Forsiden fikk først plass på side 5

Jeg er blant de som koser meg med papiraviser ii helgene. Både VG og Dagbladet med sine magasiner blir med hjem fra lørdagshandelen. Gjerne Aftenposten også.

I dag da jeg satt og koste meg med avisene og turen var kommet til Dagbladets Magasinet opplevde jeg noe rart. Jeg kastet et raskt blikk på forsiden uten å studere den så godt. Bladde fort forbi side 2 og 3 som inneholdt reklame for en bil til en halv million og bladde så om til side 4 og 5.

Der møtte jeg et portrettbilde av en smilende Knut “Kuppern” Johannesen, og det som så ut som ei forside på hele magasinet. Layouten med datering og alt var som forsidene på Magasinet pleier å se ut. Litt forvirret bladde jeg tilbake til forsiden. Jeg hadde liksom ikke festet meg med den.

Den hadde og layout slik forsiden på Magsinet pleier å se ut. Det var bilde av en bil. Litt tekst. Men under overskriften Magasinet sto det med godt synlige fonter ANNONSE FOR HONGQI altså denne bilen til en halv million som også var behørig omtalt på side 2 og 3.

Det er lenge siden jeg sluttet å se på Dagbladet som en seriøs nyhetsformidler, men jeg har likt Magasinet i lørdagsavisen. De har hatt en god del gode artikler. Når Dagbladet velger å selge sjela og førstesida på dette helge-magasinet til en kinesisk bilprodusent og henviser gode, gamle Kuppern til side 5, ja da har Dagbladet nådd et bunnivå for meg.

Dette handler ikke om Kuppern eller om at det var annonse for akkurat en  Kinesisk bilprodusent som fikk lov å kjøpe forsiden. Jeg hadde reagert samme hva det ble reklamert for og hvem som fikk lov å betale for å få forsiden som reklameplakat for sitt produkt.

Lørdagsutgaven av Dagbladet, med Magasinet, er den utgaven i uka som har høyest salgstall for avisen. Når de da gjør denne forsiden om til en ren rekalmeplakat for det firmaet som betaler mest er jeg redd salgstallene og interessen for Magasinet og lørdagsutgaven vil avta. En avis som selger sjela si til høystbydende har for meg liten interesse.

Kanskje finner jeg det ekstra provoserende at det er akkurat Dagbladet som velger å selge sjela si til høystbydende på denne måten. Avisen som helt fra den startet i 1869 har engasjert seg i progressive saker som kvinnesak. Avisen som i årene før krigen var frittalende og tydelig i sitt språk mot Hitler-Tyskland og det fascistiske Italia.  Avisen som så sent som i 2011 slo fast på lederplass sin holdning mot Fremskrittspartiet:

«Helt siden Anders Langes Parti ble stiftet på Saga kino i Oslo i 1973, har denne avis vært en aktiv motstander av partiet, politikken og alt dets vesen.»

Nå selger avisen forsiden i den utgaven i uka med størst opplag til kinesiske bilprodusenter. En trist utvikling for avisen som startet som

Et nytt frisinnet Dagbladet i overensstemmelse med Grunnlovens ånd, et sant demokratisk blad hvor det er anledning til fritt å uttale seg uten persons anseelse – men uten personligheter – ene og alene søkende det rette i fedrelandets interesse, skrevet i en anstendig tone og i et forståelig sprog for både leg og lærd.

som det het i subskripsjonsinnbydelsen grunnleggeren Anthon Bang sendte ut i forbindelse med oppstarten av avisen i 1869.

3 kommentarer

      1. Jeg tror ikke salgstallene går oppover med slike stunt. Vurderer å sende blogginnlegget som leserinnlegg eller kronikk til Dagbladet og se om de setter det på trykk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg