akkurat ett sekund for sent, og passasjerene deres måtte forlenge ferien med 10 dager innenfor husets fire vegger – og unngikk å s,itte både bestemor og barnebarn.  Slikt blir det av uforståelige grunner ikke applaus av.

I dag har 53 personer på en dag  for sein Harryhandel blitt stoppet på grensen.  Den mest brukte unnskyldningen grensekontrollørene fikk høre var at brødhuene ikke skjønte hvilken dato og klokkeslett  grensa skulle stenges.  Tenk det, voksne mennesker med bilen full av unger som innrømmer glatt at de ikke kan verken  klokka eller kalenderen.  Hadde jeg vært tenåring bak i den bilen veit jeg hvilken unnskyldning jeg skulle bruke neste gang jeg kom litt for seint hjem en fredagskveld…
De var i det minste ærlige de som innrømte at de ga faen.

Ga Faen gjorde også ledelsen ved flere av våre helseforetak som importerte svenske sykepleiere og leger i hopetall for å få til en smidig (og billig) ferieavvikling.  Sykepleiere og leger kan jo som alle vet ikke bli bærere av smitten så de trenger man ikke teste, selv om de kommer rett fra sykehus overbefolket med svenske Covid 19 pasienter.
Det tok ikke så mange ukene før vi forsto at det kanskje ikke var så lurt, og testing og munnbind måtte tas i bruk.  Noen ganger lærer man “the hard way”.

Så folkens, skal vi nå ta oss sammen? Sprite hendene , holde en meters avstand, bruke munnbind når myndighetene anbefaler det og holde oss hjemme  i Norge og heller ikke her klumpe oss sammen i store menneskemengder. Jeg vet vi kan klare det hvis vi vil.

9 kommentarer
    1. Vel…du får trøste deg med at fyren som stakk på Qatarflyet, havnet i karantene ved ankomst. De meldte jo fra… 😎 Eller sladret, som enkelte kaller det.

        1. Anta Qatar Airways fikk melding temmelig raskt og håndterte mannen ombord også. Akkurat det flyselskapet tror jeg på 😁

    2. Jeg får til stadighet bekreftet min påstand om at Norge er det landet med flest dumme nordmenn. (Sukk.)

    3. Nei det er ikke så greit å følge regler. Og vi burde vite at det er slik, så hvorfor myndighetene ikke gjorde kort prosess og innførte test på alle som ville inn i landet når slusene ble åpnet forstår ikke jeg. Vil du inn i landet må du testes, vil du ikke får du ikke komme.

    4. Det er noe som vi bare kan lure på og bli forbannet over, men lite å gjøre med. Det er noen som ikke har omløp og da er det bare sånn

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg