Hvor vanskelig kan det være?

I Drømmehuset står radioen på kjøkkenet på fra vi står opp om morgenen rundt klokka 6 til vi slukker lysene og kryper til køys, ofte ikke før rundt midnatt. NRK P1, selvsagt.

Vel, mens jeg løp rundt og pakket sakene mine i dag morges, mobil, nøkler, handkeliste, og matpakke (litt av en overgang for ei som alltid har handlet lunsjen i kantina og ikke hatt med niste siden Mamma smurte den) fikk jeg med meg nyhetene. Som så ofte før var det en nyhetssending som fikk meg til å fnyse høyt og stoppe opp tre sekunder i morgenstresset.

I dag var det meldingen om at Stortinget utsetter å behandle sin egen lønnsvekst i år til over nyttår.  Senterpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet trengte mer tid.

Forslaget til vedtak gikk på at Stortingspolitikerne skulle ha en lønnsvekst på 2,7%, som vel er i tråd med frontfaget.  (For de som ikke er så bevandret terminologien som meg betyr det en lønnsvekst på samme nivå som “alle andre”.)

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de forskjellige partiene ønsker å ha lengre tid på å “utrede”, diskutere og ta stilling til den problemstillingen.  Enten er man for den prosentsatsen, eller så ønsker man en høyere eller en lavere prosentsats.  Jeg tipper at representantene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Senterpartiet ikke er så veldig interessert I hva jeg måtte mene, men hvis noen av de tilfeldigvis skulle sveipe innom denne bloggen skal de få greie på det enten de ønsker å høre det eller ikke.

Hvis noen av de skulle finne på og mene at de burde ha en høyere prosentsats enn Frontfaget fordi de har en så “samfunnskritisk rolle”, tenk litt over hva radiografer og sykepleiere fikk etter lønnsnemnd. Altså etter at helsearbeiderne måtte streike seg til å ta igjen litt av etterslepet de hadde oppmot frontfaget fra oppgjøret i 2020.  Tenk så litt over hvordan dere som stortingspolitikere har hatt det på hjemmekontor ssammenlignet med de som har stått med visir, munnbind og smittefrakk i time etter time, dag etter dag ved norske sykehus. Er dere fremdeles overbevist om at det er dere som fortjener den største lønnsveksten?

Så til de som er for innstillingen i saken. Altså en lønnsvekst I tråd med frontfaget.  Er dere like flinke som meg på prosentregning? Hvor mye er 2,7% av en stortingslønn på 987 997, kr?  Det er 27.000 hvis dere lurer.  2.7% av 500.000, som man kan si er lønna til sykepleiere, radiografer, etc  blir 13.500 kr.  Kan dere fortelle meg en, og jeg bet bare om en, god grunn til hvorfor dere skal ha dobbelt så mye i lønnsvekst I kroner og ører som de før nevnte helsearbeiderne?  Når man skal betale melk, brød og strømregningen koster det det samme uavhengig av hvor mye eller lite man tjener. Ja bortsett fra at dere ikke betaler strømregningen for pendlerboligene deres så vidt jeg har forstått. Så lenge man mener at alle skal ha den samme prosentvise lønnsveksten uavhengig av hva de tjener vil forskjellene I Norge øke.

Vi i Rødt er, som jeg håper de fleste har gått med seg, for et samfunn med mindre forskjeller. Skal man oppnå det må de som i dag har de høyeste lønningene ha en prosentvis lavere lønnsvekst enn de som har de laveste lønningene. Så hvis dere tenker at dere bør ha lavere lønnsvekst enn 2,7% er dere inne på noe.

Mitt forslag til politikerne i de partiene som ikke har klart å bestemme seg for hva de skal mene er helt klart å gå for et 0 oppgjør i år.  Altså at dere sier at dere klarer dere med drn millionen dere allerede har i lønn.  Jeg tror dere vil klare å ha til salt i grøten, tak over hode og strømregningen på drn lønna.

6 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg. Det er ikke sant altså.. 🙄At det skal være så forskjell på folk. Og gapet blir større og større ved prosent. Det er så sykt.. urettferdig samfunn. Vi på gølvet får alltid bare smuler… Man blir lei..

    2. Kunne ikke vært mer enig.
      Har en datter som er ped leder i barnehage.
      De ble avspist med tvungen lønnsnemd.
      Forskjellene er store. For store.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg