Noen dager i Oslo…

To dager i Oslo er over.  Du hvor deilig det var med et fysisk møte med radiografer jeg bare har sett på skjerm de siste 22 månedene.

Møtet gikk greit, det er ikke de store debattene innad i styret. Det nærmer seg landsmøte. Det er der debattene kommer til å være. Jeg tror jeg vet om et par saker som vil avstedkomme litt debatt og forhåpentligvis litt temperatur i salen.

Den ene saken er hvor vidt man skal gå fra lokal til sentral lønnsdannelse.  Det er en vanskelig og viktig problemstilling. Jeg har vært I tenkeboksen en stund, men nå tror jeg jeg vet hvor jeg kommer til å lande. Skal bare “sove på det” reflektere litt mer før jeg trekker min konklusjon.

Maten er alltid en viktig del når det kommer til hotellbesøk. Og maten på Thon Vika Atrium var grei nok. 3 retters lunsj i stedet for lunsj buffé går helt greit gor meg.  Dere som har fulgt bloggen min en stund vet at jeg er svak for oransje supper  Men det blir mulig litt ensformig når man får gulerotsuppe den ene dagen, og gresskarsuppe den andre? De smakte forskjellig, men var ganske så like å se på. Vi spiser jo nesten like mye med øynene som med munnen.

Middagen derimot var bare helt fantastisk! Vi var på Rorbua på Aker Brygge og jeg spiste hvalbiff. Store porsjoner, perfekt stekt hvalbiff og godt tilbehør. Virkelig godt!

Før vi gikk for å spise på Rorbua stakk vi innom Beer Palace. Dette må være baren for Datteren og Gamle Gubben Grå som er mye bedre ølkjennere, for ikke å si øl-nerder enn meg.  Jeg så alle de øl-sortene de hadde på tap, og hvor mange de mest sannsynlig hadde på flaske og tenkte med meg selv at dette er ikke et sted hvor man bare går til bardisken og bestiller “En øl”….  Vel, det ble øl på meg, men spør meg ikke hva.

På Rorbua derimot fulgte vi skikken ei nordfra hevdet de hadde i Øl hallen i Tromsø, og drakk “blanding”. Halvt om halvt med bayer og pils.

Det var en trivelig kveld. God mat, godt drikke og hyggelig selskap. Mye latter, og god stemning. Vi avsluttet kvelden på uteserveringa til Latter. Tenk å sitte ute i slutten av september til det nærmet seg midnatt!  På latter lærte jeg foresten noe nytt! Nå kan jeg og bestille og betale ved hjelp av skanning av slik QR-kode eller hva det nå heter.  Jeg ble rent stolt av meg selv, tenk kjerringa begynner å bli skikkelig digital!

Like stolt av meg selv var jeg ikke litt senere på kvelden da vi hadde rusla tilbake til hotellet. Jeg hadde tatt heisen opp til rett etasje og gikk bortover korridoren mot rommet mitt. Det var rom 229 var det ikke? tenkte jeg litt sånn usikker. Jeg hadde fått sjekket inn rett før vi gikk til middag, og hadde bare vært oppe på rommet og satt fra meg bagen. Det er sånt rom hvor du setter nøkkelkortet i lysbryteren for å få lys. Når jeg gikk ut igjen tok jeg bare med meg nøkkelkortet. Det pappomslaget som kortet lå i og hvor romnumneret står lå igjen på rommet.

Jeg kom til rom 229, holdt kortet opp mot låsen. Ingenting skjedde! Fortsatte så til 228. Det lyste rødt når jeg holdt kortet mot låsen  227 samme resultat. Runden sving i korridoren. Nei… så langt fra heisen var det vel ikke..   Lyste rødt når jeg nølende prøvde rom 226..  Dette begynte å bli pinlig! Visste og at en av de andre snart ville komme etter opp i denne etasjen. Han fikk en telefon da vi gikk inn i resepsjonen, men han hadde nevnt at han bodde innerst i gangen i 2  etasje. Det var noe med nødutgang og slikt vi hadde snakket om under middagen.

Mulig jeg ikke var helt edru, men tre øl er ikke nok til at jeg er full. Det var 229, det var jeg temmelig sikker på. Og der hadde det ikke lyst rødt, ikke grønt heller. Jeg gikk tilbake til rom 229. Fremdeles så jeg heldigvis ikke noe til han som hadde fått telefonsamtale. Jeg prøvde låsen en gang til, og heldigvis nå lyste det grønt og jeg kunne gå inn og konstantere at det var rett rom. Bagen min sto der!

Møtedager i dag forløp uten de helt store begivenheter.  Bussen til Hønefoss stoppet rett utenfor hotellet, og snart var jeg hjemme.

Kvelden skal brukes til å forberede morgendagens kommunestyremøte. Siden hun andre fra Rødt har forfall lurer jeg på hvem av vararepresentantene som dukker opp. Det må jeg og prøve å finne ut i løpet av kvelden.

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Flotte dager dere har hatt. Suppe er billig å servere til mange. Men kunne jo vært en liten porsjon fiskesuppe en dag da til lunsj. Surre med rommet er ikke gøy nei! Litt ekle de korta, ikke alltid man får det til ved første forsøk.

    2. Euforisk lykke over endelig å få treffes fysisk igjen! Ble en herlig “siste kveld med gjengen” for min del.

      Blanding hadde jeg aldri hørt om før jeg flyttet til Tromsø midt på 90-tallet.

      Blanding er vel ikke helt 50/50 bayer og pils, husker ikke forholdet korrekt. Blanding er godt, og på kjente steder i Tromsø, Prelaten, Ølhallen, G vil de kanskje nikke anerkjennende dersom du er turist og bestiller “blanding”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg