GGG og Kjerringa lager jul 1. Adventskalender for voksne

God morgen, kjære leser. Velkommen til årets adventskalender fra Gamle Gubben Grå og Kjerringa. De neste dagene skal vi ta dere med på vår adventstid og våre forberedelser til jul. Og i dag skal det handle om adventskalender.

Da vi var barn var adventskalendere forbeholdt barn.  De inneholdt sjokolade, en liten plastfigur, eller et bilde og et bibel-vers.  Jepp. Jeg har hatt bibelvers som adventskalender.

Nå virker det som om mennesker i alle aldre ha adventskalender, og det holder ikke med en sjokoladekalender fra Europris til 29.90. Nei, det skal være eksklusiv lakris, te, parfyme eller sokker fra Happy-socks. De dyreste kalenderne koster godt over 1.000 kr. Litt mye å bruke på en adventskalender i våre øyne.
Så i stedet for å kjøpe oss en dyr kalender, mekka vi vår egen etter en ide fra en av de mange interiørbladene jeg har dratt hjem gjennom tidene. (Var forresten og hentet meg tre store poser med blader her på søndag. De ble gitt bort på Finn, og gir meg utrolig mye kos – og mange gode ideer.)

Dere vet Kjerringa er litt svak for det herskapelige når hun skal innrede, så dette ble en adventskalender av det litt herskapelige slaget. Perfekt for Drømmehuset.

Vi fant frem et brett, en karaffel og 24 små glass av ulik type. Eller ikke 24 ulike da, men noen av hvert slag. At jeg liker å finne skatter på loppemarked og bruktbutikker kom godt med.
Får du lyst til å herme så tenk at hvis du går etter de glassene på bruktbutikken som det ikke er så mange av, bare em. to eller tre, er de ofte langt rimeligere enn der bruktbutikken har fått inn 6 eller flere like glass. Og her er forskjellen liksom litt av vitsen. Selvsagt går det bra med 24 like glass og hvis du alt har det stående i skapet. Eller som jeg, 24 av litt hummer og kanari fra skapet.

Så limte jeg klistremerke-tall på glassene. Fra 1 til 24.  Slike du får kjøpt i hobbybutikker eller på Nille, lekebutikker, bokhandlere etc. Jeg hadde noen i “gull” liggende i hobbysakene og brukte de.

På karaffelen fylte vi opp med blåbærlikøren Gamle Gubben Grå har laget i høst, av selvplukkede bær.

Så hver kveld i advent skal vi nå dele et lite glass eksklusiv blåbær-likør. Mer elegant adventskalender enn dette skal man lete lenge etter, og den laget vi av ting vi allerede hadde i huset.

 

22 kommentarer
    1. Veldig flott og dette har ikke jeg sett før. Lekkert..
      Men hvordan virker kalenderen. Har du lapper med gjøremål i glassene da eller. Eller kommer det et og et glass frem eller tar du bort et glass hver dag?

      1. Vi fyller et glass med likør hver kveld, det med riktig nummer på. Deler det, og da er det glasset brukt. Julaften står det bare ett glass igjen på brettet. Spenningen ligger mer i hvilket glass det er. For innholdet blir jo det samme. Men det er vel mer kosen, da. Ta oss tid til sammen å dele et lite glass likør.

    2. Så smart 🤩 og perfekt når man liker liker likør. Jeg elsker ideen med kalender etter at jeg ble voksen, så min er nok kanskje litt “over the top” for mange.
      Ha en riktig flottersfin førjulstid.

    3. Høres trivelig ut. Et glass likør og hjemmelaget er jo toppers. Nyt glasset, fullt fortjent. Har Flax kalender, det holder. Dyre kalendere styrer jeg langt unna.

    4. Dèt må jeg si var en av de bedre adventskalendrene. Gjenbruk OG hjemmelaget! 😊😉 Det kan jeg like.
      Selv har jeg aldri hatt adventskalender i voksen alder, men nå har ikke jeg feiret jul siden jeg var 28 heller da…

      1. Akkurat nå ønsker jeg at du er 29 år…. jeg synes det er trist når folk ikke feirer jul. Men det er selvsagt en privatsak.
        Jeg har jo fortalt at jeg er dronninga av loppemarked og gjenbruk. Adventskalenderen gjenspeiler bare personligheten.

        1. Hvorfor ønsker du at jeg er 29 år? (jeg har forresten passert 40) Jeg feiret jul i 27 år og valgte bevisst, helt selv, å ikke “feire” det mer. Og er veldig glad for valget jeg tok.

          1. Ditt valg, så klart. Men det var jo fordi jeg synes det er trist at mennesker ikke feirer jul. Ikke det at en må være med på handelsstandens kjøpeorgie eller det gavehysteriet som høytiden har utviklet seg til å bli for mange. Ikke det at man velger vekk det religiøse aspektet. Det har druknet i julepapir og blinkende lys for mange for lengst.
            Men at man ikke feirer jul på sin måte, hvordan den nå er.
            Det var derfor jeg ønsket du var 29. Jeg har jo ikke feiret jul siden jeg var 56, nå er jeg 57.

            1. Men hvis man fjerner kjøpeorgien og gavehysteriet, blinkende lys, julepapir og overfloden av mat og drikk, OG det religiøse aspektet av det, vil jeg nok tro at de aller fleste(?) ikke lengre mener at det er jul!
              Her hos oss koser vi oss og gjør fine ting, hele året, uten spesiell grunn eller uten noe spesielt man må. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg