Jeg er redd.

Jeg vet det ikke er pent å tenke sånn, men noen ganger kan jeg ikke la være. Er det bare jeg som innehar logisk sans og evne til å konkludere? I dag fikk jeg den følelsen igjen da jeg hørte på nyhetene.

Første nyhetsmelding:

De som bidrar med våpen til Ukraina, vil stå ansvarlige dersom disse våpnene brukes under Russlands militæroperasjon, sier det russiske utenriksdepartementet.

Neste nyhetsmelding

Forsvarsminister Enoksen sier at Norge bidrar med våpen til Ukraina øker ikke faren for russiske militære aksjoner mot Norge.

Til tross for at Russland sier at Norge må ta ansvar for sine handlinger hvis de velger å gi våpen til Ukraina, sier Enoksen at det ikke er noen risiko for Norge sikkerhetsmessig i en slik våpenleveranse. Jeg skulle ønske Enoksen hadde en begrunnelse jeg kunne tro på for det standpunktet.

Jeg vet at Stoltenberg kalte russerne for løgnere under de diplomatiske forhandlingene i forkant av krigen. Jeg vet at utenriksminister Huitfeldt gjentok det budskapet i møte med den russiske ambassadøren i forrige uke. Nå gjentar egentlig Enoksen løgn-beskyldningene.  For meg virker det relativt dumt å provosere en despot som Putin som reagerer mer og mer irrasjonelt for hver dag. En gal gammel mann med et ønske om å bli leder av et stor-russisk rike. Gjerne Eurasia.

I neste nyhetssending hører jeg at folkerettsekspert Cecilie Hellestveit mener den norske våpenleveransen til Ukraina gjør Norge til medkrigere, som igjen kan legitimere et russisk angrep. Godt å høre at noen med innsikt tenker likt med meg.

Kriteriene for ikke å anses som en medkriger, er at man ikke bidrar militært til en av partene. Hvis man leverer våpen av en offensiv kvalitet, som Norge gjør nå, betyr det at vi blir medkrigere. Det gjør at Russland, under gitte forhold, kan angripe mål i Norge, sier Hellestveit.

Det gjør at den vanlige beskyttelsen vi har for norsk suverenitet i Norge, den terskelen er nå mye, mye lavere, fortsetter hun.

Det vil ikke være rettstridig av Russland å angripe et mål som er linket til den leveransen av militære kapasiteter til Ukraina. Det er ikke brudd på FN-pakten. Altså er det ikke I strid med folkeretten, forklarer folkerettseksperten.

Denne opplysningen gjør meg virkelig engstelig.  Et eventuelt angrep på Norge er et angrep på NATO, som vel er å anse som Putin sin hovedfiende nummer en. Jeg tror Putin bare venter på en unnskyldning for å angripe NATO.

Verden balanserer på en knivsegg. En gal mann venter på en unnskyldning for å starte tredje verdenskrig,

Bare dager før fullskala-invasjonen av Ukraina, gjennomførte Russland en storstilt øvelse i nordområdene som eksperter mener må ses på som et tydelig signal til Norge og NATO.

Under øvelsen «GROM» avfyrte russiske krigsskip og ubåter kryssermissiler og bæreraketter for atomvåpen.

En video fra det russiske forsvarsdepartementet viser et hypersonisk sjømålsmissil som ble avfyrt fra Nordflåtens fregatt Admiral Gorshkov mens krigsskipet befant seg mellom norsk fastland og Svalbard, skriver The Barents Observer.

Fregatten gjennomførte med andre ord missiltesten på norsk side av delelinjen mellom Norge og Russland.

Jeg er redd. Jeg er virkelig redd.

 

12 kommentarer
    1. Man kan ikke engste seg på forskudd. Jeg følger ikke med så veldig på disse minutt til minuttoppdaterinene, og alle disse forståsegpåere som er eksperter på både det ene og det andre. Om verden skulle gå nedenom og hjem, så vil jeg glede meg og nyte livet i mellomtiden.

    2. Jeg sitter ikke å følger krigen minutt for minutt på TV, men radioen på kjøkkenet står som vanlig på hele dagen.
      Jeg er og enig med deg i at om verden skulle gå under, desto viktigere å nyte livet.
      Samtidig ønsket jeg å advare, og å påvirke. For jeg ønsker at folk skal skjønne hva som kan skje slik at vi på ett eller annet vis går stoppet galskapen

    3. Synes det er helt surrealistisk å i det hele tatt tenke på å ta ut penger, fylle tanken på bilen og handle posemat og hermetikk mtp KRIG i Norge i 2022….
      Har ikke gjort noe av det, men tankene har faktisk meldt seg når vi bor rett ved den russiske grensa i disse dager. Konklusjonen ble at det ikke er noen vits… Kommer Russland hit, kommer ikke vi oss noen vei uansett!
      Er skremmende å se hvor aggressive våre vestlige ledere er, både i forkant av, og nå i begynnelsen av denne konflikten, når mannen med makta på andre sia virker både totalt uforutsigbar og irrasjonell.
      Føler meg definitivt ikke trygg!

      1. Ja det er surrealistisk. Jeg har heller ikke hamstret hermetikk, og det er nok en stund før jeg gjør det. Mulig jeg hadde tenkt annerledes hvis jeg bodde i nord.
        Mannen i øst handler ikke rasjonelt og forutsigbart.
        Og jeg tror han bare venter på en dårlig unnskyldning for å angripe NATO. Det ville bli starten på en krig han nok er født til å tape, men det tror jeg ikke han bryr seg om. Han et 70 år I løpet av året. Hans tid er snart forbi samme hva

    4. Jeg mener verden, inkl Norge, må tørre å si fra til en despot som Putin. Jeg tror mye er tomme trusler, og jeg mener Norge gjør rett i å hjelpe Ukraina der de kan. Frykten for i krig i eget land kan ikke føre til at ingen hjelper andre i nød. Hvis han vil starte 3. verdenskrig så gjør han det uansett, han trenger i gen unnskyldninger, det så vi jo med invasjonen av Ukraina. Verden må si fra, ikke bare liste rundt og se en annen vei, i håp om selv å unnslippe.

      1. Selvsagt skal vi ikke se en annen vei! Selvsagt skal Ukraina få hjelp. Men er usikker på om å bringe mer våpen til en krig er den beste hjelpen.
        Det beste hadde vært å få fjernet Putin. Men han sitter jo trygt I Russland langt unna krigens herjinger.

      2. Tenker også at fordømmelse og restriksjoner er helt på sin plass mot ett land som angriper og går til krig! Og også at vi skal bistå og hjelpe på de måter vi kan. Er bare dette med å sende våpen inn i krig jeg er usikker på. Mer våpen fremmer mer drap og elendighet, skjeldent fred.
        Håpet nå er vell at Putin taper på alle hold, og at russerne selv ser hvor vanskelig de får det med alle restriksjoner sånn at de avsetter han. Mulig det er “tro på julenissen”, men det er lov å håpe…

    5. Jeg blir helt kvalm av dette her. Liker heller ikke at vi sender våpen. Det gjør oss mer utsatt. Fra korona til krig. Tror jeg velger korona framfor dette her.

    6. Veldig usikker på det med våpnene – er det ikke litt feigt, da – å være en av de som bare sender hjelmer liksom – når det er våpen de trenger. Fordi vi – priviligerte som vi er – er redde for vår egen sikkerhet…
      Så debatten i går – og Rødt står jo rimelig alene om det der…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg