Gamle skoler kan brukes til så mangt—-

Det nærmer seg nytt kommunestyremøte, så hva passer vel bedre å bruke en regnfull søndag til enn å lese kommunale sakspapirer?
E av de sakene som skal opp på torsdag er etterbruken av gamle skolebygg.  Siden de som har regjert de siste 15 åra knapt har gjort noe annet enn å legge ned skoler, så har vi en del nedlagte skoler å passe på.   Nå skal vi da finne ut hva vi skal bruke eiendommene Hønefoss skole, Eikli Skole, Kirkeskolen og Åsbygda skole til.
I tillegg til disse skolene har Samarbeidskammeratene også lagt ned Borglund, Heggen, Ringmoen, Vegård og Stranden skoler. (Har jeg glemt noen da?) Så jeg mener at jeg har mine ord i behold når jeg sier at de knapt har gjort noe annet enn å legge ned skoler….

Hønefoss skole, sentrumsskolen som de til tross for massive protester og en lang kamp fra foreldrene klarte å få lagt ned nå fra høsten av.  Vedtaket ble vel fattet med knappest mulig flertall, og er et vedtak er slik jeg ser det mer basert på partipisk og prinsipprytteri enn fornuftig argumentasjon og korrekt saksbehandling. Det har jeg skrevet om i innleggene  Hønefoss skole  og Bevare Hønefoss skole…. . Men nå er det etterbruken av skolen det handler om.

Enten politikerne fra Ap, Høyre, Krf og  Frp liker det eller ikke, så må de forholde seg til at området er regulert til, barnehage og/ eller skole. og at det  ved hver “oppdaterte elevtallsprognose”  skal det vurderes når man skal starte mulighetsstudiet om når og hvordan det kan bli skole på området igjen.  Vi har tall som tilsier at det bør bli en skole til i Hønefoss sentrum i løpet av dette tiåret.

Rådmannens forslag går ut på at man sksl bruke skolen midlertidig til lag og foreninger som trenger lokaler fra høsten av

Senterpartiet foreslo i Formannskapet at skolen skulle brukes som “bifferskole” Det vil si en skolebygning man benytter ved behov for ekstraskolebygg som ved Covid 19, brann eller lignende. Siden politikerne har samlet elevene i to skoler med 600 elver på hver skole er jo ikke det så ideelt, for eksempel ved kahot-organisering.  det hadde vært fornuftig å bruke de skolebygningene vi har. Og Hønefoss skole ligger sentralt og greit til. Det er ogi tråd med reguleringsbestemmelser, og andre vedtak i kommunestyret.
Forslaget fikk ikke flertall i formannskapet.  Men det kan fort endre seg i kommunestyret. Rødt vil nok støtte Senterpartiets forslag.

Eikli skole er og en ærverdig gammel skole på sydsiden av byen.  Den eldste delen av bygningen er fra 1914.
I motsetning til Hønefoss skole som jeg personlig ikke har noe forhold til, har jeg personlige minner fra Eikli skole.  Ok, har noen minner fra egen skolehverdag og Hønefoss skole og. Skoletannlegen holdt til der.  Men nå mener jeg litt andre minner enn minner om amalgam, tannlegebor og tannlege Langballe (han het faktisk det.)
På Eikli skole gikk Datteren det første skoleåret før vi flyttet fra rekkehuset og til huset i skogen.
På Eikli gikk jeg  ett år i skolekorpset, og selv om skolekorps og althorn liksom ikke var noe for meg, så har søstrene mine, og tre av tanteungene mine hatt kortere og lengre tid i det samme skolekorpset.. Vi hadde ikke noe korps på Vegård, skolen i min barndomsdag (som for øvrig samarbeidskammeratene også har lagt ned.)

Eikli skole er utleid til den videregående mens de bygger om. Den leien varer ut året.  En barnehage har og brukt deler av området i forbindelse med covid19, for å fått spredd barna.
I reguleringsplanen er området regulert til “boliger, offentlig og privat tjenesteyting” Det betyr at eiendommen kan videreutvikles av kommunen til andre formål, eller den kan selges . Ei flott tomt  sentralt til og med utsikt mot elva og som vel og grenser til elva vil nok være attraktiv ikke minst for eiendomsutviklere.

Rådmannens forslag går ut på å detaljregulere området, rive skolen og selge tomta.

Senterpartiet fremmet forslag i formannskapet om å bruke skole som et “Frivillighetens hus” og som “bufferskole”.  Senterpartiet ville også at man skulle tenke seg litt om, vurdere hvilke behov kommunene har i et lengre perspektiv  før man solgte denne sentrale tomta.
Rådmannens forslag fikk flertall i formannskapet
Her tror jeg Rødt skal komme med et tredje forslag i kommunestyret. (Vi sitter ikke i formannskapet) Det hadde vært fint om vi kunne få med de andre partiene på noen rimelige førstegangsboliger som kan hjelpe ungdom uten foreldre med velfylte bankkonto inn på boligmarkedet.  Dette må vi jobbe mer med frem til kommunestyremøtet.

Kirkeskolen var naboskolen til Vegård der jeg gikk som barn.  Der gikk “Kirkerottene” og de var erkefienden som vi likte å konkurrere med i vennskapelig kappestrid.  De kalte oss for “Vegglus”,og var litt flere elever og bodde nærmere byen enn det vi gjorde.
Bestefaren min gikk på Kirkeskolen i sin barndom, det samme gjorde sikkert oldefaren min.  Ja, altså ikke i den bygningen du ser på bilde, men på bygningen som sto der tidligere.
Kirkeskolen ligger litt syd-øst for Hønefoss, ved Eplehagen.  Alle som noen gang har kjørt forbi Hønefoss vet hvor eplehagen er.

Rådmannens forslag er at vi skal vente med å bestemme oss for hva vi skal bruke Kirkeskolen til til vi har funnet ut hvor vi skal bygge ny brannstasjon. Et av forslagene som er til vurdering er å bygge ny brannstasjon i deler av eplehagen, og så bruke tomta til Kirkeskolen til makeskifte med eierne av eplehagen.

Arbeiderpartiet fremmet forslag i Formannskapet om at etterbruk av Kirkeskolen utredes i bredt perspektiv for utvikling av Ringerike kommunes eiendommer. Skolen er i mellomtiden en buffer for oppvekstsektorens behov..  De ønsker å tenke litt bredere enn at området kun skal brukes til brannstasjon.

Senterpartiet fremmet forslag om at man avventer med å beslutte etterbruken av Kirkeskolen.

Arbeiderpartiets forslag fikk flertall i formannskapet.
Så får vi vente og se hvordan det går i Kommunestyret.  Det hadde vært utrolig gøy å komme med et litt mer konkret forslag enn de tre andre. For her var det vel i grunn tre  versjoner av “utsett saken”.

Skolen ble lagt ned i 2007.  I nedleggelsesvedtaket fra 2007 er det en klausul om at den lokale velforeningen kan få overta bygget. Dette er nå aktualisert og et avtaleforslag er til vurdering i velforeningen i følge saksfremlegget.

Rådmannen foreslår derfor at Åsbygda vel skal få overta bygget. Dette er ok alle enige om. Men Arbeiderpartiet ønsket at det da skulle vedtas at Åsbygda vel må drifte bygningen som et forsamlingslokale og ikke ka leies ut til nyetablering av skoletilbud.
På forskjellige nedlagte skoler i området har det dukket opp Montesorriskoler, noe som er som en rød klut for Arbeiderpartiet.  Jeg tror ikke det er planer om Montesorriskole i Åsbygda. Bygda der oppe har fr før av en Steinerskole, og behovet for Montesorriskoler i distriktet tror jeg og er dekket. Siden Åsbygda har vært nedlagt i 13 år, er det heller ingen interessegruppe blant foreldre som ønsker å beholde skolen sin som kan fronte det arbeidet.
Det Arbeiderpartiet derimot har grunn til å frykte er at den mer kommersielle skolen Ringerike International School har blinket seg ut bygningen for å etablere seg i kommunen. Jeg ønsker heller ikke etablering av private, kommersielle skoler i vår kommune. Men er ikke sikker på om løsningen er å pålegge Åsbygda vel kun å  drive bygningen som et forsamlingslokale.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor Høyre, Krf og Frp stemte for Arbeiderpartiets forslag.  Jeg trodde de var for etablering av kommersielle skoler.

Vel, det blir spennende på torsdag og se hva som får flertall i salen.

3 kommentarer
        1. Det varer ikke om du skriver så gørr at leserne sovner. Neida, smak og behag. Jeg liker denne bloggen, og bollene ser helt NYDELIGE ut. Nam. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg