Frodiths lille januar-moro. Tur

Jeg tror Frodith har en tanke bak denne januar-moroen sin. At hun skal lokke oss ut for å lete etter de motivene hun ber om. At vi ikke bare skal hente alle bildene fra eget arkiv, selv om det selvsagt og er lov. Frodith er grei sånn.

Vi har hunder så vi må ut på tur samme hvor mye det føyker og laver ned utenfor Drømmehuset. Dette bildet tok jeg på gårsdagens tur. Tanken var å ta mange bilder på lufteturen, men været frister ikke til å stå og fotografere for hver hundre meter, så det ble med dette ene bildet.

Man snakker om global oppvarming. Man snakker om mer ekstrem vær, men det vi opplever nå er det Høvdingen på 93 kaller en god gammeldags vinter. Selv jeg som ikke liker vinteren må innrømme at en vinter med rikelig med snø og kulde i stedet for temperaturer rundt 0 og holke og is er langt å foretrekke.

 

15 kommentarer
    1. Ja hun har nok tenkt vi skal aktiviseres litt – og det er fint 🙂 Men arkivbilder er greit av og til 😀 Ja du som har hund MÅ ut en tur uansett liksom. Ja dette ligner på en god gammeldags vinter. Det var mye snø da også 🙂

    2. Fint med tur, og egentlig også uansett vær. I alle fall når du kommer inn igjen!
      Jeg har akkurat kommet inn igjen etter morgenturen min, og sitter nå og nyter frokosten, godt fornøyd med meg selv! 😀

    3. For noen år siden var jeg tilhører på en forelesning om klima, Det krydde av forskere og meteorologer. Til og med en klimapsykolog, Per Espen Stoknes.
      Jeg var så heldig å bli sittende sammen med statsmeteorolog Kristen Gislefoss. Og takk for det, fordi jeg skjønte bortimot ingenting om hva de snakket om. Han prøvde med enkle ord å forklare meg forskjellen på vær og klima.
      I pausen tegnet han en enkel tegning om en eier og en hund på tur til fjells. Eieren var klima, hunden været.

      Da gikk det opp en lys for meg. Se for deg en graf. Der bunnlinja starter på år 1900 og slutter på år 2024. Søylen til venstre er temperatur. Starter på 0 og 4 grader på topp. Eieren går strake veien mot katastrofetallet 4. Siste 20 åra med en bratt stigning. Hunden svinser hele tiden mellom 0 og fire. En gang langt foran eieren, og så langt bak.
      Denne enkle tegningen, bruker jeg flittig for å forklare forskjellen mellom klima og vær. Blir mange aha opplevelser. 😉

      1. Jeg vet forskjellen på klima og vær.
        Hvis man hadde hatt den grafen din litt lengre enn fra 1900, altså over flere tusenår tror jeg man hadde sett flere svingninger, og at bildet ikke er så entydig som det mange hevder.
        Jeg er ingen klimafornekter, det finnes nok menneskelige skapte klimaendringer. Men jeg tror at noen blåser litt mye i de basunene.
        Det var et menneske på radioen i sted. Fikk dessverre ikke med meg tittel. Hun snakket om snømengdene de siste døgnene og at det hadde snødd i tre døgn i strekk. Det var krise og ut fra hvordan hun ordla seg nærmet vi oss verdens ende – antakelig innen januar er over. Litt senere i samme program snakket de med meteorologen. Han kunne fortelle at det ikke hadde snødd så mye og så lenge av gangen i Drammen siden.. hold deg fast… 2014.
        Vi får kulde under 20 minus i sentrale ostlandet de neste dagene. Det var visst og en del år siden sist man hadde notert det på Blindern. Mener det var 13 år siden eller noe slikt. Vel, jeg husker godt at det var under 20 minus nesten hver vinter da jeg var barn. Det var grensa for når vi ikke lenger hadde ute-gym. (Gikk på en skole uten gymsal, så om vinteen var det skileik i gymtimene)

        1. Ikke et øyeblikk i tvil om at du vet forskjell på klima og vær. Det er det slettes ikke alle som vet.

          Verden begynte med systematiske målinger av temperaturen på kloden. i 1880. Det som er uomtvistelig er at i følge Verdens Meteorologiorganisasjon WMO ble alle rekorder slått i 2023. Globale temperaturer var all time high. Klimagassutslippene rekordhøy. Havnivåstigningen rekordhøy. Isen på Antarktis rekordlav.

          Vi her i kalde nord er de siste som vil merke det på kroppen. Det er en langsom tsunami, derfor er det mange som ikke bryr seg. Kanskje ikke før de første klimaflyktningen fra synkende stillehavsøyer, og fra land i Afrika når temperaturen nærmer seg pluss 60, kommer i hopetall til vårt lille vakre vinterland.

          Ellers så er jeg enig med deg, jeg også husker min barndoms vinter der vi hver eneste dag styra på i ski og akebakken, det var “alltid” mye snø. Glemt i minnet er alle dager det regnet om vinteren. 😉

    4. Har man hund, så har man hund, og da må man på tur. Jeg hadde hund da jeg var ung, men var ikke spesielt glad i morgenturene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg