Hønefoss sykehjem til evig tid

Bildet er helt grusomt, og jeg har ærlig og redelig stjålet det fra lokalavisa. Journalisten som har tatt bilde og jeg var ikke venner lenge etter at dette bildet ble flasha i lokalavisa i 2013.  Historien bak er som følger:

Sommeren 2013 skulle jeg møte en journalist fra lokalavisa på Hønefoss sykehjem (eller Hønefoss omsorgssenter som det heter nå) for å snakke om hva vårt parti mente om sykehjemssituasjonen i kommunen.
Jeg hadde akkurat pådratt meg en del brudd i kneet og brukte krykker, men det stopper ikke en ivrig lokalpolitiker.
Vel journalisten ville ha et bilde av meg stående i korridoren på sykehjemmet, noe som var umulig uten krykker.  Jeg var forutseende nok til å si at det ikke skulle tas noen bilder av meg med krykker i en sykehjemskorridor. Jeg kunne jo fremstå som en sliten sykehjemsbeboer. Så vi ble enige om at jeg skulle sitte i en stol i stedet. Jepp. Det ble bilde det!  Der midt blant rullestoler og rullatorer sitter ei sliten Brit med en bedrøvelig mine. Ser ikke ut som en frisk rørlig dame i 40 åra akkurat.

Men dette skulle ikke handle om meg, men om Hønefoss omsorgsenter, Hønefoss Sykehjem, Hønefoss hvilehjem. Kjært barn har mange navn og dette bygget har en lang og stolt historie.  Jeg tror det har vært hvilehjem, sykehjem her i rundt hundre år.

Under valgkampen i 2017 kom en representant fra KrF, bort til meg når vi sto på stand på torget.  Han sa at det var dumt jeg ikke hadde vært på forrige møte i  Hovedutvalget for Helse og omsorg for der hadde de vedtatt å legge ned Hønefoss sykehjem
Jeg skjønte ingen ting. Noen slik sak hadde ikke stått på sakslista.
Nei, mulig ikke det. Men de hadde vedtatt det.  Det hadde og spesialrådgiveren som hadde vært med på møtet slått fast.

Jeg leste protokollen fra møte, men kunne ikke finne noe slikt vedtak. Slo meg til ro med at fyren fra KrF hadde misforstått noe.

Ut over høsten 2017 og i 2018 møtte jeg ofte på uttalelser i saksfremlegg om at Hønefoss  Sykehjem var vedtatt nedlagt nå det nye omsorgssenteret i Heradsbygda åpnet i 2021. Og gang på gang spurte jeg når det var vedtatt nedlagt. Jeg tror de andre ble litt lei det evige maset mitt.
Vel, jeg fant aldri noe vedtak på at sykehjemmet var vedtatt nedlagt. Selv om det var besluttet at de beboerne som var på sykehjemmet skulle overføres til Heradsbygda når det åpnet.
Det er forskjell på å vedta å flytte beboere og å legge ned et sykehjem.

Det har versert mange ideer om hva an kunne bruke den fine parkmessige tomta sentralt i byen til når man ble “kvitt sykehjemmet”.  Er nok mange som har drømt om boliger der, både av by-patrioter og utbyggere.

I går vedtok kommunestyret enstemmig å bevilge opp til 30 millioner for nødvendig prosjektering og rehabilitering av Hønefoss omsorgssenter.  Det tilstrebes at Hønefoss omsorgssenter skal være innflytningsklart i 2023, og et tilleggsforslag som skal sikre at man vurderer bruken av Hønefoss sykehjem ut over de 10 årene som administrasjonen i første omgang la opp til.  Som en av representantene sa i går. Hønefoss Sykehjem skal bestå “til evig tid”.
I kveld skal jeg ha bobler i glasset. Hønefoss Sykehjem er reddet, i det minste frem til 2030.
Det er langt fra min fortjeneste, men jeg våger å påstå at jeg har bidratt litt.

4 kommentarer
    1. Det vil jeg påstå at du har. Kos deg med boblene for det har du fortjent. I min by la de ned sykehjemmet og flytta beboere. Resultat de eldre måtte bo hjemme de hadde ikke plass til dem noen sted. Sykehjemmet nærmest meg ble lagt ned. De skulle bygge ny. Men nei, det skjedde ikke. Her for ikke lenge siden har det blitt vedtatt i kommunestyret at det skulle åpnes igjen. Ikke rart at man kan bli forvirret av mindre.

      1. Det er lett å bli forvirra. Beboerne på Hønefoss flyttet ut i oktober. De fikk plass i de nye omsorgsboligene. Eller omsorgsboligene måtte (midlertidig) gjøres om til sykehjem fordi Beboerne på sykehjem hadde vedtak på at de trengte sykehjemsplass. Man kunne forsøkt å endre de vedtakene, men noen i administrasjonen var glupe nok til å forstå at det fort kunne bli 68 klager (antall beboere) inntil statsforvalteren. Det er ikke så ofte folk spankulerer nedover onsorgstrappa og blir friskere og mindre hjelpetrengende når de først får sykehjemsplass.

        Men nå blir det pussa opp, og vi får plass til nye beboere. Det vil si totalt flere plasser..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg