Gamle Gubben Grå og Kjerringas julekalender del 6

Jeg har sett det i flere dager nå, sikkert helt siden  forrige helg.  Utstillingsvinduet fra i fjor er tilbake!!!
I fjor tenkte jeg gang på gang da jeg kjørte forbi at jeg en dag måtte stoppe bilen ett sted i nærheten og virkelig ta en skikkelig titt på dette utstillingsvinduet.  Men alltid ble det utsatt til en annen dag.  Det var alltid så mye annet som hastet.  Desember er en travel måned.

Men i år er alt annerledes.
I år har jeg god tid.  I år er desember måneden for kos og hygge.
Så i går, etter frokost og før jeg skulle til frisøren tok jeg med meg Charlie Chihuahua og dro til byen bare for å ta dette utstillingsvinduet i nærmere øyensyn.

Det er ikke hver dag jeg drar lange veier for å gå vindus-shopping i en bilforretning.  Men har dere sett maken til nostalgi?
Jeg er usikker på hvilken Saab modell dette er.  Jeg disponerte en tid  i min ungdom Bestefars gamle bil, en Saab 75, men jeg tror dette er en eldre modell enn den jeg disponerte.  Likevel, et nostalgisk gjensyn med min barndom på 60-tallet..
Rattkjelken på taket er tro kopi av den Storesøster fikk til jul ett år, eller mulig vi fikk den på deling.  Rattkjelke med stålmeier gikk som ei kule nedover Stubdalsbakkene når vi skulle på skolebussen til ungdomsskolen.

Som dere skjønner, det skal ikke mye til for å skape juleglede hos denne kjerringa.  Et utstillingsvindu i den lokale Saab-butikken til Haugli

18 kommentarer
    1. Fantastisk flott bil. Jeg er SKIKKELIG mimrete av og til. Og sånne ting som dette setter i gang mimring, akkurat som telefonkiosker, bilder, julepynt eller annet 🙂 Og så fin og RØD som den var 😀 Ha en fin søndag 🙂

    2. Dette var en flott utstilling! Klart du måtte ta en ekstra titt! Herlig….Jeg er litt glad i vindus-shopping jeg! Lissom ikke noe stress…

      God søndag…

      1. Flotte vindusutstillinger har alltid fasinert meg, men siden flere og flere butikker kun er på store kjøpesentre blir utstillingene dårligere og dårligere. Ha en fin desemberdag, og God Tur! Jeg regner med at du snart skal ut å gå

    3. Kjære kjærringtanker! I følge småbrukeren så er dette en Saab 96, totakt, tidlig 60-tall. Muligens 61-modell.I garasjen her står det 5 Saabvarianter, bl a en Saab 96, totakt, 64-modell og en V4, 68-modell. Begge kjøres rett som det er på sommerstid. Og forresten, du fikk småbrukeren til å lese blogg på søndagsmorgenen! Det er ikke verst!

      1. Å, du får hilse Småbrukeren og si tusen takk for opplysningene.
        Da var det kanskje en Saab 95 jeg kjørte. Spør Småbrukeren om det høres rimelig ut. Eller jeg har googlet og funnet ut at jeg husket feil. Den het Saab 95 Det må ha vært en 75B-modellell, for jeg hadde ikke klappseter i bagasjen, selv om det nok kan hende at vi stua inn 7 personer i bilen en sen lørdagsnatt…
        (Jeg disponerte bilen etter at jeg hadde landet på taket med min Volkswagen 1300, 69 modell,) Så det var i 86-88.

        1. Småbrukeren sier at du nok har helt rett. Saab 95, 75b-modell. Kul bil! Og veldig innovativt av dem å ha klappseter på 70-tallet. Selv om seter ikke var en absolutt nødvendighet på den tida…

          1. Hei igjen!
            Hils Småbrukeren og si at han hadde helt rett. Saaben på bildet er en 61-modell.
            Hanne Beate, firmenningen min som alltid gjør alt skikkelig og er ei kjerring med sunt bondevett har sjekka registreringsnummeret på vegvesenet.no og funnet ut at det er en 61 modell

            1. 😂 Hehe, den karakteristikkenkan diskuteres, men mye å finne ut via reg.nr. Om man logger seg inn på vegvesen.no, så kan man finne eieren også (uten at den får greie på det).

    4. Isj at jeg ikke visste om at det var juleutstilling der da, jeg som var på julestemningssjekk i går ettermiddag i Hønefoss. Snudde i enden av Storgata for der så det så mørkt ut resten av byen. Da blir det vel en tur til da neste helg…

    5. Juleutstillingene i butikkvinduene skaper absolutt julestemning, og denne var flott da! Jeg sjekka reg.nr. på vegvesen.no, og dette er en Saab 96, 61-modell. Jeg har fått med meg hjertet på rådhuset, men denne har jeg ikke sett, – får legge bedre merke til den neste gang jeg er i Hønefoss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg