Losen Butikk A/S – En liten perle av en butikk.

Reklame | Losen Butikk, Nevlunghavn

Ved siden av Nevlunghavn Bakeri & Conditori ligger denne lille perlen av en gave- og interiørbutikk. Losen Butikk A/S. Den var grunnen til at Gamle Gubben Grå og Kjerringas tur for å finne våren i år gikk til nettopp Nevlunghavn. For noen uker siden dumpet det en mail ned i innboksen min med invitasjon til et samarbeid.
Det er ikke så ofte det skjer for denne kjerring-bloggen, så dette måtte undersøkes nærmere. Etter noen mailer og en telefonsamtale fant jeg ut at vi måtte ta turen og se denne butikken og kanskje finne våren samtidig.

Noe av det første jeg legger merke til i den lille butikken er alle stearinlysene. Det står og blafrer små flammer flere steder. Både “ekte” stearinlys med ekte flammer, og sånne batteridrevne led-lys.
Snart er innehaveren og jeg i trivelig prat om slike “batteri-lys” sine fordeler. De mest naturtro med stearin på utsiden og blafrende flamme kan narre de mest detaljfokuserte interiør-entusiaster. De hun har i sitt sortiment har ikke bare timer, men og fjernstyring forteller hun. Perfekt for hus med boplikt sier mannen til innehaveren, han sitter i en gammel lenestol innenfor døra. Eller sitter og sitter. Han spretter raskt opp av stolen og er minst like entusiastisk som kona, selv om han bedyrer at han bare er visegutt og hjelpemann.
Litt senere under besøket får jeg greie på at denne “vise-gutten”, Erik, også var den som forfattet og sendte mailen uten helt å rådføre seg med kona.

De viser meg og lysene med plast-utside, velegnet til utebruk. For eksempel på kirkegårder forklarer Anne, som innehaveren heter. De er laget slik at det ikke kommer vann inn til batteriene.
Jeg kommer på mange andre steder enn kirkegårder jeg ville hatt et slikt lys. Bordet ved kurvstolene på trammen, for eksempel.

Utvalget i lys er stort både når det kommer til form og farger. Og ja, det er nettbutikk  så mulig å  bestille selv om du ikke er i området.

Det neste jeg fattet interesse for var oljelampene. Du vet slike som var på moten rundt 1990. Det var da Gamle Gubben Grå og jeg flyttet sammen. Nå er de visst tilbake i interiørtrenden. Disse fra Peri Living var rå-lekre.
De minner og om garn-kuler. Noe å tenke på til sommeren. Et rustikk bord i en sjøbod eller lignende med et gammelt fiskegarn og disse lyktene som bordpynt.
Anne forklarer at i motsetning til oljelampene på 80- og 90-tallet har disse skrukork der veken sitter, slik at olje ikke renner ut over bordet hvis de skulle velte.

I et hjørne fant jeg ut at de og solgte mat. Italienske spesialiteter, egen krydderblanding, kaffe og te og produkter fra lokale småskalaleverandører.

Jeg ble helt forelsket i disse flaskene med balsamico-eddik!
Går det egentlig an å bli forelska i ei flaske eddik? For meg gjør det det.
En rose’ balsamico er perfekt til salater og i retter med fisk eller hvitt kjøtt. Med helle-tut i messingfarge vet jeg om en mat-entusiast dette er den perfekte gaven til. Og ja, en stykk slik ble med hjem. Dermed er jeg ferdig med årets første julegave.

Jeg kunne fortsatt å ramse opp varene, for det var et rikholdig utvalg i denne lille butikken.  Men jeg tror at det ikke er varene men innehaveren Anne som gjør Losen butikk så trivelig.

Anne Slettebakken Thorstein har over 22 års erfaring som butikkleder, prosjektleder og visuelt ansvarlig i en interiørkjede. For en stund siden tok hun beslutningen om å ta kontroll over sin egen hverdag. Hun ville slutte i jobben og starte for seg selv, skape noe eget.
Hun fikk tilbud fra svigerfaren om dette lille lokalet tilknyttet bakeriet i Nevlunghavn.
Losen Butikk AS – en liten, men sjarmerende butikk så dagens lys for et par år siden.

Jeg heier på folk som våger å starte for seg selv. Skape sin egen arbeidsplass. For Anne er klar på at dette ikke er en “hobby-butikk”. Det er denne butikken hun skal leve av. Den er levebrødet hennes.  En liten gave- og interiørbutikk på et lite sted i enden av en blindvei.  Mulig det kryr av folk i Nevlunghavn om sommeren, men halve året er det de fastboende som utgjør kundegrunnlaget. Du må ha kunnskap og stå-på-vilje for å lykkes med et slikt prosjekt.

Butikken er liten, innholdsrik men ryddig. Det er tydelig at Anne har øye for detaljer og er flink til å sette de forskjellige tingene sammen slik at de utfyller hverandre og skaper en helhet. Jeg gikk lenge rundt i butikken og studerte detaljer og koste meg.

Her er påske-hjørnet med alt fra kunstige forsythia til servietter og påskegodt.
De påskeharene i eggeskall var jo helt nydelige.

Utenfor inngangsdøra var et annet påske-tablå.  De lysglassene med snøklokker på. Perfekt for sånne som meg som lengter etter våren fra januar til april.

Tar du turen til Nevlunghavn må du innom denne butikken. Du vil bli tatt varmt i mot av Anne og Erik. Vi trenger slike butikker. Butikker uten kjedetilknytning, drevet av mennesker som ønsker å skape sitt eget og som virkelig brenner for det de driver med.

Ligger ikke Nevlunghavn på din reiserute, besøk nettbutikken. Kanskje finner du noe som frister. Utvalget er stort.
I et senere innlegg skal jeg vise dere hva som ble med hjem da Gamle Gubben Grå og jeg forlot butikken.

Kom som en gjest – reis som en venn er mottoet for Nevlunghavn. Den følelsen satt jeg igjen med etter å ha besøkt Losen Butikk A/S

8 kommentarer

Siste innlegg