Jepp, jeg er på hytta……

Da ble det høst-helg på hytta denne helgen,  Underlig nok er vi oppe på hytta, har tømt bilen og pakket ut det som skal pakkes ut og ennå er ikke klokka 15, Godt gjort til å være oss!

Jeg har derfor bevilget meg en pust på terrassen før jeg begynner å lage middag.  Gamle Gubben Grå driver å styrer med noe. Jeg vet ikke helt hva. Så han var og hentet hjulet til trillebåra.

Du leste riktig. Hjulet til trillebåra. Du skjønner, Gubben mener at vi ikke kan ha trillebår stående ved hytteveggen med hjul, for da kommer noen garantert til å stjele enten hjulet eller hele trillebåra. Jeg tror redselen for tyveri her oppe er nedarvet fra den gang Svigerfar og Svigermor eide hytta. Det er tre låser på utedoen så ingen stjeler dopapiret, og slik kunne jeg ha fortsatt. Folk stjeler som rsvner ute på landet.  At vi vel så og si bare er omringet av byfolk her i hytteområde som har fått tilnavnet “Lille Bærum” tas visst ikke med i beregningen.

Om det er redsel for tyveri eller misforstått gnieri som gjorde at de gamle også krevde at man tok ut batteriene av røykvarsleren hver gang man forlot hytta er jeg usikker på. Den skikken har jeg heldigvis fått endret.

Det er godt å sitte her og lytte til elvesus og bjelleklang. Litt kjølig i lengden, men enn så lenge går det bra.  I morgen skal jeg gå på fottur etter høstfarger. I dag skal jeg bare nyte roen her på og ved hytta.

 

10 kommentarer
      1. Den skikken ble innført mens de gamle ennå eide hytta. Det var en morgen jeg hadde tent opp i ovnen og så begitt meg gjennom snøkavet bed til utedoen nede i lia. Siden jeg var påkledd og hunden kom etter meg tok jeg en liten runde med den og.
        Da jeg kom innhadde Svoger overtatt fyringa. Jeg husker ikke hvasom hadde skjedd, men hytta var full av røyk. Det var helt grått. Men ingen røykvarsler ulte! Vi hadde kommet oppsett kvelden før svingen hadde husket å sette i batteriene. Etter den dagen kunngjorde jeg at batteriene skulle sitte i røykvarsleren og at jeg skulle finansiere batterikjøpene så ingen ble ruinert av en røykvarsler!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg