Mulig jeg hadde tatt litt mye Møllers tran….

Å det var godt å være i det politiske miljøet igjen i går!  Nå som jeg ikke er en del av et arbeidsmiljø, og heller ikke er en del av tillitsvalgts-miljøet er liksom det politiske miljøet den eneste “gjengen” jeg har igjen.  Det var godt å være der i går.  Jeg var virkelig i mitt ess.
Ja, det var nesten så de burde satt opp en egen talerstol til meg. Jeg var nesten like mye på talerstolen som gruppelederen i Høyre og han fra “De rød-grønn-uavhengige”, og da snakker vi om noen turer opp på talerstolen.
Jeg har jo blitt så sprek og vet dere, så jeg løp lekende lett opp og ned av talerstolen. Tok det som ei treningsøkt.

Jeg kom frem til møtet akkurat tidsnok til å få med meg middagen.  De andre hadde jo hatt orienteringer fra klokka 12. Jeg droppet orienteringene for å få med meg mest mulig av treningsleiren før jeg tok permisjon for kun den obligatoriske delen av møtet.  Rett fra bilen til skinkesteik med surkål, ikke verst det.

Jeg rakk og siste orientering. Orienteringen om “Heltidskultur”. Som gammel tillitsvalgt hadde jeg selvsagt noen spørsmål om det temaet.

Så kunne vi starte på selve møte.
Første sak var Adhocutvalgets rapport. Ja, jeg måtte opp og si noe i den saken.  Jeg var redd for at noen ville ødelegge arbeidet vårt ved å henge seg opp i små detaljer. Prøve å få til vedtak som ga føringer for ting som ikke er utredet, som for eksempel hvor vi skal plassere ett av sykehjemmene vi skal bygge.
Vel, vedtaket ble slik vi ønsket. Vi har levert et solid stykke arbeid.

Jeg måtte og en tur på talerstolen i sak nummer to. Videre bruk av Hønefoss omsorgsenter.
Når jeg forsto at det vedtaket jeg ønsket kom til å bli enstemmig vedtatt ble jeg jublende glad.  I kveld skal jeg unne meg litt bobler i glasset og feire. I et senere blogginnlegg skal jeg forklare dere hvorfor.

Så holdt jeg meg helt i ro i flere saker, eller i det minste i to. Det var slike saker som ble banket i gjennom uten debatt.

I saken om Elvelangs, en gangvei langs elva hvor man må ekspropriere grunn fra noen boligeiere for at gangveien skal bli elvelangs og ikke gatelangs, hadde jeg tenkt å holde meg i ro.  Men så kom det noen argumenter fra talerstolen og noen innspill fra hun andre fra Rødt. Og plutselig er dette saken jeg er redd skaffer meg omtale i lokalavisa. For i går stemte Høyre for å ekspropriere privat eiendom, mens vi i Rødt argumenterte og stemte i mot. Ja, det ble faktisk nesten til en ordduell mellom meg og Varaordføreren fra  Høyre.
Detaljene kommer i et eget innlegg.

Satt helt i ro under saken om Petersøya og stemte for både forslaget fra Høyre og Senterpartiet. De ble enstemmige vedtatt. Men spurte forslagsstilleren fra Senterpartiet i pausa etterpå om hun var helt stø i ordene fauna og flora.  For hun hadde nettopp fått et enstemmig kommunestyre til å vedta at Petersøya, ei halvøy og grøntområde i sentrum med elvelangs og park og kirkegård i umiddelbard nærhet også kunne bli et sted for arter som var naturlig i norsk fauna. Personlig er jeg litt kritisk til å plassere elg, ulv, jerv og bjørn nede i sentrum.
Hun løp raskt inn til sekretariatet. Jeg regner med det står flora i protokollen.

Satt helt i ro under den politiske behandlingen av den første toalettsaken.
Men klarte ikke å styre meg for å gå opp og komme med noen faktaopplysninger under behandling av den andre toalettsaken. Jeg regner med dere også vil ha alle detaljer om hvorfor kommunestyre på Ringerike hadde hele to saker om toalett på sakslista i går, og her på bloggen skal dere få alle detaljer.

Resten av møtet og de 10 resterende sakene holdt jeg meg i ro.
Det holdt hardt da Høyre prøvde å få til en omkamp om en sak de tapte i forrige møte, om Åsa, min barndomsdal skulle få lov å bli definert tettsted.  Men siden det var i strid med kommuneloven å fremme nytt forslag på en sak som var vedtatt før det var gått en viss tid ble saken trukket og jeg kunne beholde meg i r
Hun andre fra Rødt var noen turer på talerstolen i de 10 sakene jeg forholdt meg i ro.  Vi har jo arbeidsdeling og tar forskjellige saker ut fra interesse og kunnskap.

Det var et godt møte, og vi var ferdige før klokka 21.  Godt det og. Kjente jeg begynte å bli sliten på slutten der. Denne kvelden gjorde meg godt.

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Hehe…det er bra du har blitt så sprek at du kan innta talerstolen kjapt og effektivt opp til flere ganger på et møte😃
      Jeg tror på at du kosa deg glugg med kvelden😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg