Jeg vil bli rik…..

Lønna kom inn på konto i dag, men det er ikke stort å bli rik av.  Nei, skal jeg bli ordentlig rik må jeg nok finne på noe annet enn å rusle rundt å vente på at sykepengene skal gå over til å bli AAP. Det blir man forresten bare fattigere av.  Går det så langt så blir lønna mi redusert med 40 prosent.

Jeg som stadig er inne og titter på herskapshus på finn.no, drømmer om kunst på veggene og digre flyger kan liksom ikke leve på almisser fra det offentlige. Også kalt velferdsordninger fra NAV. Foresten har Stein Erik Hagen sagt at alle som får penger fra NAV i form av trygder og sykepenger egentlig er late unnasluntrere, og er det noe jeg ikke er så er det en lat unnasluntrer. Nei jeg må nok finne på noe annet.

Etter å ha tenkt og fundert litt har jeg funnet ut hva jeg skal gjøre. Ja jeg har kommet opp med en formelig genial idé. Jeg skal bli vellferdsprofitør!

Da kan jeg håve inn virkelig store penger fra det offentlige uten at noen kaller meg verken lat eller unnasluntrer. I stedet vil jeg bli sett på som  en vellykket forretningskvinne.  Vinn vinn situasjon spør du meg.

Det er ikke noe problem å drifte for eksempel en privat barnehage billig.  Det gjelder bare å ha nok unger og ikke alt for mange ansatte. To voksne på 100 unger for eksempel gir relativt lave driftsutgifter.

Det blir muligens ikke så veldig bra barnehage med den bemanningen.  Men man kan ikke få både i pose og sekk. Både billig og bra på en gang er litt mye å forlange.

Jeg har ikke tenkt å leve på billigsalg. Det kan bli hummer og champagne hver dag om jeg vil, for denne forretningsideen er genial og så og si uten risiko.

For pengene til driften av barnehagen,  til lønningene og til pensjonene til de ansatte får jeg fra det offentlige. Direkte fra fellesskapskassa. Fra de pengene du har betalt I skatt. I tillegg kan jeg ta foreldrebetaling. Er ikke det en genial forretningsmodell så vet ikke jeg. Garanterte inntekter og null risiko. Sugerør rett inn i statskassa. Sånn blir det raskt fortjeneste av.

Adolfsen brødrene for eksempel. De drev egentlig Norlendiahotellene, så ble det Norlendia care med sykehotell og sykehjem, hjemmetjenester og barnehager. Etterhvert utvidet de videre i andre selskaper innen barnevern, rusomsorg og flyktningmottak. De har tatt ut fortjeneste på flere milliarder. Det kaller jeg lettjente penger. Jeg drømmer meg på ny bort blant herskapshusene på finn. Det er et på Frogner til 125 millioner som er riktig så lekkert.

Når jeg skal starte privat barnhage er det kjekt at jeg har lang og bred  erfaring som tillitsvalgt. Jeg vil kjapt klare å sjekke hvilken arbeidsgiverorganisasjon som for tiden har de mest lønnsomme tariff- og pensjonsavtalene. Ja mest lønnsom tariffavtale for meg altså. Det vil si lavest mulig lønn for de ansatte. Lønnskostnadene er jo den største kostnaden i en slik bedrift, og skal jeg  tjene penger til herskapshus gjelder det å få utgiftene ned.

Skal jeg lykkes som privat barnehsgeeier og spise bringebær med de store. (jeg liker ikke kirsebær) bør jeg nok alliere meg med noen sterke krefter. For eksempel melde meg inn i PBL (Private Barnehagers Landsforbund.) Det er liksom en “fagforening” som skal ivareta barnehageprofitørers interesser. Og de er mektige!

I april 2010 for eksempel la den rødgrønne regjeringen, Stoltenberg og de folka der, frem et lovforslag om innstramming av barnehageeiers mulighet til å hente ut privat profitt. Regjeringen foreslo ikke et forbud, bare en innstramming.  De kommersielle barnehagene gikk til et frontalangrep. De truet gjennom PBL å legge ned barnehagene som på den tiden utgjorde 50 prosent av barnehagene i Norge. I tillegg brukte de massive ressurser på lobbyvirksomhet. Blant annet gjennom å leie inn Bjarne Håkon Hanssen som da var PR-rådgiver i First House, men som så sent som året i forveien hadde vært en del av regjeringen. Blant annet var han arbeidsminister så sent som i 2008. Og Hanssen hadde nok mange kontakter inn mot storting og refjering. Lang fartstid som han hadde fra regjeringspartiet Arbeiderpartiet.

Vel etter en del press trakk regjeringen hele lovforslaget. Og det enda dette var en flertallsregjering som i tillegg til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV hadde fått lovnad om støtte fra KrF. Lovforslaget var altså garantert å få flertall i stortinget. Likevel følte regjeringen seg presset til å trekke lovforslaget. Når du klarer å presse både regjering og storting i kne, da har du makt da!

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg vil nøye meg med en barnehage. Skal det virkelig bli penger av det bør jeg ha en hel barnehagekjede.  Se på dette  eksempelet;

For å leke oss med litt lette tall sier vi at en barnehageansatt koster meg som  eier en million. Slapp av  jeg har overhode ikke tenkt å betale de ansatte milonlønninfer, det skulle tatt seg ut! Men når jeg snakker om sosiale utgifter, arbeidsgiveravgift pensjon, sykepenger og kanskje til nød noen vikarutgifter ja da kan vi for enkelthets skyld si at en barnehageansatte koster en million for meg som arbeidsgiver.  Hvis jeg da kutter en ansatt i barnehagen, de ansatte klarer å løpe litt raskere, jeg mener srbeide litt smartere, uten at det blir krise. Ja da har jeg simsalabim tjent en million!

Tenk deg da at jeg ikke har en barnehage, men derimot 160 barnehager slik Eli Sævareid  som eier barnehagekonsernet Trygge barnehager har.  Det blir fort penger nok til en av de herskapshusene jeg drømmer om da.

Det er forskjell på å for eksempel drive en bedrift som for eksempel en garnbutikk eller et bilverksted hvor du er avhengig av at kundene velger din bedrift og betaler for varen eller tjenestene du yter.  Er de misfornøyd går de et annet sted. Missfornøyde kunder kan fort føre til lite eller ingen fortjeneste.  Det er det som er så genialt med å være velferdsprofitør. For det er ikke foreldrene til ungene i barnehagen og deres tilfredshet som skal sikre deg profitt, eller fortjeneste om du vil.  Inntektene dine får du så og si rett fra statskassa. Eller kommunekassa for å være nøyaktig. Det er skattebetalerne som sikrer deg milionprofitt.

Noen mener at dette blir helt feil, at penger kommunene setter av til barnehagedrift bør gå til barehagedrift og altså komme barna til gode for eksempel ved flere ansatte eller bedre uteareal. Vel de om det. Hvordan skal jeg klare å finansiere herskapshuset mitt da?

 

 

8 kommentarer
    1. Eg er med!! Du trenger vel en høyre hånd i denne suksessbedriften din, ikkje det?
      Om nødvendig så er en flink med barn 🙂
      Bare ring meg når du er klar!

      Vibbedille 😀

    2. Du sparer jo også litt driftsutgifter ved å få foreldrene med på en årlig dugnad! Alle vil jo stille opp for ungene. Arrangement blir jo så og si gratis ved at foreldre bidrar med kaker og kaffi. Tar du en god pris for pølsene kan en til og med tjene en liten ekstra slant på sommeravslutningen. Genialt!!

    3. Ja, du hadde helt klart greid å organisere barnehagedrift og tjent deg rik på det men spørs om du hadde sovet godt om natten…
      Jeg tror forøvrig norske barnehager er trygge og gode barnehager, de blir fulgt godt med og med mange foreldre som også følger med på barna sine tenker jeg at det er godt nok. Om noen greier tjene seg rike med statstilskudd, vel, det vil alltid være noen som utnytter systemet vi har på all slags velferdsgoder.

      1. Jeg ville ikke sovet godt om natta, det har du helt rett i.
        Men det er mange som tjener store penger på private barnehager og andre velferdstilbud.
        Penger som går rett fra kommune- og statskassa.
        Jeg sier ikke at private barnehager er dårlige, eller at de som arbeider der ikke gjør en god jobb. Det er systemet det er noe galt med, ikke folka.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg