Hva om han tar feil?

Det finnes en kvinne bosatt i eller i nærheten av Alta. Hun er mor og bestemor har jeg hørt. Hun arbeider med mennesker  med spesielle behov og er ansatt i Alta kommune har jeg og blitt fortalt.  Alta er ikke et så stort sted.  Jeg kan tenke meg at det ikke er så ekstremt mange å velge i som passer til denne beskrivelsen.  I tillegg skal hun ved flere anledninger ha uttalt seg “kritisk” i kommentarfeltet på fb-profilen til Kokkejævel under eget navn.  Kokkejævel kunne like godt ha gått ut med fullt navn og personnummer. Vi som ikke bor i Alta har liten interesse av å vite identiteten, og de som bor i Alta har for lengst forstått hvem det er.

Tenk om han tar feil!

Tenk om det ikke er denne kvinnen som har kommet med de styggeste kommentarene. Tenk om Kokkejævel har blingsa på ett siffer eller to i Ip adressen, eller det er flere som disponerer samme pc eller nettbrett. Hva da?

Jo da har et menneske blitt hengt ut som nett-troll for hele nærmiljøet og 50.000 blodfans rundt omkring i landet. Arbeidsgiver har blitt varslet, kanskje blir det opprettet personalsak. Hva hvis det overhode ikke stemmer! Hva da?

Hvordan ville vi like å være den personen? Forhåndsdømt lenge før saken i det hele tatt blir anmeldt til politiet. Dømt av mobben i kommentarfeltet og Kokkejævel, ikke av et rettsvesen og en påtslemakt som kan undersøke saken. innhente bevis, snakke med begge parter og trekke konklusjoner. Dømt uten lov og dom.

Hvordan ville vi like å være ektefelle, barn eller barnebarn til denne personen?  De har ikke et kommentarfelt overstrødd av hjerter og “du er god” i ryggen. Kan ikke skolegårdens nådeløse justis være tøff også mot dem?

Noen advarte Kokkejævel i en kommentar om at de stadige kommentarene hans om denne personen kunne få vedkommende til å “dingle fra et tre” altså ta sitt eget liv.
Den kommentaren førte ikke til refleksjon hos Kokkejævel, nei fullt personangrep på den stakkaren som våget å komme med en kritisk røst. Ja, dette var før kommentarfeltet ble stengt for negative kommentarer.
Hvordan ville Kokkejævel føle det hvis vedkommende faktisk følte den offentlige gapestokken så belastende at vedkommende tok sitt eget liv?
Ville han føle skyld?…..eller bare lettelse? stolthet?

Og fansen gosser seg og hisser opp Kokkejævel og er ikke noe bedre.  Flere nærmest trygler om at han skal legge ut fult navn, eller i det minste noen bokstaver så de blir sikre i sin sak.

Send meg navn og nummer, “plutselig” lærer dette Kreaturet å være snill!😉For alltid.🤘

Sitatet over er ett av de kommentarene som Kokkejævel synes det er greit å ha i sitt kommentarfelt.  Jeg hadde aldri godtatt en slik kommentar i mitt kommentarfelt.  Her kommer et menneske med direkte trusler, og Kokkejævel, vi er faktisk juridisk ansvarlige for hva som publiseres i kommentarfeltene våre.
Siden det er fremkommet så mange hint og opplysninger som kan brukes til å identifisere vedkommende, hva med om denne personen har funnet ut hvem det er. Hvordan ville Kokkejævel føle det hvis det tilstøter denne personen noe?
Ville han følt seg medskyldig?
Og hva hvis vedkommende som kommenterer her gjetter feil, og “lærer feil person å være snill, for alltid” ….

Hva om Kokkejævel har tatt feil? Hva om han henger ut feil person? Hva om det skjer noe med denne personen? Hvem har da ansvaret?

13 kommentarer
    1. Ikke noe problem om man jobber i Alta kommune og ha en torn i siden til dette mennesket, å f. eks bruke hennes navn når man oppretter en e-postadresse. Da stemmer tilsynelatende både navn og IP-adr.
      Det er dette som gjør det så jækla skummelt det han driver med!

    2. En dag uten Kjerringa sine tanker er ingen bra dag! Takk skal du ha, du har snappet noen av mine tanker ut av hodet mitt og godt er det, for der er det ganske fult om dagen 🙂 Lag deg selv en deilig mandag <3

      Klem Vibbedille 🙂

    3. Og om han nå ikke tar feil, og at disse meldingene er fra dette såkalte «Trollet», er det da uansett greit å skrive innlegg etter innlegg om det, hause opp blodfansen, akseptere slike kommentarer? Varsle arbeidsgiver? Henge henne ut?
      Jeg mener Nei.
      Kanskje har denne kvinnen terrorisert og sjikanert han. Kanskje overdriver han. Jeg vet ikke.
      Men uansett gjør disse innleggene og kommentarene fra leserne han og dem ikke det minste bedre enn det han vil til livs, nemlig sjikanering, trakassering og mobbing på nett!

      1. Alle vet vel nå at kokkejævelen gjør alt for å få oppmerksomhet, og dessverre så får han det……men, slik jeg ser det, til tross for at han har vært aaaaalt for lenge på bloggtoppen, så er han nok kun en døgnflue når alt kommer til alt, og, håper jeg, den neste boken han kommer ut med vil nok neppe få den oppmerksomheten som den første fikk, selv om han sikkert får skjermtid på God Morgen Norge på TV2, for de har det med å invitere maks uinteressante bloggere/”influencere” som egentlig ikke har noe matnyttig å komme med. De mest grelle eksemplene er f.eks Camilla Øvestad/VillaPaprika og Anna Rasmussen…..snakk om ubetydelige mennesker som ikke har tilført samfunnet noe som helst og som aldri ville ha klart seg i et ordinært arbeidsforhold over lenger tid :p

    4. Ja huff, det er vanvittig at et nettsted med over 50000 lesere ikke har lignende krav til innhold som andre medier.
      Kokken har hatt noen bra innlegg om dødsfall, bedrift, bryllup. Men ALT i mellom er bare ren dritt. Navlebeskuende skittsnakk rett og slett.
      Jeg trodd ikke mine egne øyne da jeg så gårsdagens innlegg. Mtp koronamutasjonen, og nedstengingen av halve norge værre enn i mars/april, som sannsynligvis blir utvidet både i lengde og utover østlandet, så begynte han et innlegg med:
      “OI for en forferdelig dag!”. Og innlegget handlet om en kjerringfot som han nå har plager med.

      Visst kan man ha plager selv om landet står på randen av en krise vi ikke har sett maken til i vår levetid. Og om dette hadde kommet fra en rosablogger så hadde jeg ikke leet et øyelokk. Men fra en 43 års gammel bedriftseier og hundrebarns far. Huff.

      Jeg spurte han i kommentarfeltet om han virkelig mente alvor, og utrolig nok kom kommentaren igjennom. Sammen med en sarkastisk, sutrete kommentar fra ham. Ingen selvkritikk, eller selvinnsikt, bare kattejamring.

      Jeg ønsket han lykke til med kjerringfoten, og sa som sant var at det var ALLER siste gang jeg klikker meg inn på hans blogg. På samme måte som jeg for mange år siden lovte meg selv å ALDRI mer lese bloggen,Otballfrue. Ett sted må man trekke grensen, akkurat som å nekte å se Paradise hotel, ex on the beach, og enkelte andre drittprogram på tv.

      1. Jeg finner mange av Kokkejævels innlegg underholdende. Ingen blogger leverer toppinnlegg på løpende bånd Selv ikke meg. Men jeg er enig i at innlegget i går om den vonde foten var litt langt ned på lista.

    5. Som jeg skrev i sta, men som du slettet…
      Dobbeltmoralsk er vel disse kommentarene og innleggene her også? Nederst her står det,- sitat: «Unngå personangrep og sjikane»… Er det ikke akkurat det dere driver med her?
      Personangrep og sjikane??
      Bare lurer…
      En av de dårligste bloggene jeg har vært innom.
      Beklager og måtte si det men det er min ærlige mening.
      Dobbeltmoralsk er det også om du sletter min kommentar fordi jeg stiller deg et kritisk spørsmål. Du kritiserer jo andre for å slette kommentarer som er kritiske.
      Så, kan du være så snill og svare på spørsmålet mitt? Syns du ikke at du selv og dine blodfans er dobbeltmoralske, sjikanerer, går til personangrep og driver med netthets?

      1. Jeg har ikke slettet kommentaren din. Du skrev den under innlegget “Tillater Kokkejævel hets mot hetseren”
        Jeg diskuterer noe en person skriver offentlig. Altså diskuterer en blogg og kommentarfeltet til bloggen. Det mener jeg må være lov.
        Jeg har ikke sett at noen i mitt kommentarfelt har snakket om å “lære folk å bli snille for alltid” eller annet som kan oppfattes truende. Elker jo det har jeg, men da er det blitt slettet.
        Jeg tror Kokkejævel finner meg og min kritikk irriterende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg