Mamma, er det du som har laget maten?

 

Spørsmålet over var det Yngste Sønn som stilte. Han sto på kjøkkenet og forsynte seg av restene, Gamle Gubben Grå og jeg hadde spist. Jeg svarte bekreftende, og la til litt unnskyldende “Jeg vet at ertestuingen er litt svidd.” Inni meg forbannet jeg meg selv. Hvor vanskelig kan det være å lage ertestuing fra en Toro-pose, lissom? Ei 53 år gammel kjerring burde ha husmorerfaring nok til å klare såpass.

“Det var ikke ertestuingen jeg tenkte på..” svarte Yngste Sønn. Så ble det stilt en stund før Gamle Gubben Grå i sofaen ved siden av meg fortsatte: “Han tenker vel mer på at potetstappe er som betong…” Jeg gadd ikke svare. Potetstappa var laget fra en av posene til Mils.

Men Yngste Sønn var ikke ferdig med å analysere mine kokekunskaper. “Er det sånn potetstappe med melkepulver, eller tok du i melk?”  Og da gikk det plutselig et lys opp for meg. Jeg tror jeg forsto årsaken til potet-betongen.

Jeg visste at det var potetstappe som skulle tilsettes melk. Jeg sjekket det på butikken samtidig som jeg reflekterte over om vi hadde nok melk i huset. Men jeg kunne overhode ikke erindre å ha helt melk i kjelen…

Når halvparten av væsken uteblir er det ikke rart at potetstappa blir litt vel fast….

 

 

13 kommentarer

Siste innlegg