Kr.f. myter…..

Da jeg begynte å interessere meg for toppbloggerne var det først og fremst fenomenet jeg fant interessant. At enkelte, gjerne pur unge jenter, kunne nå ut til et så stort publikum med tekstene sine om sminke, mote og andre ting jeg fant utrolig lite interessant. Jeg begynte å lese og kommentere på min humoristiske kjerringmåte, og fant raskt ut at når ungdommen gikk lei og fant seg andre plattformer så kunne blogging virkelig bli et viktig fora for formidling av tanker om utrolig mange forskjellige tema.

Nå er ungdommen for det meste borte. Ikke fordi de har blitt danka  ut, men fordi de har løpt videre til andre plattformer,  andre medier med høyere fortjeneste..

Den soleklare kongen blant oss voksen-bloggere er Kokkejævel. Han har klart det kunststykket få bloggere har gjort før han. Han har ligget øverst på bloggtoppen nesten daglig i snart ett år. Som regel godt foran neste mann på lista. Det er en bragd det står respekt av.

Når man har en slik påvirkningsmakt følger det med et ansvar. Det ansvaret er det samme om du heter Sophie Elise og pusher misfornøydhet med egen kropp og plastikkirurgi på unge tenåringer eller om du pusher piller på kjerringer på 50 pluss.  Ansvaret for å være din påvirkningsmakt bevisst er like stor.

I går i sitt siste innlegg hvor han promoterer sterke vanedannende medikamenter forteller han at han har tenkt å blande disse medikamentene med alkohol. Og nåde den som hadde motforestillinger mot det! Den kunne visst regne med å bli partert og solgt stykkevis og delt i Kokkejævels forretning.

Sophie Elise oppfordret aldri det jeg kan huske andre til å fikse på kroppen sin. I likhet med Kokkejævel fortalte hun bare hva hun selv gjorde. Så når det da i går satt ei eller flere deprimerte kvinner med smerter i kroppen, både psykiske og fysiske og leste at Kokkejævels blogg.  Da leste de at han de har ledd og grått med det siste året, tar seg to små pils selv om han går på de samme tablettene som de gjør. Ja hvorfor skal ikke de da unne seg et glass rødvin en lørdagskveld? Riktignok har legen sagt at de ikke skal drikke alkohol når de går på disse medisinene. Men Kokkejævel gjør det jo. Hvor farlig kan det være?

Noen av de som leser Kokkejævel er i likhet med meg kritiske til denne oppfordringen om blanding av sterke vanedannende medikamenter som smertestillende og antidepressiva sammen med alkohol.  Jeg kommenterer ikke i Kokkejævels kommentarfelt, men skrev hva jeg mente i innlegget Alene igjen… Ja, noen av oss tok til motmæle selv om vi risikerte å bli partert.  På slike advarsler svarer Kokkejævel i dag morges litt før klokka 6.Sitatet er klipp og lim, altså direkte sitat.

Jada, er en gammel “krf-myte” at man ikke kan drikke alkohol når man går på piller.

En “Kr.f-myte”!!!  Jeg trodde ikke mine egne øyne da noen gjorde meg oppmerksom på det En “Kr.f.-myte” altså antakelig ikke noe å bry seg om da det kommer fra kristne mørkemenn som vi alle vet ikke unner noen noe som helst godt i livet og ser på alt fra alkohol til homofili som fy-fy.
Jeg som er rød og radikal kunne godt tenke meg og gå inn i en lang forsvarstale for Kr.f. men jeg skal ladet være.  Antakelig ville en slik forsvarstale bare forsterke ideen om at det bare er en “gammel Kr.f. myte”.

I stedet tenkte jeg at jeg på nytt skulle drive med litt folkeopplysning. Og da søker jeg til litt seriøse nettsteder som blant annet Norsk Helseinformasjon NHI.  Der kan man lese om interaksjoner mellom medikamenter og alkohol. At virkestoffer eller ingredienser i alkoholen og i medikamentene når de er i blodbanen, i kroppen din samtidig virker sammen, og at det er uheldig for de fleste legemidler.
Når artikkelforfatteren spør om hvilke kombinasjoner som er mest uheldige er svaret at alle medikamenter som virker inn på sentralnervesystemet og som “bedøver” dette, får forsterket denne virkningen når alkohol samtidig er til stede. Dette er kanskje den viktigste alkohol-legemiddel-interaksjonen. Alle disse legemidlene vil også øke risikoen for kraftigere alkoholrus. Det dreier seg om legemidler som  antidepressiver og smertestillende. (Jeg lar være å nevne de andre typene medikamenter som virker på sentralnervesystemet for å forenkle budskapet slik at det ikke misforstås)
Alle vi som leser Kokkejævels innlegg fast og har sett bilder av hvilke medikamenter han går på vet at han går på nettopp antidepressiva og sterke smertestillende. et har han selv fortalt oss gang på gang.

Vært år er det rundt 4000 innleggelser ved norske sykehus som skyldes alkoholforgiftning. Når vi vet at effekten av alkoholen forsterkes av pillene får vi håpe ingen av de som fulgte Kokkejævels innlegg en lørdagskveld  havnet på sykehus i natt.  Vi får håpe de ikke kom for langt på den rekkefølgen av symptomer på alkoholforgiftning som du ser under. At de for eksempel stoppet ved “tap av normal sosial omgang”  og slapp å havne på økende bevisstløshet.
  1. Tap av normal sosial omgangsform
  2. Hukommelsestap
  3. Forvirring
  4. Desorientering
  5. Nedsatt koordinasjon av bevegelser
  6. Økende bevisstløshet
  7. Koma
  8. Død – slutter å puste.

Til dere som ler av meg nå, kaller denne raddissen for et pust av mørkemennene fra Krf.  og at jeg driver med skremselspropaganda for å sverte den stakkars kokken.  Husker dere da vi var unge på 80-tallet?  Husker dere at vi ble advart av foreldre og andre om å forlate ølen eller drinken vår fordi noen kunne putte “noe” opp i den?
Ja, vi fnøys av det og.  Men jeg tror vi alle vet om noen som opplevde å få “noe” i drinken eller ølen som gjorde at de ble “dritings” av bare en eller to øl.  Jeg var en av dem.  Noen putta ett eller annet i ølen min på Frankenstein en lørdagskveld.  Jeg kom vel et sted mellom 3 og 4  på lista ovenfor.  Heldigvis hadde jeg med meg gode venner som tok vare på meg og passet på meg.
Det folk pleide å putte  i ølen eller drinkene på Hønefoss på de tider var helt vanlig smertestillende midler som Paralgin Forte.  Det er ikke pilla eller alkoholen hver for seg som er så farlig. Det er interaksjonen  – sammenvirkningen.

Jeg er ikke “ute etter Kokkejævel”.  Så lenge han skriver om boka si, om smøring av ballene sine eller hva han ellers ønsker å forlyste leserne sine med  gir jeg faen, bare han slutter å for-hellige bruken av sterke vanedannende medikamenter og slutter å oppfordre folk til å blande alkohol og medisiner.

Å være toppblogger, mestselgende forfatter og på andre måter være et forbilde, noen mange ser opp til forplikter. Man behøver ikke å være feilfri men man bør unngå bevisst eller ubevisst å skade andre.

26 kommentarer
    1. Alkohol og piller er vel ikke det smarteste vi kan surre med akkurat!
      Alkohol er ikke bra uten piller heller…snakker for meg selv altså. Er lissom ikke mye man kan ta før man er litt sliten dagen etter. Du skriver flott altså!

    2. Hør, hør!
      Håper han tar til etterretning det du har skrevet. Og om det så blir er moro/offer/jeg-er-en-tulling innlegg av det er det bedre enn ikke noe.
      Helt på viddene det han skriver, fremstår ikke som en ansvarlig voksen.

    3. Takk ♥️

      Eg bodde i Sveits, 20 år gml. Satt å venta på Ali som da var helt ny som kjærest. Eg satt å tok meg en øl og når han kom lå eg under bordet m skum rund munnen. Ambulansen kom m blålys og eg ble pumpet og lå på sykehuset i 2 døgn og var ganske borte. Det var resultatet av ei pille i Ølen.

      Nå i dag bruker eg medisiner for å holde meg oppegående pga store kroniske smerter. Streng beskjed fra legen er; ALDRI drikk alkohol, da kan du gå rett i koma og dø. Greit for meg for eg slutta med all alkohol den dagen i Sveits.

      Hadde bare folk, og Kokken, visst hvor jævlig farlig det er!!

    4. Folk kan kalle deg sur gammal kjerring, misunnelig på kokken, eller hva de vil. Du presterer her god folkeopplysning om temaer som mange på 50+ vil komme borti. Jeg tror ikke alle fastleger er like flinke til å fortelle om disse interaksjonene du lister opp. Alkohol er blitt så vanlig at det teller liksom ikke.
      Flott!
      Er nå kommet meg hjem fra hyttelivet med pølsefingretasting på mobil. Da kan det fort bli flere ord når man kommenterer…😎

    5. Det verste er at han skal blir far igjen, og ha slike holdninger er tragisk. En ting er å gjøre det, men når han atpåtil proklamerer det for sin følgerskare… da er det mye som skurrer i mine ører.

    6. Veldig godt skrevet, og flott at du gjør det.
      Det er ingen spøk å blande piller med en dæsj med alkohol.

    7. Godt skreve og ren folkeopplysning, la oss håpe at alle tar det til seg.
      Det er virkelig farlig å blande alkohol og piller.

    8. Tusen takk for at du skriver dine kjerringtanker.. Takk for din motvekt, din ironi og din satire, og at du harselerer med toppbloggerne – det er ett friskt pust i blogglandia… men mest av alt; Tusen takk for at du tar deg tid, tar på alvor og opplyser!!! Blogg trenger virkelig en som deg🙌

    9. Det er faktisk utrolig skummelt at han for det første får utskrevet så mye tabletter, og at han i tillegg vil blande med alkohol er ikke greit.

    10. Sophie Elise ble en gang kaldt Norges farligste forbilde. Pga utseende press.
      Jeg vil si kokken er enda farligere forbilde! For å promotere noe slikt, kan faktisk ende med døden, direkte!

      Takk for at du følger med, og kommer med fornuftig informasjon om saken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg