Ganske fornøyd med dagen….

Klokka nærmer seg midnatt, Gamle Gubben Grå og jeg har akkurat spist en kveldsrett med grillede sjøkreps og en god porsjon med aioli. Etter det satt vi i kurvstolene ute på trammen så jeg fikk snakket meg tom etter en lang dag.

Først var jeg på jobb. Brukte dagen blant annet til å klistre 784 frimerker på hver sin konvolutt. Nå står to esker med ferdig adresserte og frankerte brev og venter på at det skal dukke opp en postmann.

Gamle Gubben Grå hentet meg på jobb så dro vi og handlet mat til oss og til Høvdingen.
Så en kjapp tur ut til Høvdingen med matvarene hans og en liten prat.

På veien tilbake til Hønefoss stoppet vi i et skogholt og gikk en halvtimes tur med Kid.  Det er jo “17-mai for hunder” i dag. Første dagen uten generell båndtvang. Kid satte pris på å gå fritt uten bånd. Han gikk i grunn nesten mer “fot” uten band enn med. På ordre fra Gamle Gubben Grå løp han til meg som hadde båndet da vi plutselig møtte en som var ute og luftet en stor trekkhund. Vi har respekt for trekkhunder etter at papillonen vår, Turbo ble bitt til døde av en Alaska Malamut for noen år siden.
I dag var det en fryd å gå tur med Kid.

Etter hundelufteturen slapp Gamle Gubben Grå av meg i byen. Jeg skulle delta på paneldebatt om Eu og EØS i regi av Buskerud Nei til EU. Sandra Bruflot og Per Olaf Lundteigen som er stortingsrepresentanter for henholdsvis Høyre og Senterpartiet skulle få innlede og debattere med lokalpolitikere fra de forskjellige partiene.

En tre timers seanse hvor man må være på hele tiden, prøve å få inn noen gode poeng. Hente godvilje fra publikum i salen. Kanskje sanke noen stemmer.

EU og EØS politikk er ikke bare enkelt. Eller jeg er ikke i tvil om hva jeg mener, jeg er helt klart EU motstander. Det fant jeg ut i 1972. Eller, da var det EF jeg var i mot. Jeg var 6 år. Det var ikke så mange som etterspurte en veldig dyptgående argumentasjon for mitt standpunkt.
Jeg var like sikker i 1994, men jeg var ikke politiker da heller. Behøvde ikke forsvare standpunktet mitt hvis jeg ikke følte for det.
Nå skulle jeg forsvare ikke bare mitt personlige standpunkt, men og representere et parti.

Selv om 49% av sakene vi behandler i kommunestyrer og fylkesting er direkte berørt av EU og EØS regler, så er jo dette utenriks politikk, eller politikk som i høyeste grad blir bestemt langt utenfor kommunens grenser.
Jeg synes ikke det er så gøy å debattere utenrikspolitikk med stortingspolitikere. Det er lokalpolitikk jeg liker best.

Vel, det gikk vel sånn tålelig bra. Noen lokale helter var muligens flinkere enn meg, men langt fra alle.
Synes og jeg fikk inn noen gode kommentarer på Bruflot. Fikk applaus en gang, men det var fra to partikollegaer i salen…

Nå er jeg både sliten og fornøyd med dagen. Senga venter. Tipper jeg kommer til å sovne omtrent før hodet treffer puta.

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg