Hva er viktig for deg?

Har dere i likhet med meg hørt Helseministerens taler, den årlige sykehustalen, den årlige kommunetalen og alle de andre talene?  Har dere hørt han snakke om pasientenes helsevesen, om å leve hele livet og hørt han spørre hva er viktig for deg?  Høres fint ut ikke sant? Flotte formuleringer som gjør seg godt i taler eller TV intervju.

I går gråt Vivian seg i søvn. Sterke, flotte Vivian følte at helsevesenet, pasientenes helsevesen, ikke var hennes helsevesen.  At det ikke var spørsmål om “hva er viktig for deg,” men i stedet; “nå har du å innrette deg etter oss!” Og Vivian som ikke har noe annet ønske enn å leve hele livet, mistet i går lysten til å fortsette å leve.

Vi er mange her inne som har fulgt Vivian  “Mamma på hjul” lenge. Latt oss imponere av ståpåviljen hennes, ledd med henne når hun forteller morsomme historier fra livet sitt og grått med henne når sykdommen og fortvilelsen er det som skildres på bloggen. Det er sikkert mange flere som i likhet med meg  har sendt noen bønner til høyere makter de gangene det har sett kritisk ut.

Jeg har tatt kontakt med Vivian, tilbudt meg å kjempe sammen med henne for at hun skal få et liv, en hverdag som oppleves som verdig. Og Vivian tar gjerne i mot hjelp til å påvirke de som tar beslutninger.

Først tenkte jeg å skrive til Høie. Be han som Helseminister sørge for at lovordene hans om pasientenes helsevesen, leve hele livet og hva er viktig for deg følges opp i praksis.  Men jeg kjenner nok til det politiske liv til å forstå at det kom til å bli en endeløs strøm av utredninger, konsulenttjenester og politiske vedtak til før man kunne konkludere med at en god del kommuner er flinke mens en del andre har forbedringspotensiale. Det kom til å gå vinter, vår og halve neste år uten at det skjedde noe som helst. Og i hvertfall ikke noe som gagner Vivian og hennes situasjon.

Nei, det er nok i Bergen, hjemkommunen til Vivian, jeg må øve påvirkningskraft.

Det letteste hadde vært og sendt en mail til Rødt sin representant i Helsekommiteen i Bergen og bedt vedkommende ta opp med Byrådet for Helse Vivians ønske om å leve hele livet, bli spurt om Hva som er viktig for henne og få føle at det som så fint kalles pasientenes helsevesen også er Vivians helsevesen.

Men jeg er heller ikke sikker på om det hadde ført frem. Altså om situasjonen for Vivian ville bli bedre. Og jeg vil så inderlig at Vivian skal få leve hele livet, få gjort det som er viktig for henne og at hun skal få føle at pasientenes helsevesen også er hennes helsevesen. 

Byrådet for Eldre, helse og frivillighet i Bergen kommune er ei dame fra Kristelig Folkeparti. Politikere fra Kristelig Folkeparti er som regel enpatiske mennesker med et stort hjerte for andre og gode, etiske holdninger. Jeg vil anta at her er det mulig å influere, påvirke litt. Hun har mye mermakt enn Rødt sitt ene medlem i komiteen.

Så hva hvis mange av oss sendte en mail til [email protected]  med følgende tekst

Hei!

Jeg har et inderlig ønske om at Vivian Brosvik, også kjent som “Mamma på hjul” skal få føle at pasientenes helsevesen også er hennes helsevesen. At Bergen kommune spør Vivian, slik Helseministeren formaner i sine festtaler “Hva er viktig for deg?” og at Bergens kommunens representanter lytter til svaret og gjør det de kan for at Vivian skal få leve hele livet. Leve, ikke bare eksistere. 

På forhånd takk! 

Hilsen ….

Jeg har alt sendt min mail. Håper du gjør det samme. Kanskje kan vi sammen få til en endring!

 

42 kommentarer
    1. Jeg har et inderlig ønske om at Vivian Brosvik, også kjent som “Mamma på hjul” skal få føle at pasientenes helsevesen også er hennes helsevesen. At Bergen kommune spør Vivian, slik Helseministeren formaner i sine festtaler “Hva er viktig for deg?” og at Bergens kommunens representanter lytter til svaret og gjør det de kan for at Vivian skal få leve hele livet. Leve, ikke bare eksistere.

      På forhånd takk!

      1. Takk, snille deg! Ja, her håper jeg det ryker godt av innboksen! En ting er i det minste sikkert, slike mail får som regel politikere til å stille spørsmål til administrasjonen. Og er det noe administrasjonen ikke liker, så er det å bli sett i korta av politikerne

    2. Åååå nå kom tårene mine , jeg er så rørt over den jobben du gjør for meg Brit 💜Tusen takk til deg og dere andre for at dere engasjerer dere , det betyr så uendelig mye for meg 💜

    3. Så bra. Det er godt skrevet. Håper Vivian og alle andre får den hjelp de trenger til et godt og verdig liv. Det er noe alle har krav på. Medbestemmelsesrett er jo noe alle skal ha. Håper virkelig det ordner seg. Ingen vet når de selv blir avhengig av hjelp. De som sitter og bestemmer burde virkelig tenke seg om. 🌹🙏

    4. Vanligvis følger jeg ikke opp anmodninger om kjedebrev eller andre aksjoner. Jeg har gjort et unntak her. Dette har jeg faktisk tro på at kan føre fram. Få satt litt presse på dette også, så tenker jeg vi kan se noen resultater.
      Godt initiativ!

      1. Jeg pleier ikke starte slike aksjoner. Og deltar sjelden på slike kjedebrev, uansett hvor godt formål.
        Når denne Helsebyråden begynner å få en del mail vil hun antakelig undersøke litt, Google Mamma på hjul. Lese litt på bloggen hennes og se at dette enkelt kan rettes opp i. Alt vi ber om er at de spør Vivian om hva som er viktig for henne, at de lytter til det hun sier og finner gode løsninger.
        Dette er ikke snakk om store budsjettmidler, hun har fått innvilget hjelp. Hun bare ber om å beholde verdigheten.
        Jeg har tro på en god løsning. Og takk for at du sendte mail.

      1. Det er utrolig mange som har gjort det samme! Både Vibedille og Mamma på hjul har lenket til innlegget. Jeg et sikker på at Helsebyråden har fått mange mange mail. Så får vi håpe det hjelper Vivian til å få et verdig liv også videre.

    5. Alle har vi rett på et VERDIG liv selv om vi har utfordringer! Sendt to mailer, ulike kontoer, synes det er forkastelig at kommuner kan behandle sine innbyggere slik. For jeg tenker at det ikke er kun Bergen dette gjelder.

    6. Vil først si at jeg beundrer Vivian for livsgnisten og humøret hennes. Forstår også at hun vil ha det så godt så mulig og er villig til å kjempe for det.
      Det jeg har større problem med å forstå er at du engasjerer deg akkurat nå. For grunnen til at Vivian er så lei seg nå, er jo at hun må over fra privat til kommunal BPA.
      Jeg kan ikke forstå at du som Rødt politiker ønsker at hun skal benyttte private bedrifter, det det sikkert, på samme måte som i private barnehager, private barnevernsinstitusjoner osv, sitter en eier på toppen og tjener godt.
      Jeg kan ikke forstå at du som tillitsvalgt ønsker at hun skal benytte private bedrifter, der en ikke har samme garanti som i det offentlige for at de ansattes rettigheter blir ivaretatt. I dette tilfellet er det jo slik at de private firmaene tilbyr assistenter med på ferie og assistenter som går lange vakter. Kan du med sikkerhet si at assistentene får lovpålagt godtgjørelse for disse ulempene dette medfører for dem?
      Ber om å få være anonym, regner med at dette ikke er en populær mening

      1. Det er helt greit å være anonym når du kommenterer så saklig og fornuftig som du gjør. Jeg forstår også godt ditt ønske om anonymitet.
        Poenget i denne saken er ikke privat eller kommunal BPA. Det er BPA eller kommunal Hjemmesykepleie pluss.

        Jeg tror, helt ærlig at den kommunale Hjemmesykepleientjenesten kan gi Vivian og et mye bedre tilbud enn det hun har hatt i BPA ordningen. Og, ja jeg tror mange av utfordringene Vivian har støtt på med de firmaene som har levert BPA ordningen bunner i at det er private, kommersielle aktører.

        Når det gjelder det med å ha assistenter med på ferie eller fotballkamper utenfor kommunegrensen har Bergen kommune et vedtak på at de skal tilby slike tjenester til sine BPA brukere i opp til 5 uker i året. Dette er slik jeg har lest det gamle vedtaket uavhengig av om det er kommunal eller private aktører som leverer BPA tjenestene.

        Når det gjelder arbeidstid, ulempetillegg etc er det mange kommuner som praktiserer medleverturnus og nordsjøturnus til mange av sine ansatte. Jeg regner med de har ordnede arbeidsforhold og betalt i forhold til turnus for det. Så det å få med kommunalt ansatte på tur over kommunegrensa lar seg fint ordne hvis viljen er til stede.

        Så til det jeg faktisk ber Helsebyråden om å få til. DIALOG! Ta en skikkelig samtale med Vivian. Spør, slik Helseministeren sier vi skal spørre HVA ER VIKTIG FOR DEG? Lytt til svarene Vivian gir. Er en fotballkamp en gang i blant og besøk hos venninna i Voss så alt for mye å ønske seg?

        Er det å få bruke egne funksjoner, stå på egne ben så lenge de bærer, i stedet for at personheis skal benyttes så mye forlangt? Og er det egentlig forsvarlige helsetjenester å bidra til svekkelse av de funksjonene brukeren fremdeles har?

        Noen av ønskene Vivian har, som selv å bestemme hvem som skal hjelpe henne forstår jeg utrolig godt, men samtidig forstår jeg at det er vanskelig eller umulig i praksis.

        Bakgrunnen for mitt engasjement er at jeg synes det er hjerterått å lese hvordan Vivian opplever tilbudet hun blir pålagt. Jeg har arbeidet så lenge i helsevesenet at jeg husker når det het gode, og trygge tjenester og pasienten i sentrum. Jeg tror man må dit igjen, og at Leve hele livet pasientenes helsevesen og HVA er viktig for deg kan være veien å komme dit igjen. Men da må det være vilje til å følge opp de fine formuleringene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg