Hva skal en si?

God morgen.  Tekopp og tastatur er på plass. Det samme er pleddet rundt skuldrene. Gårsdagen gikk raskt, den var fylt av gode opplevelser fra morgen til kveld. Opplevelser jeg i en viss grad vil dele med dere lesere, men det kommer i et senere innlegg. Dette skal jo tradisjon tro handle om hva toppbloggerne skriver om.

Når jeg etter denne innledningen klikker meg gjennom det siste innlegget til de syv som ligger over meg på bloggtopplista blir jeg bare sittende lenge. For hva skal jeg si?

Etter litt betenkningstid og med påfyll av tekoppen og litt frokost innabords vil jeg starte med å si at hvis Bunny gir seg med å blogge vil jeg synes det er trist. Blogg.no trenger slike som han. Mennesker som og tør å skrive om temaer som vekker reaksjoner.
Men valget om å blogge eller ikke blogge, det må Bunny ta selv. Han er en voksen mann, og må kjenne på om det er dette han ønsker å bruke tiden sin på eller ikke.
Det koster å kaste rundt seg av karakteristikker og små spark til alt og alle, enten det er drama-queens et sted nord for Bergen eller blodrøde kjerringer. Det koster å fronte islam-hat og vaksinemotstand. Det koster alltid når man ikke tenker i flokk.

Jeg kan forstå følelsen til Bunny. Samme hva jeg skriver så blir det galt. Jeg sitter å føler på noe av det samme akkurat nå. For samme hva jeg skriver i dette innlegget så blir det galt for enkelte. Og ja, jeg kommer til å få kommentarer jeg ikke er enig i. Karakteristikker jeg ikke kjenner meg igjen i.
Nok en gang blir jeg direkte og indirekte karakterisert som en mobber.

Nei, jeg har ikke tenkt å fremstille meg som et offer.
Jeg er ei voksen kjerring. jeg tåler at det blåser litt rundt meg. Jeg liker det ikke. Det er utmattende, og flere ganger har jeg tenkt at er det virkelig verdt det? Så langt har jeg konkludert med at hvis jeg er med på leken så får jeg og tåle steken. Men jeg skal ærlig innrømme at når man har brukt mye av tiden sin opp gjennom årene på å hjelpe de svakeste og gi en stemme til de som føler seg urettferdig behandlet så føles det vondt å urettferdig å bli fremstilt som en mobber gang på gang.

Hvis det å uttrykke uenighet er mobbing, ja da blir jeg mobbet på hvert eneste kommunestyremøte jeg er på. For det er alltid noen i salen som ikke ser saken fra min side, og som tar til talerstolen for å plukke fra hverandre min argumentasjon og komme med sine motargumenter. Akkurat som jeg gjør med deres innlegg og deres argumenter.

Jeg er helt enig med Tom at hvis man ser mobbing og trakassering her inne og i samfunnet ellers så har vi som gode medbloggere og medmennesker plikt til å si ifra.
Men det å være uenig i sak eller det å påpeke at argumentasjon eller resonnement ikke holder vann er i mine øyne ikke mobbing eller trakassering.
Å sende penger til SIAN i mitt navn, er trakassering.
Å få lokalavisen her på Ringerike til å skrive en artikkel om meg som bloggtroll er trakassering.
Å prøve, eller insinuere et ønske om å ødelegge for min politiske “karriere” i partiet er kanskje ikke trakassering eller mobbing, men det er helt i grenseland.

Puster med magen og bytter ut tekoppen med cola, har en større beroligende effekt.
Jeg ønsker ikke å fremstå som ei sinna kjerring som bruker angrep som det beste forsvar.
Jeg forsøker bare å få frem at denne saken har flere sider.

Er det noen som hos Bunny de siste årene har lest om blodrøde kjerringer og voldsvenstre? Kan noen tenke seg at jeg har følt det provoserende? At jeg har følt meg urettferdig behandlet? At jeg syns han har lirt av seg litt mer enn det han har belegg for?
Jeg gidder ikke starte en “sandkasse-krig”,  Det var han som begynte, nei det var henne, nei for atte han sa, hun skrev …  Vi er voksne mennesker. Vi har sikkert skrevet noe vi ikke burde gjort begge to.
Det er ikke slik at en er uskyldshvit engel mens en er grusom og blodrød.

Hvis man ikke ønsker å fremstå som en skyteskive er det muligens smart å la være å male en blink på ryggtavla.

Kanskje er det jeg som tar feil.  Kanskje er jeg så grusom som det noen fremstiller meg på blogg.  Kanskje er jeg virkelig ond. Jeg vet disse tankene kommer til å surre i hodet mitt i dag.

Er det verdt det? Bloggen betyr mye for meg. Men det er andre ting i livet som betyr mer. Jeg vet at det sårer folk som er glad i meg når de gang på gang leser, eller hører av andre som leser at jeg er en mobber. At jeg er en grusom person.

Er det verdt det? Når folk går inn for å ødelegge mitt “gode navn og rykte”.

Er det verdt det når tankene om hvor vidt jeg er en mobber kommer til å kverne rundt i hodet mitt hele denne helgen?
Det gjør jo helt klart noe med psyken min og.

Kanskje er det jeg som burde slutte å blogge. Kanskje er det jeg som burde takke for meg.

Jeg vet at det kommer til å surre mange tanker i hodet mitt i dag.
Hvis jeg bestemmer meg for å slutte å blogge håper jeg ingen insinuerer at jeg ble mobbet vekk fra blogg.
Hvis jeg slutter å blogge er det fordi jeg som et voksent menneske selv tar den avgjørelsen. Det er ingen andre som skal føle på skyld eller ansvar for mine avgjørelser.

 

 

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Du er ikke et offer her, det er pga deg at han ikke orker å blogge mer og det vet du inderlig vel. Hvordan har du samvittighet til å holde på slik du gjør? Først Kokkejævel, så Bunny. Hvem blir neste offer? Du burde skamme deg!

    2. Siste setningen din var et solid statement. Det jeg føler er at det blir litt unfair play her på Blogg.no. Jeg tenker på lesertallene dine VS Bunny og ikke minst Tom. Det er atskillige flere tusen blogglesere som kun får med seg deres versjon. Der konstruktiv kritikk, av og til med en snert av humor blr til mobbing og trakassering.

      1. Takk, Bien.
        Jeg synes og at min versjon drukner litt. Men, alle som skriver har jo sin agenda med hva de poster.
        Det har jeg og, men det er ikke å mobbe og trakassere.

    3. Noen ganger er det en tid for alt.
      Det er mye du kan skrive om her på blogg. Men du trenger ikke involvere Tom eller Bunny.
      Jeg ga meg som tillitsvalgt etter flere år, orket ikke mer. Jeg likte å være tillitsvalgt, det ga meg mye, men jeg ble også sliten av å være på på kant med ledelsen til tider. Til slutt så tok jeg vekta og for og i mot..

      Jeg ga meg, jeg orket ikke mer..Det var en tid for alt..Jeg sluttet ikke i jobben, men jeg sluttet som tillitsvalgt.
      Kjerringtanker kan inneholde mangt og meget uten at du skriver om andre bloggere…Du har et rikt liv, masse å blogge om,
      uten at det går løs på helsa. Jeg synes det er trist hvis du slutter å blogge.

      Jeg leser ikke mange blogger her inne, men jeg leser din..om turer, GGG og hytta og kaffepauser og Drømmehuset og bruktkjøp. Det er gøy. Finn frem gnisten, kanskje på tide og legge hele konseptet om blogglista død. Blogg er jo ikke som før. Og konseptet med blogg er jo annerledes…..Skriv om deg selv og ikke andre! Men det er jo din blogg og du bestemmer! Men er det verdt det??? Hele tiden gnaget med kommentarer og være på hugget med pennen din. På tide med en ny penn, kanskje …

    4. Jeg oppfordrer til å spre positivitet her på blogg. Har laget et nytt innlegg om dette i dag. Videre tenker jeg at har man ikke noe positivt å si om andre, så kan man heller la være. Håper at du også er med å tar utfordringen! 🙂

    5. Sendte han penger til Sian i ditt navn??!?
      Det har jeg ikke fått med meg – og det er i så fall helt hinsides….

      Støtteerklæring herfra, synes du får ufortjent pepper og er trist for at det garantert ikke er en trivelig dag for deg…

      1. Jeg vet jo ikke om han har sendt pengene eller bare kringkastet at han har gjort det. Penger ble sendt til SIAN hvis det jeg skrev ikke falt i hans smak og til barnekreftforeningen hvis jeg var “snill pike”. Et av innleggene var direkte injurierende, og ble slettet etter at jeg kontaktet blogg.no.

    6. Jeg er enig med Unni. Synes du får ufortjent mye pepper.
      Greier ikke i min villeste fantasi å se at det du skriver har med mobbing å gjøre.
      Noen er litt for hårsåre etter min mening.

    7. Ikke gi deg med å blogge, og jeg er dessuten helt enig med alt du skriver i dette innlegget. Jeg har ikke oppfattet som mobbing det du har skrevet om Bunny eller andre bloggere. Ja du har en satirisk penn, og du har valgt å skrive om toppbloggerne innimellom alt annet du skriver om. Det er du som velger hva du skal bruke bloggen din til så sant det ikke går utover grensene man har. Bunny legger heller ikke fingrene imellom når det gjelder å omtale andre mennesker, i særdeleshet muslimer- svært negativt for å si det mildt ( vil slippe å bruke uttrykk som ondskapsfullt), så jeg forstår ikke hvorfor han synes du mobber han.
      Til slutt: Jeg mener det må være plass til både deg og Bunny her inne!

    8. Jeg synes det blir trist når Bunny slutter å blogge, og at du er i tenkeboksen. Dere skriver godt begge to og har blogger som jeg liker å lese. Spre framsnakking av dine medbloggere og få inn mer positivitet. Det tjener du på. 🥰

    9. Har vel skrevet dette før. Tidligere synes jeg du hadde et satirisk skråblikk på dine medbloggere, nå opplever jeg det mer som du har mistet snerten og humoren. Mer sur og repeterende hakking på ukesmenyer, andres opplevelse av deres eget liv osv.
      Jeg setter fortsatt pris på bloggingen din om andre og viktige temaer, da synes jeg du fortsatt er reflektert. Men ikke sammendraget og kommentarene om de såkalte toppbloggerne.

    10. Kastet nettopp et blikk på en poster jeg har på veggen. Bilde av ei tøff jente med headingen “Girl Power”. Det er noen tøffe jenter her på blogg.. Tøffe jenter som har åpent kommentarfelt for både ris og ros, samtidig kan svare for seg på en intelligent og sivilisert måte. I tillegg til deg… så må jeg bare framheve Gryende.
      Skjønner det ikke er så lett.. men mener du kan ta det med ro, senke skuldrene tenker jeg.. Som jeg har nevnt tidligere, noe om dette med konduite.. stopper jeg her, før jeg skriver detaljert hvorfor du kan senke skuldrene å gå videre her på blogg med rak rygg, det får jeg ta en annen dag… for så klart du skal fortsette å blogge. Du har mye å tilføre, og er etter min mening en viktig motstemme mot så mye og så mangt pluss mye annet du reflekterer over på livets landevei. 😉

    11. Det er fint å lese dine betraktninger om både hverdagsliv og egne verdier og holdninger. Det har interessert meg lenge. Du skiver ofte med fin snert om saker du er opptatt av.
      Men det er virkelig merkelig at du kommenterer ‘de andre’ som du gjør. Satire? Ikke slik jeg ser det. Det er klart andre bloggere kan kjenne deg devaluert av at dine kommentarer . Hva tjener det egentlig til?

    12. Nei, nei, nå må ikke du også gi deg. Liker veldig godt å lese bloggen din, og blogg.no ville ikke blitt det samme om også du skulle gi deg. Det er leit at noen føler det som mobbing gjennom det du skriver på bloggen din. Jeg synes ikke det er det, synes det er innafor det du skriver uten at jeg har lest alt du har skrevet, men samtidig er det vanskelig å argumentere mot det når noen føler det slik. Hva om du heller ser på bloggerne lenger ned på lista? Det er veldig mange spennende blogger lenger ned på topplista. Kunne det vært en ide, og bare latt de der oppe være litt, hvis du føler det kanskje blir litt mye med det som har vært nå. Ja, du kan godt få fare over fjaset og mølet på bloggen min med din kritiske penn, og så kan du kommentere mange andre bra blogger med den glade penna di:) Jeg vil veldig gjerne ha Kjerringtanker på blogg.no:)

    13. Hei😄
      Jeg leser bloggen din ofte og liker den, både når den har et lite “stikk” i og når du skriver om andre “ufarlige” ting.
      Jeg er ikke så flink til å skrive på bloggen men jeg leser mange! Og her er det “noen” blogger som mener dem selv kan skrive hva dem vil om hvilket emne dem vil uten tanke på at noen blir såret, men uffda om noen andre skriver noe som rammer dem….. da skrike det!!!!
      Verden i miniatyr….. sånn er det…. og det er altfor ofte den som skriker høyest som blir hørt.
      Fortsett med bloggen du, jeg skal lese…. selv om jeg absolutt ikke alltid er enig med deg😇

      1. Takk for hyggelig kommentar.
        At folk ikke alltid er enig med meg er helt ok. Jeg ønsker ikke at kommentarfeltet mitt eller blogg.no skal være et ekkokammer hvor alle tenker, mener og føler likt.

    14. Ja, hva skal en egentlig si? Trodde faktisk at du var ferdig med å spy ut edder, galle og usannheter om meg, men der tok jeg skammelig feil. Bøtta med grums er visst helt utømmelig. Du skriver at jeg har fått lokalavisen på Romeriket til å skrive en artikkel om deg som bloggtroll. Vel, jeg ble riktignok oppringt av en journalist fra dine hjemtrakter som hadde fått med seg hvordan du trakasserte folk dag etter dag etter dag etter dag etter dag etter dag etter dag etter dag på Blogg.no, men derfra til å hevde at JEG har instruert lokalavisen der nede til å skrive noe som helst, er ikke bare sludder og vås, men også den reneste løgn! Ber deg korrigere teksten. Saken handlet dessuten ikke bare hvordan du mobbet og trakasserte enkelte andre medbloggere, men vel så viktig var det vel at du hadde trakassert andre lokalpolitikere?

        1. Det var ikke rare korrigeringen. Jeg har forståelse for at også mobbere har behov for å forsvare seg, men derfra til å lyve dirkete for å sverte andre når man er såpass intelligent som du er, det er bare ynkelig. Og, nok en gang, slemt gjort.

    15. Hallo igjen Kokkejævel.. lenge siden sist. Skal hilse så mye fra min gode venn Job som sitter her ved min side.. Vi er imponert av hva du har klart å realisere med både Eventyrbutikken din og Nettbutikken. Imponerende. om jeg finner alle trapper eller motorsykler eller what ever.. blir denne melding sent. Og til deg Kjærringtanker.. Vit at de aller fleste oppegående selvtenkende mennesker skjønner..

    16. Jeg mener det er plass til dere begge på blogg.no, for begge to er dere flinke til å skrive innlegg hvor folk må tenke seg om.

      Siden du er politiker har du et mye mer interessant liv enn det jeg har.

      Kan jo være disse skråblikkene om toppbloggere du har skrevet kanskje kan misforstås av den/de som leser teksten? Jeg vet ikke. Da jeg studerte norsk lærte jeg at det å skrive tekster med ironi og sarkasme er kjempevanskelig, og det er jo en egen sjanger som man må kunne.

      Det er mye mer vanskeligere som leser å forstå sarkasme og ironi når det er skrevet enn når man prater ansikt til ansikt.

      Nå har jeg ikke fulgt med hva som har skjedd mellom deg og Bunny, og derfor vil jeg heller ikke ta parti med noen. Sikkert temmelig feig gjort. Synes dere begge er gode bloggere på hver deres måte.

      Synes alle bloggere bør løfte hverandre opp og frem, og heller trekke fram det positive. Jeg må si meg enig med Hverdagsmagi om det med å trekke fram det positive.

      Ha en fin søndag 😊

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    17. Jeg vil vel si at det å behandle medbloggere på samme måte som du gjør med en politiker du er uenig med blir feil, og spesielt når det skjer omtrent hver dag skjønner jeg at det blir slitsomt for de det gjelder. Å raljere over og sette på spissen andres tanker og meninger oppfattes tydeligvis på forskjellige måter i forskjellige settinger. For eksempel er spissformuleringen fra nettopp Bunny om at det vil bli donert penger til SIAN hver gang han blir nevnt i din blogg noe du selv reagerte på og rapporterte (?).
      Du skriver jo ellers bra så hvorfor ikke heller bruke dette til å fundere på en positiv måte over både egne og andres opplevelser.

      1. Ingen som nevner at jeg jeg tilbudte Kjerringtanker å donere 1000 kr måneden til Barnekreftforeningen på hennes vegne hvis hun kuttet ut å skrive stygt om meg. Det ville hun ikke, det var viktigere å skrive om meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg