Forsvare de jeg er glad i……

I går kveld gjorde jeg noe jeg ikke trodde jeg kom til å gjøre. Jeg har slettet en kommentar i kommentarfeltet fra en anonym leser. (Anonymus).

Jeg mener stort sett at folk må få lov å komme med sine meningsytringer, og stort sett svarer jeg på en så høflig måte som jeg klarer. ( Noen ganger holder det hardt.) Noen ganger svarer jeg ikke, fordi jeg rett og slett ikke har tid før det liksom har gått i glemmeboka. Jeg leser alle kommentarene. Noen trenger litt lengre svar, og det er det ikke alltid tid til, og så kommer jeg ikke på at jeg ikke har svart når jeg får tid. Noen vet jeg ikke helt hva jeg skal svare på. Noen velger jeg å ikke svare på fordi de kommer med de samme beskyldningene som jeg har svart på mange ganger i den samme tråden med den samme personen. Men det er sjelden jeg sletter en kommentar.

I går gjorde jeg det.

Det var en kommentar fordi jeg hadde uttalt meg kritisk til bagatelisering av bivirkninger ved bruk av piller. Vedkommende kom med den vanlige triaden om at jeg var opphengt i toppbloggeren som fant bivirkningene underholdende. Greit nok. Det å bli skjelt ut fordi jeg ikke tror Gud driver et serveringssted i Alta begynner jeg å bli vant med. At folk synes det å forsvare latterliggjøring av alvorlige helsetilstanden sier litt om tankevirksomheten til de som skriver slikt. At folk offentlig ønsker å fremstå – dog anonymt, som mindre kjappe i toppen er deres valg og ikke mitt problem.

Men når man drar inn i debatten antatte egenskaper ved en uskyldig tredjepart, Gamle Gubben Grå. Da har dere gått for langt! Alt for langt! Han skal på ingen måte lastes for at jeg til tider er kritisk til Kokkejævel sine tekster. Jeg har ballast og en trygghet på meg selv til å takle den kritikken som kommer i kommentarfeltet. Det er ikke derved sagt at alle i min omkrets har det.

Jeg tror de fleste som leser bloggen min er voksne mennesker. De aller fleste går nok og under betegnelsen godt voksne. Så la oss oppføre oss som voksne mennesker.  Voksne mennesker tar ansvar for sine handlinger og sine uttalelser. Og Så de i kommentarfeltene.  I går slettet jeg kommentaren. Neste gang anmelder jeg den. Og samme hvor anonym du tror du er,, så kan politiet finne ut hvem du er.

Kommenter gjerne, hold deg helst til saken og hold deg for god til å skrive ting for å skade eller såre folk rundt meg.  Husk vi er alle ansvarlige for det vi skriver på nett.

14 kommentarer
    1. Man skal forsvare de man er glad i.Sånn er det.

      Voksne mennesker som gjemmer seg bak ett tastatur og tror dem kan slenge dritt hvor dem vill

      FY FY FY FY

    2. Feigheten lenge leve. Å skrive ut dritt anonymt er lett. Men å stå for det man mener er tøft, så jeg heier absolutt på deg.
      Voksne mennesker som sitter og tømmer ut stygge ting i kommentarfeltene kan ikke ha det godt med seg selv. Veldig trist.

    3. Slike oppgulp og hets er det bare å slette. Vedvarer det så politianmeld uansett hvor anonym man er. IP adr finner man jo.
      Alle forsvarer sine, og en uskyldig tredjepart skal ikke lide for andres oppgulp.

      Ha en strålende helg.

    4. Enkelte mennesker bare er og blir usivilisert..
      At enkelte uttrykker uenighet, er jo bare positivt, men det forutsetter jo unektelig at dette synet argumenteres, slik at det lar seg gjøre å faktisk se denne siden av saken (hehe)

    5. Lurt å slette. Dårlig gjort å dra inn gamle gubbe grå. Dette betyr vel bare at du nærmer deg bloggtoppen 😉 Er kanskje ikke så rart at de unge bloggerene av og til stenger kommentarfeltene sine. En uting dette her med å hetse folk. Nå er det endelig helg og du kan ut på nye eventyr eller bare kose deg i drømmehuset. God helg.

    6. Med så mye oppmerksomhet følger også det generelle kommentarfeltet på internett sine mørkeste rom. Det er aldri godt å vite hva intensjonen til disse menneskene er. Jeg skal verken kategorisere eller diagnostisere.
      Du er delvfølgelig ansvarlig for å røkte ditt eget kommentarfelt. Når ens egne, uforskyldt blir angrepet er du i din fulle rett til å slette. Til og med politianmelde, hvis det blir slt for galt. Berømmelse har alltid en bakside. Er glad du er voksen og ansvarsfull!

    7. Jeg hadde godkjenning på kommentarer tidligere. Og hvis jeg hadde fått noen kommentarer som bare er fulle av dritt, så hadde jeg satt på godkjenning igjen. Man har lov å slette det man vil. Og jeg tenker at å få sine kommentarer publisert, når det blir sånn igjen og igjen, enten det er hos deg eller Kokkejævel, det er bare dumt. Egentlig blir sånne diskusjoner i kommentarfeltet bare trist, og sprer bare MER dårlige kommentarer. Det slutter liksom ikke. Så ytringsfrihet eller ikke, det kommer sjelden noe godt ut av det…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg