Jeg tror det blir en slik dag….

Da jeg jobbet på sykehuset var det en god regel og ikke si “God morgen” til meg når jeg kom på jobb. For meg har aldri god og morgen vært to ord som henger sammen.
Eller det er ikke helt sant. Jeg liker å komme meg opp om morgenen. Ha huset for meg selv. Sitte i fred og drive med mitt, som for eksempel å knotte ned noen tanker på en blogg. Jeg synes morgener er helt ok, hvis folk lar meg være i fred til jeg liksom har våknet ordentlig.

Nå sitter, halvt ligger Yngste Sønn i tantesofaen  Etter ommøbleringen i går er den tilbake der.  Jeg tror det blir bra. Vi må bare få byttet ut en skjenk med et hjørneskap.  Yngste Sønn har alt fortalt meg at jeg rører feil i tekoppen, nå har han gått over til å lese titlene på samtlige kokebøker i bokhylla høyt, og prøve å få i stand en debatt med meg om titlene. Sånn som at kokeboka “God mat fra hele verden” umulig kan inneholde god mat fra hele verden. Det er boka visstnok for tynn til. Jeg orker ikke svare. Vet at det bare får filosofen der på andre siden av bordet til å fortsette.
Ofte liker jeg filosoferinga til Yngste Sønn, men ikke på denne tiden av morgenen. La meg i det minste få i meg tekoppen i ro og fred først, OK?

Ute regner det. Jeg har sjekka. Gamle Gubben Grå har vært ute og hentet avisen. Han hadde fuktig flanellskjorte da han kom inn igjen.  Typisk. Det er jeg som har ansvaret for hundeluftinga i dag.
Egentlig behøvde jeg ikke bruke “flanellskjorte-testen” for å finne ut at det er fuktig oktober ute. Det har den verkende kroppen min fortalt meg i hele natt. Det er ille når jeg midt på natta desperat leter etter halvtomme Voltarentuber i nattbordskuffen. Jeg fant ingen.

Nyhetene fra den store verden er ikke lystelig lesing.
Putin ruster opp, og fortsetter å true med å bruke atomvåpen. Ekspertene som var skråsikre på at han bare bløffa for en uke siden er nå mer usikker nå. Jeg tror ikke Putin bløffer. Den fyren er desperat og har ingen ting å tape på å få til en fullskala atom-krig. Jeg tror faktisk han ville like det. I egne øyne ville han fremstå som tøff og handlekraftig. Ingen tør realitets-orientere han. Da havner de fort ved fronten.

Noen har ødelagt gassrørledninger i Østersjøen, og droner er sett både ved oljeinstallasjoner og over kraftledninger og kraftverk. Det er økt beredskap, og økt grensekontroll ved grensa mot Russland ved Storskog.
Det siste er vel mer for å hindre russiske flyktninger fra å flykte for å unngå å bli kanonmat. Fra i dag er den alminnelige verneplikten i Russland utvidet ut året eller noe slikt. De vernepliktige kan visstnok ikke bli sent til fronten, men siden Putin har erklært deler av Ukraina som Russland kan han sende de dit. Tror ikke de unge russerne føler det betryggende.

Jeg konsentrerer meg om lokalavisa i stedet. Blir ikke blidere av å se bildet av kommunestyremøte på torsdag og alle hendene som stemte for bygging av høyhuset. Jeg skummer fort videre. Nå blir nettleien enda dyrere leser jeg. Får liksom ikke humøret til å stige. Men nettselskapet, som selvsagt ikke må forveksles med kraftselskapet, selv om de begge en gang var det man kalte Ringerike kraftverk, eller kraftverket.
Når kraften er så dyr som nå er det tapet av strøm som forsvinner på veien i nettet ut til forbrukerne en kostnad noen må dekke inn. Det hadde vært utrolig urettferdig om enten nettselskapet eller kraftselskapet skulle ta den kostnaden. Det ville jo gå ut over overskuddet i det ene selskapet, og derved ut over overskuddet i det andre konsernet.
Nei det er bare rett og rimelig at det er vi forbrukere som må ta den kostnaden.
Hvis man har de bedriftsøkonomiske brillene på gir det en viss mening.
For meg finnes det andre måter å organisere infrastruktur og kraft på.

Når jeg tenker meg om er  det alt for mye i samfunnet som styres av markedskrefter uten at det egentlig er noen god grunn til det.

Nå er tekoppen tom. På tide å få seg frokost, og komme i gang med dagen.
Gamle Gubben Grå er alt i gang med støvsuginga. Jeg tror jeg seriøst må sjekke om han har feber.

10 kommentarer
    1. God formiddag!
      Ser ut som dagen hos dere blir fin, allerede halvveis i rengjøring og godt i gang hele gjengen!
      Kos dere med frokost og avis og regn og hundelufting..

    2. Jeg er enig. “God morgen” er som regel en dårlig fundamentert antagelse. Selv sier jeg “bienvenido al mejor de los todos mundos” (velkommen til den beste av alle verdener). Man får bedre diskusjoner på den måten.

    3. Det er mye fælt som skjer i verden, men vi må leve videre hvis vi er heldig med det og gjøre det beste ut av det. Fint at du har mye å holde på meg og får hjelp. Ha en fin dag;)

    4. Det er mye fælt som skjer, enig i det. Så lenge jeg får gjort lite med det, orker jeg ikke tråle avisene dag ut og dag inn for å falle i dyp depresjon. Jeg er ikke BLIND så jeg får med meg alt som skjer, men orker ikke ta det “inn over meg”. Jeg er lei meg på ukrainernes vegne, og for jeg noen mulighet til å hjelpe, så vil jeg gjøre det. Det er mer oppløftende. Foreløpig vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre det hen…men tar gjerne i mot gode tips. Strømmen gidder jeg ikke klage på, jeg har ikke skrudd på ovnene ennå. Bestemt meg for at tjukk genser og tøfler går en stund til. Og når det blir SKIKKELIG kaldt, skal de på, om det koster aldri så mye 😛 Jeg har trent kl 9 i dag. Da ble jeg i alle fall varm…

      1. Jeg leser ikke alt jeg kommer over i avisen om krig og elendighet. Leser bare nok til at jeg føler at jeg er informert godt nok til å reflektere over hva som kan skje. For meg skaper det trygghet. Fant en artikkel i Aftenposten som var rundt hvor man tror en slik sprengning vil foregå hvis Putin skulle gjøre alvor av trusselen. En saklig artikkel uten de store overskriftene eller de mest fryktingytende scenarioene. Jeg reflekterte litt over den i mitt eget hode, og kom til at ja, det og det hørtes sannsynlig ut. Det vil selvsagt være grusomt, men vedren vil ikke forgå.
        Srrømpriskrisa forsøker jeg å få gjort noe med politisk. Som deg kommer jeg ikke til å fryse unødig. Det er bare snakk om dager tror jeg før det elektriske varmeteppe er på plass i senga. I natt har jeg fryst, og jeg ligger ikke i senga med ullgenser for å unngå å fryse.
        Ha en fin dag.

    5. Her i nord er de store overskriftene den nye skatten på oppdrett og kraft. Først og fremst de firmaene som driver oppdrett akter å stoppe all videreutvikling og truer med å stoppe å sponse idrettslagene. Det går seg nok til det også. Ikke mange positive nyheter å få med seg og det gjør ikke humøret på morgenen bedre. Det har du helt rett i. Jeg er nok av typen som kvitrer God morgen, men har måttet lære meg at noen bør man vente med å hilse på til etter lunsjtid.😅

      1. Jeg kvikner til rundt 10…
        Nei nyhetene er ikke lystelig lesing.
        Jeg støtter den nye skatten på kraft, oppdrettsnæringa kjenner jeg ikke godt nok til til å uttale meg for bombastisk om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg