Sagt opp på video

Enkelte arbeidsgiveres fantasi for å slippe å stå i ubehagelige situasjoner slutter ikke å forundre meg, selv om jeg ikke lenger lar meg overraske.

En leder med personalansvar har, slik jeg ser det, ansvar for å behandle personalet på en respektfull måte. Noen ganger må man stå i situasjoner som kan være tøffe og ubehagelige, men det er en del av lederansvaret.

Siste eksempel på ledere som ikke er sitt ansvar bevisst er hentet fra Sverige. Jeg husker ikke firmaet, men det er kanskje mindre viktig?

Vel, firmaet skulle nedbemanne. Nedbemanninger er aldri hyggelig. Verken for de ansatte eller for lederne. Jeg har stor forståelse for at det er ubehagelig for en leder å se en ansatt, en kollega, i øynene og si at vi har ikke plass, eller bruk for deg lenger. Men selv om det er aldri så ubehagelig er det en oppgave som desverre noen ganger følger med det å være leder.

Vel, i dette svenske firmaet fant de en kreativ måte å unngå det ubehaget.

De ansatte som var overtallige fikk en mail. I mailen var en lenke de ble bedt om å klikke seg inn på. Når de gjorde så, kom de til en filmsnutt hvor lederen fortalte dem at de var overtallige, og herved oppsagt.

Når den ansatte så satt der med tusen tanker og like mange spørsmål gikk skjermen i svart.

Det var ikke lenke til et teams-møte eller annet digitalt møte hvor det var mulighet for dialog.  Som jeg kanskje kunne ha forståelse for i disse hjemmekontor-tider. Det var lenke til en forhåndinnspillt film.

På den måten fikk ledelsen informert de ansatte som skulle sies opp uten å møte de ansikt til ansikt og bli nødt til å forholde seg til de reaksjonene som måtte komme. Mye met behagelig for lederen, må vite.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg