Jeg er så lei den hersens pandemien

Så sto hun der igjen, Statsministeren, og snakket om den siste motbakken, den siste kneika. Synes du du har hørt det før?
Bare vi droppa julebordet og tok os sammen i november og starten av desember, skulle vi få feire jul som før – nesten.

For Bestemor fikk ikke perm fra sykehjemmet, i så fall måtte hun i 10 dagers karantene når hun kom tilbake til institusjonen.
Svigermor ankom Drømmehjemmet med munnbind, og nektet plent å sitte i sofaen sammen med barnebarna.
På familiemiddagen hjemme hos henne i romjula satt vi andre rundt langbordet med behørig en meters avstand mellom familiekohortene Svigermor selv satt ved salongbordet og spiste middagen sin langt unna oss andre.
Jeg vet ikke med Erna, men for meg ble det en litt annerledes jul.

VI hadde ikke rukket å skrive 2021 på kalenderen før det var på tide å ta fatt på neste bakkeløp.
På ny ble det snakket om “Den siste motbakken, den siste kneika”  Dette skal vi klare sammen.!

Nå er det mars.
Fremdeles snakkes det om “den siste kneika” Bare litt til nå…..

Vi stengte ned landet for ett år siden i dag.
Vi stengte ned kommunen vår på kommunestyremøte i går. 10% av kommunens innbyggere er i karantene etter at vi begynte å sette både nærkontakter og nærkontakter sine nærkontakter i karantene. Det er klart det får konsekvenser for tjenestetilbudet i kommunen og for samfunnet som helhet.

Jeg synes den siste kneika begynner å bli litt lang, og litt vel tung.
De sa for noen uker siden at vi skulle åpne landet til 17. mai. Jeg tror det var kulturministeren som sa det.
Uka etter på sa de om 100 dager. Jeg telte dager og kom langt ut i juli. Hva hadd skjedd med 17 mai?  Hadde de flyttet dagen uten at jeg hadde fått det med meg?
I dag sa de at de skulle åpne landet når alle over 45 år var vaksinert – når det kunne bli visste de ikke. Det avhenger av så mye. Ikke minst hvor mye vaksine vi få o hvor raskt.
Det er selgers marked når det gjelder vaksinen. Hvilket land betale mest?
Vi er avhengig av EU og deres innkjøpsavtaler. Hvorfor forstår jeg ikke. Vi er ikke med i EU…

Og hvem bør få de vaksinene vi får?
OK de fleste er enige om de gamle, de syke og helsearbeidere.
Men etter det?
Bør Oslos befolkning få vaksine fø de i Molde?

Og hva skjer hvis vi ikke får så mye vaksine som lovet, så raskt som lovet.
Hvor kraftig kommer “krigen” om vaksinen til å bli da?
Hva hvis vi nå får en kraftig oppblomstring i Molde nå? Etter at Oslo har stukket av med vaksinene deres?

Pandemien, pesten, er kampen mot en ukjent fiende.
Er det mannen foran deg i kassa-køa på Kiwi som skal smitte deg?  Eller familievennen eller den nye svigersønnen.
I en krig står vi samlet mot en kjent fiende. I en pandemi er alle potensielt fiende.
Det gjør noe med enkelte av oss.

Det har gått ett år nå.
Vi er alle mer enn lei.
Og vi har så lyst til å ha noen vi kan gi skylda.
Først var det flaggermus-spisende kinesere, folk som på død og liv måtte reise til syden, arbeiderne NHO fikk kranglet inn. innvandrerbefolkningen…

Alle andre enn oss selv

Jeg vasker hendene. Jeg holder avstand og hekter på meg det forb… munnbindet som jeg virkelig hater.
Jeg har papirfibre langt ned i lungene.
Jeg har sluttet å planlegge ting.
Jeg har sluttet å glede meg
Sluttet til å se frem til ting.

Alt blir jo avlyst likevel.

Jeg overlever.
Jeg klarer meg greit.
Men jeg er så utrolig lei den pandemien…..

 

6 kommentarer
    1. Eg tror at målet er å skape mest mulig frykt og forvirring fremfor smittevern og omsorg for innbyggerne,den konklusjonen har eg gjort meg på bakgrunn av “idiotiske”,dobbeltmoraliske og uforståelige “smitteverntiltak”,påbud,forbud og andre dugnader som ikke henger på greip.
      Nå også fullstendig forvirring ang.de mange forskjellige vaksiner som blir tilbudt…
      Det her vil ingen ende ta før folk virkelig har fått nok og det begynner å gå opp for folk at makta faktisk ligger hos folket – ingen andre steder.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Målet er å unngå at helsevesenet bryter sammen.
        Vaksine hadde jeg tatt uten å blunke, Selv den fra Astra Senica.
        Men jeg er usikker på om vi til enhver tid tar de riktige grepene

    2. All den tragiske realiteten til tross, med ditto følelser jeg kan stille meg bak 100%, ble det så sannelig rom for et aldri så lite (satirisk) flir også.. For i det leg kom til den utlovede målpassering ved utført vaksinering av folk på 45+, slår det meg at dagens 40 til 70 åringer er jo de yngre helsemessig overlegne i kraft av å være de siste som fikk privilegiet av å vokse opp under ideelle forhold for å utvikle seg til sterke, motstandsdyktige voksne. Den stakkars ungdommen er jo så skrøpelig av astma, allargier, muskel og sjelettplager, osv, osv etter å ha vokst opp med både puter under armene og hjelm på hodet i sterile omgivelser, De skulle jo vært først i vaksinekøen, for de eier jo ikke immunforsvar (haha)

      1. Hvor raskt tro du alle 45+ har fått tilbud om vaksine?
        Jeg tipper september, tidligst
        Og når du kommer ned i de aldersgruppene, de med hjelm og lavt immunforsvar. Da er du og i aldersgruppen vaksinemotstandere. Ikke alltid like godt begrunnet, mer sånn liker ikke stikk- og mulig jeg blir autist.
        Så de kommer ikke til å vaksinere seg.
        Så da må vi likevel forbli innelåst på hjemmekontor uten sosial omgang mens arbeidsplass etter arbeidsplass i din bransje bolter dørene og stenger for godt.

    3. Jeg leste nylig en artikkel som sa at vi neppe ville oppnå flokkimmunitet uten at barn under 18 også var vaksinert da de utgjør 21 prosent av befolkningen (24 i USA). Det arbeides nå med vaksiner for de under 18, men det forventes å ta lenger tid enn det gjorde med dem for voksne. Første målgruppen er 12-18 og neste 5-11.

      Jeg har også sluttet helt å planlegge.

    4. Ja man blir lei, fryktelig lei, og det ser man i samfunnet også.
      Jeg spøker mye med mine kollegaer om at pandemien er over, for folk har sluttet med munnbind og spriter ikke lengre hendene sine, og avstand? Det har man ikke tid til lengre.
      Jeg personlig håper på mer vaksiner til Oslo, selv om jeg selv ikke bor der, og vaksiner til studenter før 30-50 år, da jeg føler studenter og ungdommer er de som må forsake mest og som mister mest.
      Og hvorfor er egentlig ikke lærere og barnehageansatte før på listen? Er jo der smitten florerer nå.
      Og jeg er mellom 30-50 og er ikke lærer noe sted, men setter gjerne meg selv bak da jeg ser jeg kan klare meg i denne limbosituasjonen en stund til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg