Rådhuset i Brattvåg…..

Kanskje litt underlig at en lokalpolitiker fra Ringerike sitter en søndag morgen og skriver blogginnlegg om rådhuset i Brattvåg, et tettsted på Sunnmørekysten. Men jeg kom over en artikkel om dette rådhuset i går og jeg tror den kan ha interesse for flere. Også her på Ringerike. Eller kanskje ikke minst her på Ringerike.

Brattvåg var kommunesenteret i Haram kommune, men er nå en del av Ålesund kommune. Vi blåser litt i Ålesund.  Denne historien starter da Brattvåg var kommunesenter i Haram.

En del aktører fra regionen med Arne Harnes fra Brattvåg i spissen fikk en avtale med kommunen om utleie av lokaler til administrasjon, bibliotek og lege.  Altså investorene bygde et næringsbygg på 4.000 kvadratmeter til en kostnad på 156 millioner kroner. Kommunen leier lokalene av investorene.
Næringsbygg behøver ikke å ligge på Karl Johan for å være attraktiv for investorer sier Arne Harnes som etter hva jeg kan forstå er en lokal investor med et stort hjerte for Brattvåg, for idretten og for stedet.

Her på Ringerike har vi og en investor som hevder han har et hjerte for byen. Jeg tror han på det.
Han har planer om et stort næringsbygg ved fossen i Hønefoss. Jeg er usikker på hvor mange kvadratmeter det planlegges for, men det skulle i utgangspunktet ha 14 etasjer. Det må jo utgjøre noen kvadratmeter.
Næringsbygg behøver ikke å ligge på Karl Johan for å være attraktive for investorer.
Jeg har ikke så veldig god greie på slike investeringer. Jeg innrømmer det glatt. Men jeg hadde synes det var litt risikofylt og bygge et slikt bygg uten å være sikker på at jeg fikk leid ut lokalene. Antall tomme lokaler i byen gir inntrykk av at det liksom ikke er mangel på ledige næringseiendommer.  Hvorfor ville dette bygget i en litt søvnig småby være attraktivt selv om de i de øverste etasjene vil få fin utsikt, og alle kan nyte av en foss som veldig ofte bare er en stein-ørken.   De som arbeider i slike bygg skal vel ikke sitte å glo ut av vinduet hele arbeidsdagen?

Men tilbake til Brattvåg.
De sto huset ferdig i 2019.
Rett før kommunen skulle ta det i bruk solgte de lokale utbyggerne bygget til Oslo-selskapet Ragde Eiendom.  Gevinsten for de lokale utbyggerne var over 2 millioner kroner.

Ragde Eiendom AS har eksistert siden 1995 og de arbeider primært med kjøp og salg av bolig- og næringseiendom, i tillegg til utleie. Hovedkontoret har beliggenhet på Ensjø i Oslo.  I dag består konsernet Ragde Eiendom AS av 370 selskaper og datterselskaper. Det betyr nesten 1,950 millioner kvadratmeter næringseiendom. De har hovedvekt i Oslo og Bergen, men eier også bygg i Belgia, Nederland, Sverige, Danmark og Finland.  Og kjøpte altså “rådhuset” i Brattvåg.  Hvorfor?

Det er to soleklare grunner til at vi fant dette bygget attraktivt.  Det var nytt og det hadde en 20 år lang avtale med kommunen. sier Edgar Haugen hos Ragde eiendom.
Altså attraktiviteten for osloselskapet kom av at det var nytt bygg uten vedlikeholdsetterslep som de ikke trengte å gjøre noe med. Antakeligvis heller ikke de førstkommende årene.  Og ikke minst den lukrative lange leieavtalen med kommunen som sikret leieinntektene de neste 20 årene.

Bygget ved fossen i Hønefoss kommer jo til å være flunkende nytt og fint.
Men det har ikke den lange leiekontrakten med kommunen.  Vil det da være like attraktivt?
Ja, jeg vet at noen i en mulighetsskisse har plassert Ringerike kommunes nye rådhus i det området hvor høyhuset er planlagt bygget.  Men sånn er bare konspiratoriske og idiotiske tanker får de som våger å hevde noe slikt høyt høre så vel fra utbygger som fra kommunenes administrasjon.  I det minste fra de siste.
Og det foreligger ikke noe politisk vedtak om noe nytt rådhus.  Altså rene fantasier.  Selv om en slik avtale ville heve attraktiviteten på investeringen betydelig.

Nok en gang tar vi turen tilbake til Brattvåg.
halvannet år senere solgte Ragde eiendom bygget videre til en gruppe på nesten 30 investorer, hovedsakelig fra Oslo-området. Handelen ble tilrettelagt og forvaltet av finansselskapet Carnegie.
Carnegie-syndikatet kjøpte bygget for 200 millioner kroner, nesten 50 millioner mer enn det kostet å bygge det. Likevel anslår Carnegie at investorene kan regne med en årlig avkastning på rundt 10%.
Det som gjorde bygget attraktivt var at det er en trygg og langvarig leieavtale med en offentlig aktør.

Politikerne i den nye storkommunen Ålesund er usikker på om en leieavtale på 13.3 millioner i år og som sikrer investorene en avkastning på over en million  er en god avtale for kommunen.  Det vil jo si at i løpet av den 20 år lange leieperioden går minst 26,6 millioner av skattepengene til innbyggerne i Ålesund rett til fortjeneste for investorene i Carnegie-syndikatet.  Jeg vet ikke om jeg synes det er en fornuftig bruk av skattebetalernes penger, felleskapets midler.

Heldigvis har det planlagte høyhuset ved fossen i Hønefoss ingen slik avtale med Ringerike kommune………

 

 

6 kommentarer
    1. Hei, hvorfor skriver du prikk prikk prikk bak alle overskrifter? Tror det hadde vært lettere (og mer korrekt) å lese uten…

      1. Det er ikke bak alle overskriftene, Hva tllsier at det ikke er korrekt å bruke i overskriftene på de innleggene det er brukt på? Ikke verst at det kun var noen prikker som fikk deg til å klage…

        1. Slapp av, jeg kommer i fred. Jeg klager ikke, jeg bare spør. Og ja, jeg vet det er mindre viktig og gjerne litt pirkete, derav navnet Pirkus.

          Jeg antar de tre prikkene i overskriftene (der det er brukt) er ment å vise enten ‘fortsettelse følger’ som jeg tenker er overflødig i en overskrift da poenget med en overskrift er at tekst følger, eller ‘tekst utelatt’ som kanskje ville vært naturlig om det ikke var plass til alt man ville ha med i overskriften. Hvis ikke det er det, så lurer jeg genuint på hvorfor prikkene er der?

          Les gjerne mer her:
          https://skriftlig.no/punktum/
          Eller her (men denne var lit mer harsh):
          https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/utelatelsestegn-tre-punktum-med-eller-uten-mellomrom-foran/
          Ha en trålende kveld!

        2. Slapp av, jeg kommer i fred. Jeg klager ikke, jeg bare spør. Det må da være lov? Jeg undrer meg genuint og er fullt klar over at dette er pirkete, derav navnet Pirkus. Beklager til alle ømme tær der ute.

          “De tre prikkene kalles en ellipse, og ellipsen har to betydninger som begge signaliserer en form for forkortelse eller avkortning. Den første bruken signaliserer nøling eller noe uavsluttet. Prikkene bidrar til at et ord eller en setning renner ut i tomhet. Det skal ikke være mellomrom før prikkene hvis prikkene erstatter bokstaver som mangler fra et ord, men det skal være mellomrom hvis det er ord som mangler fra en setning. Nei, men fy f…! Du kan da umulig mene at …?
          Til den andre bruken settes prikkene i klammer. Det betyr at noe er tatt ut av den originale sammenhengen. Ja, vi elsker dette landet […] elsker, elsker det og tenker.

          Les gjerne mer her:
          https://skriftlig.no/punktum/
          Eller her:
          https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/tegn/Punktum/#noling

          Ha en fin kveld!

          1. Jeg bruker prikkene som en nøling. Det er i det minste slik jeg har tenkt. En forsmak på hva som skal komme. Antakelig bruker jeg det for ofte, og noen ganger feil.
            Ingen ømme tær her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg