Krig og fred og mat og sånn

I går ga Putin beskjed om at 300.000 russere kunne vente seg en rask innkalling til fronten.
Russere som ikke føler for å gå i krigen for lederens stormannsgalskap bestiller enveisbiletter ut av landet. Alle fly, blant annet til Tyrkia, er fullbokket, og “hvordan forlate Russland” er det søket som toppet gårsdagens liste over søk på nett i landet.
Russerne tok til gatene i over 30 byer for å demonstrere mot lederen sin og mobiliseringsplanen. Over 1.000 demonstranter ble arrestert, og kan regne med en snarlig avreise til fronten.

Det toppbloggerne her i nabolandet er opptatt av er mat.
Av de ti bloggene over meg på lista har 5 innlegg om mat.

Putin kom i går med klare hentydninger om at han ikke var redd for å bruke atomvåpen.
Han understreket at det ikke var en bløff.  Han vet at det er det vestlig presse vil hevde, at han bare bløffer.

Toppbloggere forbigår den overhengende faren for tredje verdenskrig i stillhet. De har viktigere ting å skrive om.
De skriver om tannpuss, perler, egen helse og sugerør, hvis de skriver noe i det hele tatt. Ja, og om mat da.

Jeg tror ikke Putin bløffer.
Hvorfor skulle han det?  Hva har Putin å tape på å starte en atomkrig? Eller vi får håpe Biden er litt mer fornuftig og ikke svarer med samme mynt slik at vi unngår en atomkrig, men jeg føler meg ikke sikker på det. Er ikke alltid det er rasjonell tankegang borte i USA heller.
Men tilbake til Putin.
Hva har Putin å tape på å bruke atomvåpen?
Er det noen som tror at denne galskapen kommer til å slutte så lenge Putin er i live?
At Putin plutselig skal trekke styrkene sine ut av Ukraina og si, Det var dumt av meg, jeg beklager, og så ta med seg stridsvogner og de soldatene som fremdeles er i live og rusle hjem?

Putin har en drøm om et gjenforent Sovjetunionen.  Det er mulig han har innsett at han ikke kommer til å få oppleve det, men fred og forsoning, glasnost og perestrojka er liksom ikke i Putins natur.
Han vil heller skrive seg inn i historiebøkene som en tøff kriger, en handlingens mann enn en forsoner som arbeider for fred.

Jeg tror Putin ruster for “Den store finalen.” Det gjør meg bekymret.  Jeg tror ingen helt vet hva den mannen er i stand til.

Jeg blir ikke betrygget av at en såkalt ekspert at mobiliseringen vi ta tid å organisere. At det vil ta tid å lære opp styrkene som mobiliseres.
Jeg er usikker på den teorien. De som skal sendes til fronten som kanonføde er de som har en bakgrunn fra forsvaret. Hvor mye opplæring trenger de for å dø?

Jeg føler meg ikke beroliget av at Støre i dag vil fortelle Putin at ingen er ute etter Russland, eller at Stoltenberg kaller uttalelsene om atomvåpen for retorikk, og at Putin har snakket om atomvåpen flere ganger men ikke brukt de til nå. Tomme trusler  er konklusjonen til Nato-sjefen. En atomkrig vil og gi katastrofale følger for Russland er begrunnelsen hans for det standpunktet.

Hvem sier at Putin bryr seg om Russland, eller det russiske folket?
Putin bryr seg om seg selv, sine egne mål og drømmer.
Hans eneste måte å komme ut av denne krigen er seier eller en ærefull død.

Putins forbilde er Stalin Han betraktet Stalin som en stor statsmann som ledet omdanningen av Russland fra et tilbakeliggende jordbruksland til en moderne industrimakt og som sto i spissen for seieren over Tyskland under «Den store fedrelandskrigen». (Andre verdenskrig) Han ønsker i likhet med forbildet å fremstå som en en eksepsjonell politiker, og at han vil ha en enorm betydning for det 20. århundres historie.
Stalins litt mindre hyggelige sider, som at han var en massemorder og despot, tror jeg Putin bare ser på som positive trekk. Tegn på styrke.

Putin ruster seg til “The Grand Finale” i nabolandet.  Russere flykter landet for ikke å bli kanonmat ved fronten.
Vi skriver om mat og sugerør og fortsetter livene våre som før.
Er det et tegn på at vi ikke bryr oss? “Det er sørgelig, stakkars dem”  eller er det et tegn på stoisk ro “Ceep calm and carry on” ?

 

14 kommentarer
    1. Hei🌞 Først må jeg si at du har en utrolig fin blogg🤩 Jeg lurer så på hvordan du får til slik at innleggene dine blir liggende så fint på rekke og rad nedover etter som du lager nye innlegg? Det ser ryddig og fint ut👍🏻 Prøvd å finne ut hvordan jeg kan gjøre det slik på bloggen min også, men blir ikke klok på det😅

    2. I dag er jeg ikke enig med deg. Jeg tror ikke at bloggerne som skriver om mat og helse ikke bryr seg, eller at vi som leser det ikke bryr oss. Det blir helt feil å stille det opp imot hverandre på den måten syns jeg. Vi kan lese om Putin, atomvåpen, krig osv over alt på nettet. Veldig mange i dag leser avisene på mobiler, nettbrett, pc-er flere ganger i løpet av dagen. Og mange følger også med på nyhetene på tv. Men vi trenger også å kunne lese om andre mer trivielle ting for å ikke å gå rundt med en konstant angst for hva som kan skje. Det hjelper ikke ukrainerne, eller stopper en evt atomkrig, om jeg går rundt med angst og er tung til sinns for alt som kan komme til å skje. Vi kan vel ikke gjøre annet enn å ta det det innover oss i passelige doser for å kunne fortsette hverdagen som normalt. Jeg mener ikke med dette at vi skal være ego. Jeg har sendt penger til Ukraina og støtter Leger uten grenser, noe mer enn det kan jeg faktisk ikke gjøre. Og sånn tenker jeg det er for mange andre også. Det hjelper ingen om vi «ramler sammen» av frykt for hva som kan skje med oss i nær fremtid.

      1. Jeg tror mange av toppbloggerne har mange tanker i hodet samtidig, og er relativt oppegående personer.
        Å sette mat og sugerør opp mot atomkrig og Russland er jo å sette ting på spissen for å få i gang tanker.
        Kanskje ikke angst og maktesløshet, men mer engasjement.
        Jeg fikk deg til å gripe til tastaturet. Det er engasjement.
        Da har jeg oppnådd noe av det jeg vil.
        Ceep calm an carry on

    3. Du har rett, Putin har bikket totalt over. Han tror bestemt at han skal bli den nye tsar. Det som er “litt” skummelt er at andre atommakter har en kommandolinje når det gjelder å trykke på den røde knappen. Ikke lederen alene. Når det gjelder Russland er det ingen som vet hva som gjelder, om Puten alene har kontrollen. Det som er enda skumlere er tidligere president nå visepresident for det russiske sikkerhetsrådet Dimitrij Medvedev annonserte i dag. Russland er klar til å forsvare russisk territorium ved bruk av alle typer våpen innkludert strategisk stomvåpen.

      Innen neste uke er omme kan separatistene i Donetsk og Luhansk ha “vunnet” folkeavstemningen om de ovennevnte fylkene om å slutte seg til Russland. Dermed er de over natten blitt russisk territorium. Ett område som Ukraina er i ferd med å vinne tilbake med god hjelp fra Nato og USA.

      1. Jeg tenker og på “folkeavstemningen” i Donetsk og Luhansk. I neste uke er de i Putin og Medvedev sine øyne en del av Russland. Da er det, fremdeles I deres retorikk, fritt frem for å trykke på knappen hvis kampene der ikke opphører.

    4. Mannen er gal!
      Og selv om man blogger om krig eller sugerør så kan man ha to tanker i hodet på en gang!
      Så enig med din kommentar til Anli!

    5. De samme personene som sa at Russland ikke kom til å gå inn i Ukraina, sier også nå at Putin kommer med tomme trusler. Jeg tenker at Putin har storhetstanker om seg selv og kommer slett ikke til å stikke halen mellom bena og gi seg med det første.
      Jeg tror de fleste følger med på det som skjer og føler seg mer utrygg nå enn da krigen brøt ut i Ukraina for er halvt år siden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg