Kjøpte en Rembrandt i dag….

I dag kom jeg endelig hjem med litt kunst til stua. Var heldig og fikk tak i en Rembrandt.  Den vil nok gjøre seg på veggen over sofaen.

Bildet heter “Gammel dame leser”. Man tror det er Rembrandt sin mor som har sittet modell for maleriet.

Hvis du nå sitter og gaper og lurer på om Kjerringa virkelig har gått hen og kjøpt seg et ekte maleri fra en av 1600 tallets mest berømte malere, eller om hun kanskje har blitt ettertrykkelig lurt så kan jeg berolige deg.

Originalen av dette maleriet henger så vidt jeg vet trygt og godt i Rijksmuseum i Amsterdam. Bildet jeg har kjøpt er en kopi. Ut fra teksten bak på bildet antar jeg at det kan være kjøpt i for eksempel en suvernier-butikk i tilknytting til Rilkjsmuseum.

Men jeg likte bildet. Jeg liker Rembrandt. Har likt han siden jeg var på Rijksmuseum som svært ung. Kjøpte ikke noe suvenirer da så vidt jeg husker. 15 åringer på skoletur er mer opptatt av å bruke penger på andre ting enn kunst. Men jeg husker at museet gjorde inntrykk.

Jeg ga 200 kroner for bildet på Fretex. Passer min lommebok. Og jeg ble fornøyd og det er vel det viktigste?

 

13 kommentarer
    1. Så enig med deg, det viktigste er at du er fornøyd. Og kunst, selvom det er kopi så er det vakkert å ha til pynt. Måtte det bringe mye glede til din hverdag. 🙂

    2. Bildet er fint, det. Jeg leste en biografi om Rembrandt en gang. Der sto det at hans mor sjelden hadde tid til å sitte ned, men når hun gjorde det leste hun alltid i Bibelen. Allerede som liten hadde han lyst til å male, og å male moren mens hun leste sto for ham som en hyllest til henne. Til slutt følte han seg dyktig nok til å gjøre det. Til glede for alle som liker Rembrandt, og til glede for deg som har fått et flott bilde på veggen.

    3. Fint bilde; jeg liker Rembrandt! Dessuten passer motivet godt til tittelen på din blogg. Ei kjerring som leser og tenker mangt og meget om det hun leser. Ikke at jeg leser bloggen din så ofte, altså, men noe har jeg da fått med meg. God helg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg