Janteloven fyller 90 år!

I år er det 90 år siden Aksel Sandemose presenterte Janteloven for første gang. Det skjedde i boken En flyktning krysser sitt spor. Sandemose selv mente den ga et godt bilde på  «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned». 

Janteloven er 90 år. Skrevet i 1933. Kanskje vi skulle avskaffe denne gamle loven? Bare skrote den en gang for alle? Det er ikke så mye annet fra 1933 som vi har tatt vare på. Tysklands president Paul von Hindenburg utnevnte Adolf Hitler til tysk kansler. Filmen King Kong hadde verdenspremiere i New York. Her hjemme var 1933 det året NRK og Krf ble opprettet.
King Kong, Hitler, NRK og Krf. Det oser liksom ikke nytenkning og det 21. århundre av dette. Heller ikke av Janteloven.

Det er lov å være stolt av seg selv, uten at man blir hovmodig.
Om man er direktør  og kjører nyeste modell Tesla eller leter etter flasker i søppelbøttene har man som menneske samme verdi. Man har like mye rett til å gå på gata med hevet hode og ta den plassen man behøver.
Om man er et godt menneske har ingen ting med innpakning eller status å gjøre.
Klokskap har ikke noe med utdanning å gjøre. Det er ikke alltid de med de klokeste hodene velger de lengste utdanningene. Sånn kunne jeg fortsatt.

Du skal ikke tro du er noe, står det i Janteloven.
Jeg har lest et sted at man skal ikke tro, man skal vite.
Og jeg vet at jeg er noe. Jeg er ei kjerring med sterke meninger, blant mye annet.
Jeg vet og utmerket godt at jeg er like mye verdt som alle andre. Ikke bedre enn andre, men like god.

Du skal ikke tro du er klokere enn oss, påstår Janteloven.
Jeg vet at jeg er klokere enn andre enn enkelte på flere områder, og så er det andre områder jeg ikke har så veldig mye greie på og hvor andre er langt klokere enn meg.
Er ikke det flott? Vi utfyller hverandre.

Du skal ikke tro at du duger til noe, sier Janteloven.
Og da jeg måtte slutte som radiograf og tillitsvalgt følte jeg nok mye på akkurat det. At jeg ikke dugde til noen ting.
Men når jeg fikk tenkt meg litt om og kommet litt til krefter så vet jeg jo at jeg kan brukes til ganske mye.
Jeg vet at jeg duger. Ikke til alt, men til mer enn nok.

Du skal ikke le av oss, sier Janteloven.
Jeg har alltid brukt humor for å få frem politiske poeng. Det kommer jeg til å fortsette med.
Det er lov å le av andre, når man og har evnen til å le av seg selv.
Mange mennesker tar seg selv alt for høytidelig. Litt selvironi og en god latter gjør godt.

Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.  
Har du hørt maken til tull? Jeg vet at det er mange som bryr seg om meg. Gamle Gubben Grå, for eksempel. Jeg spurte han akkurat der han sitter med avisen og kaffekoppen. Bryr du deg om meg? spurte jeg nå nettopp. Han løftet blikket fra avisen så rart på meg og sa Hæ? Om jeg bryr meg om deg? Ja! Så dukket han ned i avisen igjen mens han mumlet Den kjerringa blir rarere og rarere….

Du skal ikke tro at du kan lære oss noe står det i janteloven.
Jeg vet at om jeg kanskje ikke alltid lærer dere så mye så får jeg ofte i gang tankeprosesser hos dere som leser bloggen min. Det er jo en form for læring.
Noen ganger kan jeg sikkert og tilføre ny kunnskap. Som at Janteloven er 90 år akkurat i år. Rekk opp haånda den som visste det før du leste det i dette innlegget.

Så la oss skrote Janteloven. La oss slutte å tro at vi er mindre verdt enn andre, at vi ikke er flinke til noe.
La oss slutte å tro, og hente frem det vi alle vet. At vi er mer enn bra nok akkurat slik vi er.

Inspirasjonen til dette innlegget fant jeg i dette innlegget her.

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Janteloven er fremdeles sterk, og veldig gammel også.
      Du har fått til mye i livet du..Bør være stolt. GGG er nok glad for å ha deg ved sin side. Tenk så kjedelig uten..Brit med eller uten filter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg