Klage på sommeren…..

Morgen. Det er absolutt ingen “God morgen” her fra. Hvordan ville du føle det hvis du startet dagen med å sette de nakne føttene dine rett opp i en ruke relativt fersk og veldig myk hundedritt? Og ja, jeg rakk å ta de tre skrittene fra dritten og inn på badet før jeg våknet nok til å forstå hva jeg egentlig tråkket i.
Nå er både kjerring og gulvene på bad og gang vasket og det er tid for tekopp og tastatur. Humøret på kjerringa derimot er ikke blitt så veldig mye bedre. Starte dagen med gulvvask, liksom.

Jeg er liksom ikke positivt innstilt når jeg klikker meg nedover bloggtopplista for å se om noe engasjerer.
I dag trenger jeg ikke lete lenger enn til 4. plassen før jeg finner noe som engasjerer. Doc & Dask oppsummerer sommeren.

Kort oppsummert har dette vært en bedriten sommer. 

Sitatet er hentet fra Doc & Dask. Jeg har ingen planer om å oppsummere sommeren mens vi fremdeles er i juli. Det er tross alt 1/3 av sommeren igjen. August kan være en fin måned. Doc & Dask er tydeligvis ikke enig med meg i det.

Om to dager er det august, sommerens søndag. Hvor været vanligvis er så ustabilt at man bare er hjemme og glor på TV, sånn at høsten ender opp med å bli for lang.

Har man ikke noe annet å klage over så har man alltids været, tenker jeg og sukker høyt. Jeg sa at jeg ikke var så positiv i dag, OK?
Vel, jeg har ingen planer om å krabben ned i kjellerstua og benke meg foran TVn om kveldene på lenge ennå.

Jeg er som de fleste kanskje har fått med seg ikke så veldig glad i vinteren. Liker hvit jul, men når 1. januar kommer kan jeg godt gå i hi og ikke våkne igjen før det har blitt vår en gang i mars.
I år var siste snøfall 1, mai. Jeg trodde jeg skulle klikke.
Jeg har ingen planer om å gli inn i vinterdepresjoner allerede i juli bare fordi det ikke er syden-temperaturer hver dag. Jeg har studert globusen og vet at jeg bor et stykke unna ekvator.

Flere kvelder den siste uka har jeg sittet på terrassen og leste til klokka var over 21. Jeg kunne ha sittet lenger hadde jeg hentet golfjakka. Etter alt regnet i juli regner jeg med å få en fin august med mange kvelder på terrasse og tram. Sitte der og la mørket senke seg og lysene tennes i hagen. Ha et tent stearinlys på bordet på trammen. Jeg er sikker på at jeg har mange slike kvelder igjen i år.

Steinsopp-sesongen er så vidt i gang, og det er et bra soppår ser det ut som. Så jeg gleder meg til å få noen fine soppturer. Kanskje kommer jeg hjem med skikkelig full kurv en eller flere ganger. Får fylt opp litt i fryseren med skogs-sopp til mange gode retter utover høst og vinter.
Det er et fantastisk multeår også har jeg hørt. Det gir og håp om skogens gull i fryseren og noen fine turer på fjellet eller i skogen. Absolutt ingen grunn til å mure seg inne foran TVn.  Sommeren har fremdeles mye å by på.

Det er da heller ikke for seint å ta noen små utflukter selv om ferien er over. Man kan rekke mye på ei helg eller en fridag. Ikke behøver det koste skjorta heller. Jeg har også planer om å få meg flere turer før vinteren setter inn og verden blir kald, veiene glatte og kjøreforholdene utfordrende. Det er da flere måneder til vi er der.

Ta ikke høsten på forskudd. Høsten, den skikkelige gråe og våte høsten hvor regnet kommer vannrett og alt er mørkt, grått og trist kommer ikke på flere uker ennå. Det er forhåpentligvis et par, tre måneder til første snøfall og forhåpentligvis rundt 4 måneder til den kommer på fast basis. Vi er bare halvveis i den fine tiden. Det ligger mange flotte opplevelser og bare venter på at du skal finne tid til dem.
Jeg har i det minste tenkt å nyte dagene og kveldene som kommer. Gleder meg til mange fine opplevelser og gode stunder i ukene og månedene som kommer.

 

8 kommentarer
    1. Juni var altfor varm og tørr, og i juli vil det visst ikke slutte å regne, så får vi håpe på en passe blanding i august. Nå er vi inne i den store bærplukkertida, – mange flere som kunne benyttet seg av det. Vi har plukka endel molte, – mye modent og lite kart igjen herover nå. Det er mye blåbær også, og foreløpig kart av tyttebær.

    2. Komme seg ut i skogen nå tenker jeg…
      Sommeren har ikke vært optimal, lite bading her i regnet…Alt er vått og klamt og rått..hang ut vask i går og jada det hadde regnet i natt..
      Vaska hang som blylodd på snora….Hm….

    3. Kjerringråd

      Kast ikkje mannen din på
      søppeldynga
      når han er blitt
      eldre
      og lite
      tess

      du kan bruke han som
      bærplukkar

      Husker ikke hvem som har skrevet diktet, men tenkte det kunne passe i disse tider😉

    4. Juni var kald og våt, men nydelig i hele juli. Været kan vi ikke råde over. Nå er pakken med tre bøker sendt fra bokklubben. De to første var nedsatt, og den tredje var ny og full pris. Gleder meg til den kommer. Går i Millennium bok 7 og en annen forfatter. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg