Jeg har funnet jobben for meg!

Det siste året har jeg lurt en del på hva jeg skal bli nå som jeg har blitt stor. Det er jo ikke sikkert den planen om å bli toppblogger og tjene en hel haug med gryn slår til med det første. Forresten har jeg begynt å tvile på om det å være toppblogger i dag automatisk medfører at jeg tjener en hel haug med gryn. Litt gir det selvsagt av seg, og jeg klager ikke på utviklingen der de siste ukene, men det er liksom langt fra å betale regningene mine.

Når man er 56 år frister det liksom heller ikke å gå inn på en flere års lang utdanning, litt kursing og sånt går greit, men ikke flere år på skolebenken for så å bli ferdig utdannet til jeg går av med pensjon. Nei, jeg ønsker raskt å komme ut i arbeid.

I går fant jeg drømmejobben!
Riktignok ikke en stillingsannonse, mer en stilling jeg kunne tenke meg å overta.  Eller kanskje det blir mer riktig å si at det var en arbeidsoppgave jeg og kunne begynne med. Har ingen planer om å ta jobben fra noen, mer å bli en kollega eller konkurrent. Noen ganger kan det gå ut på ett.

Det var en artikkel i Aftenposten som ga meg ideen. Den kunne fortelle at Velferdsetaten i Oslo kommune unnet seg en tre dagers samling på et vakkert hotell i november i fjor. Dette er gammelt nytt, jeg leste om den samme heisaturen i Aftenposten for noen uker siden. Den var selvsagt ikke for alle som arbeider i velferdsetaten, noen måtte jo være på jobb å gjøre det arbeidet som gjøres i etaten hver dag. Nei det var ledergruppa i avdeling for rustjenester og tilrettelagte boliger som svidde av 118.000 kroner av sitt budsjett ute på et hotell på Tjøme.

Men dette handler ikke om at jeg er misunnelig på de som var med på ledersamlingen. Jeg har vært på en del slike ledersamlinger opp gjennom årene. Kanskje ikke i like fasjonable omgivelser, men det har vært veldig bra standard på mange av stedene hvor jeg har vært og. Mulig vi heller ikke svidde av 22.000 kroner på vin, men litt har det blitt brukt på vin på disse samlingene og.
Det er liksom ikke jobben som en mellomleder i det offentlige som får meg til å tenke at jeg ar funnet drømmejobben med stor D.
Eller, jeg tar gjerne lederansvar jeg. Men i en slik stilling er det arbeidsoppgavene mer enn ledersamlingene som lokker. Det er ikke hotellfrokoster eller kvelder med kollegaer i en eller annen hotellbar jeg savner.
Nei det er en annen stilling som er omtalt i artikkelen jeg tenker at ville være den perfekte stilling for meg.

Med seg på ledersamlingen har de nemlig en kursholder. En organisasjonspsykolog som kunne via et “skreddersydd opplegg”  være med å evaluere en krevende periode gjennom pandemien og kalibrere ledergruppen for nye oppgaver.  
For to dagers kurs tok denne organisasjonspsykologen seg godt betalt. Honoraret hennes var på hele 112.000 kroner!

Jeg har regnet litt på det. To dager med kurs, maks kurstid 8 timer hver dag. Det vil si fra 9 til17. Noe særlig lenger varer ikke slike kurs, da begynner folk å bli slitne og finner gode eller mindre gode unnskyldninger for å stikke av.
I løpet av disse timene er det en times lunsj hver dag.  Så 7 timer effektiv kursing hver dag. 14 tiner totalt.

Jeg tipper jeg kunne trukket fra en time eller to til.
Det var en ledersamling med to overnattinger. Altså varte ledersamlingen i tre dager hvor dette kurset var to av dem. Deet vil si at en av kursdagene var enten avreisedag eller ankoms dag.
Ledersamlinga varer neppe lenger enn til arbeidsdagens slutt siste dag. Mest sannsynlig maks til klokka 15.
Ikke fordi ledere slutter tidlig, mellomledere har ofte lange dager, men fordi hotellet ligger 1time og 40 minutters kjøring fra hovedstaden, og de skal jo hjem til “vanlig tid”.
Hvis det er første dagen av ledersamlingen tenker jeg samlingen ikke begynte før klokka 10, folk skulle klare å komme seg til Tjøme uten å måtte reise så alt for tidlig fra hovedstaden.

Men la oss nå ta som utgangspunkt at de hadde 14 timers kursing for å bruke et enkelt tall.
Det gir foredragsholderen en timelønn på 8.000 kroner timen.
Jeg er klar over at det ligger litt arbeid for foredragsholderen i å forberede seg til et slikt kurs. Men likevel vil jeg påstå at det er en rimelig godt betalt jobb.

Holder man et slikt kurs i måneden får man en årslønn på godt over en million, og da har jeg trukket ut to måneders sommerferie. Det er lite med ledersamlinger fra midten av juni til i august.
Holder hun ett kurs i uka og jeg trekker vekk sommerferie, høstferie, vinterferie og et par uker med både jule- og påskeferie gir det en årslønn på over 4 millioner.
Rimelig godt betalt for en 40% deltidsstilling.

Jeg er ikke organisasjonspsykolog. Jeg skal ikke forsøke å skyte på meg det.
Men jeg kan en god del om ledelse.
Jeg er rimelig sikker på at jeg kunne ha relativt mange betraktninger å komme med om ledelse som kunne være interessante for deltakerne på en ledersamling å ta med seg.

Jeg kunne holdt et foredrag som jeg som tillitsvalgt har holdt flere ganger før. Men da som en til en samtale med utslitte mellomledere. Foredraget kunne hatt tittelen “Kunsten å si nei.”  Mange mellomledere sliter seg helt ut ved alltid å ønske å oppfylle alle sine ansattes ønsker. Alle må få ferie når de ønsker, avspasering når de trenger det, tilrettelegging på de merkeligste måter. Og lederen står i spagaten og sliter for å få alt til.
Tanken er god, men resultatet blir dårlig ledelse.
Si at tre av arbeidstakerne har bedt om ferie i uke 40. Skolens høstferie. De har skolebarn og har vært forutseende nok og bedt om det allerede i januar, og har fått ferien innvilget.
Uka etter påske kommer nummer fire og ber om ferie i uke 40 hen og. Hen har og skolebarn, og er i tillegg alene med ansvaret. Du vil så gjerne gi denne ferie og. Men du har ikke mulighet til å gi fire ferie samme uke. Det må jo være folk tilbake på jobb.
I stedet for å si Nei, det går dessverre ikke. Utsetter du å gi den beskjeden.  Du utsetter i håp om at det skal dukke opp en eller annen løsning du ikke har tenkt på. Den løsningen dukker ikke opp, og først i august når du er tilbake etter ferie tar du deg sammen og sier Nei til ferieønske. 4 måneder etter at du fikk forespørselen.
Er du snill som lar den ansatte leve i håpet i 4 måneder? Hadde det ikke vært snillere og latt arbeidstakeren bruke de 4 måneden på å finne en løsning for høstferien? Som å høre med besteforeldre, bytte uke med partner, osv.
Kanskje hadde vedkommende da bedt om ferie i uke 39, og tatt en langhelg med ungene i starten av høstferien i stedet.
Jeg kunne gi mange flere eksempler på at kunsten å si Nei er kunsten å lede på en god måte.

Jeg kunne holdt foredraget “Ledere som Gudeskikkelse”  
Alle har hørt om lederen, men ingen har sett han. For å si det slik, med en slik lederstil dukker det opp mange “Yppersteprester”. Folk som tar rollen som leder uten å ha den verken formelt eller alltid de rette forutsetningene for å styre i lederens sted.

Jeg kunne holdt foredraget om “Ledelse ala KGB” Du vet lederen som er kontrollfreak, og kontrollerer sine ansatte i ett og alt sikker på at de ikke har noe høyere mål enn å lure seg unna og gjøre dårlig arbeid.
Ofte gir en slik lederstil merkelig nok en kultur som går ut på å lure lederen og sluntre unna.

Jeg kunne holdt mange flere gode foredrag.
Kanskje ikke ta på meg et to dagers kurs til godt over 100,000 kroner sånn med en gang.
Men ett foredrag eller to på en time til en timespris godt under 8,000 er jeg ikke redd for å si ja til.
Så trenger du litt inspirasjon på en ledersamling eller to, nøl ikke med å ta kontakt. Du skal få rene ord for penga.

10 kommentarer
    1. Høres ut som en fabelaktig ide.🤗
      Du har garantert mye å tilføre.👍🏻
      Det fins forresten egne bookingbyrå som selger slike foredrag på store portaler og det er nok lurt å komme på lista deres for enklere å få masse fine oppdrag.🤩
      En slik årslønn for lite arbeid må jo være drømmejobben!🤩🤩🤩

    2. Kjenner definitivt en eller to ledere i spesialisthelsetjenesten som ville hatt nytte av et kurs med deg. Kjør på! 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg