Hvorfor Drømmehuset er drømmehuset

Jeg raser nedover på bloggtopplista. Er på en 95 plass i dag. På tide å ta grep. På tide å på ny poste etbildefra soverommet. Det pleier å virke for noen av de på de fem øverste plassene…
Isabell Raad, fremdeles øverst på lista, har to innlegg i går. Det vanlige reklameinnlegget “Dagens antrekk” og et innlegg om hva hun ser etter i boligen hun skal kjøpe.
Jeg kunne sikkert postet et innlegg om hva jeg har på meg her jeg sitter og hamrer løs på tastaturet klokka 05.28 en onsdag morgen, men du ville sikkert ikke tro det. Jeg, gamle kjerringa, sitter her før sola står opp, i en grå ankelsid tubekjole. Ett av de antrekkene jeg virkelig elsker.  Jeg har hatt den i en årrekke. Vet jeg brukte den da jeg holdt tale 1.mai for mange år siden. Tror det var i 2015, Kjolen var ikke ny da. Mulig kjøpt i 2014. Husker ikke hvor. Seinere i dag skal jeg slenge en rød blazer over, og et par røde sko. Møtedag.
Men jeg velger å skrive om hvorfor Drømmehuset er drømmehuset.  Hva vi så etter da vi kjøpte dette huset og sammenlignelitt med hva Isabell ser etter.

Isabell ser etter en leilighet med minst to soverom.
Vi så etter et hus med minst fire soverom.  Vi hadde tre barn som bodde hjemme.  Der vi bodde før delte guttene rom.  De begynte å bli større, og trengte å ha den muligheten for privatliv som det å ha eget rom gir.  Eldste Sønn har og Asperger.  Slitsomt med mange inntrykk, godt å ha et sted å trekke seg tilbake.
Drømmehuset hadde mulighet for 6 soverom.
Det ene soverommet var et uisolert og uinnredet rom i loftetasjen.  Men det var jo likevel nok soverom. Det brukes som loft nå. Men planen er å lage kontor der.  Vi får se hva det blir.  Det andre soverommet som var til overs ble til bibliotek. Både Gamle Gubben Grå og jeg er utrolig glade i å lese. Men bøker tar plass.  Så vi kjøpte billige Billy-hyller på Finn og satt opp de på alle veggene.  Virkelig en hule å trekke seg tilbake til – men akkurat nå trengs det en opprydding og sortering der nede.  Vi har utrolig mye bøker.
Isabell har så mye klær.  Hun tenker å bruke det ene soverommet som walk-in-closet.  Det synes jeg høres lurt ut.  Det ønsker jeg meg og.
Vi har tatt det ene soverommet i kjelleren og gjort til  “klesrom” etter at de eldste ungene flyttet ut. Her har vi skistøvler og vinterjakker, skiklær og sengetøy duker og puter som ikke er i bruk.  Det er litt rotete der nå… Men Datteren har sagt at hun skal komme å lage walk in closet der i løpet av våren, sommeren. Hun er utdannet innen interiør og utstillingsdesign, og er et arbeidsjern uten like.  Og hun pleier å levere det hun lover. Jeg gleder meg.

Det blir kanskje ikke helt slik, men med dette som et utgangspunkt må det bli bra……

Isabell vil ha balkong. Det er ikke et must, men hadde vært kjekt.
For meg er terrasse eller annen mulighet til å sitte ute et must.
Drømmehuset har stor fin terrasse.  Der har vi pallesofaen, langbord, kurvyngestolen, grillplass og en krok hvor vi kan stå og potte om planter. Likevel er terrassen stor og luftig.
Trammen er også stor og fin. Der er det et bord laget av understellet til en gammel Singer symaskin, en gammel smijernslampe som er gjort om til lykt, to gamle fine kurvstoler og masse blomster om sommeren.

Bildet er fra terrassen i fjor sommer. Vi malte leveggen turkis, og skrudde opp noen blikksommerfugler.

Isabell ønsker stort bad.
Drømmehuset har tre våtrom, og det var viktig for oss. Vi ønsket å ha bad og vaskerom adskilt. I en familie på fem blir det gjerne litt skittentøy, ikke minst når tre er tenåringer. Viktig for oss å få vaskemaskin og skittentøyskurv ut av badet. Så vi har vaskerom i kjelleren.  Drømmer om et ordentlig stilig vaskerom der nede, og det kommer, det kommer….
Vi ønsket og et gjestetoalett. Og når vi bare blir ferdige med å pusse opp gjestetoalettet får vi det råeste gjestetoalettet i hele Sørflatveien. Det er jeg sikker på.
Badet, hovedbadet måtte totaltrenoveres da vi kjøpte huset, og det har blitt bra.  (Selv om det var dyrt, og tok tid og mye frustrasjon med håndverkere som ikke kom)

Isabell ønsker store vinduer.
Jeg tror ikke vi tenkte så mye på vindusstørrelsen. Men jeg ønsket en bolig som virker ganske lys.
Vi har “sossevorte” karnappvindu i stua. Slik som var så inn på 80-tallet da huset ble bygd.  Jeg tror det bidrar til den lyse følelsen jeg liker i stua., og det gir litt eksklusivitet, selv om det er vanskelig å møblere.

Her et bilde av karnappvinduet. Og av Geraniumene som på bildet akkurat er tatt opp av vinterdvalen nede i kjelleren. Nå er de snart klare for herding ute

Isabell ønsker seg stukkatur.
Det er veldig fint Skulle gjerne hatt det i stua og gangen, men det passer ikke i et hus fra 80 tallet med takess-plateri taket.   Har litt isopor-stukkatur i gangen, men det skal snart ned. Skal lage brystningspanel i røkt eik.

Isabell er opptatt av fasaden. (som de fleste andre bloggere…)  Fpr henne er det viktig hvordan leilighetskomplekset ser ut.  Det skjønner jeg. godt.
Vi bor i enebolig, og selvsagt er fasaden viktig.  Huset vårt var Rødt.(Kanskje ingen bombe… MEN det er faktisk noe av det jeg er minst fornøyd med med huset. Ønsker å skifte farge, men enn så lenge er Gamle Gubben Grå steil der. Mon tro om han har kjøpt opp et mega-parti på rødmaling?) Vet ikke helt hvilken farge, bare ikke grått – det har alle.  Turkisfargen på leveggen gjør meg glad, men jeg får neppe med meg Gubben på å male hele huset turkis… Har tenkt litt på gult, eller kanskje hvitt….

Isabell ønsker seg romslig og fint kjøkken.
Det gjør jeg og.  Jeg har malt kjøkkeninnredningen to ganger nå, de årene vi har bodd her, men den er sliten.  Dører og skap er hele. ikke noe som henger og slenger. Så kjøkkenfornyeren, få nye dører etc er ideen. Vi skulle egentlig ha renovert kjøkkenet før vi flyttet inn. Vi hadde budsjettert med det. Men så fant vi råte på badet.Det måtte omfattende rehabilitering der.  Det hadde vi ikke budsjettert med… Og bad er dyrt. Så da ble det å male kjøkkeninnredningen i stedet.  Så nytt kjøkken står på planen – en gang….

Her er Gamle Gubben Grå i ferd med å male kjøkkenet sist vi gjorde det, for en fem års tid siden.

Isabell ønsker lav fellesgjeld.  Her har hun sikkert fått råd, og det er lurt.
Vi er selveiere., så det var ikke et tema.

Isabell er også opptatt av beliggenhet.
Det var kanskje ikke vi.  Bare at det ikke skulle være mer enn fem mil fra jobben… Vi havnet på Vågård, nedre Ådal. Her trives vi godt.

I tillegg til Isabells krav ønsket vi minst to stuer (Vi har trra) og en dobbel garasje. Tanken var å ha bilene i den, men de n er full av rot…. Skal bli rydda en gang.  Kanskje vi skulle ha garasjesalg?

 

5 kommentarer
    1. En nabo hadde nydelig gulfarge på huset, så skiftet han til noe jeg tror jeg vil si likner nougat. Den varmgule var til å bli glad av, men den nye går an, den også. Siden grått går igjen rundt omkring her…han valgte i det minste sitt eget og kopierte ikke de grå. 80talls byggefelt her. Mye hvitt, men så bytter de til grått. Jeg begriper det ikke.

      1. Det er en del gråe hus her og. Men i forskjellige nyanser. Men naboene mine er både gule og hvite`og blå. To av de har skiftet eier nå i år. Kanskje de skifter farge

    2. Skjønner godt at det er drømmehuset! ❤️ Synd at innlegget ditt ikke kom opp på forsiden, for da hadde du helt klart vært inne på lista!

      1. På tide å klikke litt igjen. Nå har hun holdt seg på listen i flere dager på egen hånd. Men som politiker vet hun nok at dugnad må til innimellom for å få noe gjort. 😏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg