Rødt, penger og prinsipper…

I går ble det kjent at Rødt skal ha landsmøte sitt på et hotell som ikke har tariffavtale.  Utrolig dumt, og utrolig pinlig netopp for et parti som Rødt.

Jeg som er fagforeningsmenneske på min hals, og bruker alt for mye av min tid til å sloss for arbeidstakeres rettigheter synes dette er en pinlig glipp. Og jeg kjente da jeg leste nyheten at jeg ble forbanna. Sånne glipper gjør man ikke! Det er utrolig dumt, også fordi våre politiske motstandere vil bruke det for alt det er verdt.

Og ganske riktig, det tok ikke lang tid før han irriterende fyren i det lokale Arbeiderpartiet hadde delt VG artikkelen på FB, og mange andre morroklumper hengte seg på med sine kommentarer. Takk til deg unge SV fyr som så at dette var en trist glipp, og minnet om tilsvarende glipper i AP.

Rødt sier at hotellet sa de hadde tariffavtale, men så viste det seg i etterkant at de ikke hadde. Det ser jeg på som en unskyldning ala “Ro ro til fiskekaker..” for det er i grunn relativt enkelt å sjekke om en bedrift har tariffavtale. Det har øyensynlig ikke blitt gjort.

Det står antakelig ikke noe om tariffavtale i den skriftlige avtalen mellom Rødt og Hotellet, for da kunne man heve avtalen og henvise til kontraktsbrudd. Så her er det noen som ikke helt har gjort jobben sin. Stå i det, og legg deg flat. Vi kan alle gjøre feil .

Rødt forklarer at de ikke kan heve avtalen fordi det vil medføre en ekstra kostnad i størrelsesorden 1 million. Og da får våre politiske motstandere vann på mølla igjen. “For Rødt er det øyensynlig ikke så farlig med prinsipper, hvis man kan tjene penger på det.”

I folks ører og for Rødts troverdighet har saken gått fra galt til værre.  For selvsagt er ikke Rødt et parti som setter penger, profitt foran prinsipper.

Og selvsagt gjør vi ikke det.

Men Rødt har ikke en haug med rike onkler som kan dekke gildet. Det sitter ingen Stordalen eller Reitan klar til å ta regninga. Vi har ikke kapitalen til LO i ryggen. Som fattige eller mindre formuende folk flest må vi påse at vi bruker midlene riktig. At vi bruker pengene på det som vi må først, husleie, lønn til ansatte… Og så må vi bruke det vi har igjen på en best mulig fornuftig måte.

Det hadde sikkert føltes godt og riktig for ledelsen i Rødt hvis vi hadde hatt råd til å bryte avtalen, selv om det hadde kostet penger. Men hvor skal vi ta de pengene fra? Hvilke andre ting skal vi da droppe?

Sån  er det å ha begrenset med kapital, da må man i blant ta noen valg som gjør vondt. Som når en mor må droppe pålegg på maten til ungene. Eller en far går med utslitte joggesko en hel vinter fordi det var viktigere å prioritere  en bra barnehagedress til poden. Slike valg er det mange foreldre må ta hver dag her i Norge.

Det er dyrt å være fattig. Noen ganger koster det veldig mye. Som når man ikke har råd til å stå fast ved sine prinsipper.

Rødt har fått til en avtale, for å forsøke å rette på skaden. Kanskje er en tariffavtale på plass når jeg kommer på landsmøte. Det hadde vært et bra signal fra hotelledelsen. Jeg tror ikke det.

Jeg er bare et vanlig medlem i Rødt. Har ikke den helt store påvirkningskraften. Kjenner ikke til hva som gjøres og ikke gjøres sentralt. Vet ikke hva slags forhandlinger man har hatt med hotellet om avtalen man har blitt enige om. Jeg ville nok prøvd å fått til en mer forpliktende avtale. Fått hotellet til å ta initiativet om å få til en tariffavtale. Det vanlige er at det er arbeidstakernes organisasjoner dom ber om tariffavtale, men i følge avtaleverket er det ingen  ting i veien for at arbeidsgiver skal være den som tar initiativet til en tariffavtale. Antakelig er det prøvd, og den fremforhandlet avtalen er det beste man har fått til.

Denne saken er utrolig uheldig. Dam og you do, dam og you dont. Vi får håpe den ikke har for stor innvirkning på valget.

DET hadde vært utrolig trist!

3 kommentarer
    1. Det er bare å spørre AP om ikke Rødt også kan få noen LO-kroner, – og så foreslå at man går over til å snakke politikk istedet.
      AP er irriterende, alltid!

      Fortsatt opphold. Jeg har gikt i begge knærne og har neppe sexy ganglag, mer vaggende, den ene katten forlot sin soveplass i sofaen for et kvarter siden og har gjemt seg inne et sted. Værsyk pus, mon tro…det siger inn tåke fra vest, ser jeg.

      1. Vel, nå regner det, tåke tjukk som grøt, ser knapt nabolaget. Sender det østover, jeg.
        Jeg skal ut. Det er godt man har regntøy.
        Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg