Sladre til sjefen, hot or not? og et pasientperspektiv

Har du hentet kaffekoppen, satt deg godt til rette og er klar?  Klar for å lese Kjerringas betraktninger om denne snørrhovne Kokkejævel som har sladra til Alta kommune, til arbeidsgiveren til en av de som har uttalt seg kritisk i Kokkejævels kommentarfelt.  Du vet jo at han ikke kom noen vei med å sladre til arbeidsgiver, og jeg regner med at du vet at jeg har god kompetanse på arbeidstakernes rettigheter og kan sable ned hvor idiotisk det forsøket var,  Hvorfor har jeg ikke funnet frem kanonen forresten?

Ja, jeg vurderte faktisk å illustrere dette innlegget med kanonen.  For jeg kommer til å skyte med skarp penn og sable ned dårlig retorikk.  Så følg godt med!

For vet du hva?  Jeg tror at du som er i fokus for nesten alle innleggene Kokkejævel skrev i går, du leser også jevnlig bloggen min.  Selvsagt gjør du det, du digger denne kjerringa. Og akkurat som Kokkejævel tilegnet tre innlegg i går til deg, vil også dette innlegget her være skrevet nettopp til deg!

La oss ta det arbeidsrettslige først  Arbeidsgiver har etter å ha konferert med arbeidsgivers advokat bestemt seg for ikke å forfølge saken videre.  Det er mange grunner til det. Grunnen de oppgir til Kokkejævel er at du har gjort dette som privatperson. Det er nok en del av svaret, men kanskje ikke det hele og fulle svaret.

For det første. Hvis jeg hadde vært personlederen din, eller HR sjefen din, og hadde fått den henvendelsen fra Kokkejævel så hadde jeg nok og svart ut henvendelsen slik arbeidsgiver gjør. Det betyr ikke nødvendigvis at arbeidsgiver har lagt saken helt død.

Hva arbeidsgiver gjør i interne personalsaker har nok de fleste arbeidsgivere ikke lyst til å få kringkastet på en blogg med over 57.000 lesere. Men hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke blitt overrasket om du blir innkalt til en samtale med arbeidsgiver. Ta med tillitsvalgt!

Og så håper jeg inderlig for din del at ingen av disse kommentarene er skrevet i arbeidstiden. Jeg tviler nemlig på at arbeidsgiver betaler deg for å sitte på sosiale medier å lire av deg surt oppgulp.

Sånn, da er vi ferdig med driften, skyller ned og går videre til neste toppblogger.

Det er Ida Wulff og oppussing av babyrommet. Hun har ikke kommet med noe nytt innlegg, men valget mellom fire lyse blåfarger skaper engasjement.

På tredje plass ligger Andrea Sveinsdottir. Hun har et vlogginnlegg hvor typen rater de nyeste klesinnkjøpene hennes. Hot or not!

Jeg tenker at det gir meg en utrolig god(?) unnskyldning for å dra på shopping i dag! Gå amok i kleskjøp, og la Gamle Gubben Grå  si hva han mener om klærne etterpå!

Men så kom jeg på at Yngste Sønn låner bilen min i dag, og at jeg er avhengig av Gamle Gubben Grå sin velvilje hvis jeg skal dra på klesshopping.  Hm…. Gidder jeg dra med meg Gubben gjennom byens klesforretninger? Og vil han bli så positiv innstilt til mine nye kleskjøp på den måten?

På fjerde plass har vi Isabell Raad. Og nå er det gått over en måned siden det kom noe nytt fra den kanten. Hva hun fremdeles har på toppen å gjøre fatter ikke jeg.

På femte plass har vi Doc og Dask. Dask har vært pasient, og skildrer en pasientopplevelse.  For meg som ansatt i helsevesenet er slike pasienterfaringer interessant lesning.

Dask reagere på vakta som stopper henne ved inngangen og spør om eventuelle utenlandsreiser eller symptomer på korona. Ikke det at hun har noe i mot spørsmålene, eller forstår hensikten, men hun undres på om en pasient som kanskje har ventet i månedsvis på time hos spesialist alltid vil svare ærlig på disse spørsmålene.

Gode refleksjoner, og ja det er nok de som “lurer” seg inn eller de som rett og slett ikke tenker på at de er litt snufsete, eller er litt såre i halsen. Det er januar. Det hører med! Så vaktene er ingen garanti for at smitte ikke kommer inn på våre sykehus, men det hadde garantert blitt mer smitte hvis de ikke hadde stått der.

Neste refleksjon Dask gjør seg som jeg vil kommentere er at hun må vente lenge på noen prøver, selv om hun i egne øyne er ø.hjelp, Øyeblikkelig hjelp.

Jeg forstår ikke helt hvorfor hun mener hun er “Øyeblikkelig hjelp ” når hun har en oppsatt time. I min verden er “Øyeblikkelig hjelp pasienter” de som er akutt syke eller skadet, og som trenger hjelpen øyeblikkelig.

Vel, jeg er langt fra fornøyd med min 23. plass på lista i dag. Men så var jeg ikke så aktiv på bloggen i går heller.  Noen ganger er det andre ting som må prioriteres. Jeg tar med meg ideen om shopping med Gamle Gubben Grå. Om det blir i dag gjenstår å se.

 

6 kommentarer
    1. Forstår igrunnen kokkens frustrasjon. En sånn mengde negative meldinger, over så lang tid, må føles både irriterende og invaderende.

      Denne personen (som var idiotisk lett å identifisere med navn og Facebook-side, selv for meg som bor på motsatt side av landet) angriper ham bla. som far, noe som er sårt naturligvis.

      Det jeg IKKE kan forstå er måten han svarer på. Her informerer han 50 000 fremmede mennesker om ett av barnas personlige utfordringerer. Noe han aldri har skrevet om på bloggen, i følge ham selv. Hvorfor gjøre det nå?

      1. Jeg forstår godt hans frustrasjon, og når det ammer barna…
        han har då vidt jeg vet, aldri skrevet om sønnens utfordringer før. Det synes jeg er kjempebra!!!!
        Nå han skriver om det nå, håper og tror jeg at det er klarert med sønnen. Han skriver jo og at sønnen har “kjempet seg ut av det! eller noe slikt.
        Kanskje han gjør det som en honnør til sønnen. Klapp på skuldra. Jeg vet ikke. Stusset og littpå det.
        MEN det jeg tror er hevet over en hver tvil er at Kokkejævel er utrolig glad i alle ungene sine.
        Man kan faktisk utmerket godt være en kjærlig forelder selv om en arbeider mye.

    2. I bunn og grunn handler mye av dette om etikk. I sosiale medier kler folk av seg filter. Sosialt filter er noe som skal hindre en selv fra å ikke øse ut av seg uten hemninger. Jeg har selv vært moderator hos en stor medieaktør, og har i grunn sett det meste av ulike varianter. Regelverk, lov og folkeskikk utfordres selv om alle har plikt til å følge disse. Når det er sagt synes det litt underlig at kokken ikke helt ser hva han selv publiserer av kontroversielt innhold, og har selv uttrykt at tema har blitt «melket». Mange av hans veldig personlige/private innlegg har avstedkommet sterke reaksjoner, og noen ganger inviterer han også til «å kjøre debatt». Han har skrevet og fortalt veldig mye av det jeg vil karakterisere som helt private anliggender både om seg selv og sin familie. Da blir det feil å trekke krenkekortet om noen reagerer. Å være uenig er ikke mobbing, men det krever skjønnsomhet å formulere poengene korrekt for ikke å oppfattes som en krenker. Følelser kan koke, og det kan helt sikkert med fordel være smart å ikke skrive når man er opprørt over noe. Dette gjelder nok også Kokkejævel selv.

      1. Sosiale filter er veldig forskjellig fra menneske til menneske.? Jeg er et åpent menneske og deler mye på blogg. Men jeg har alltid delt mye også utenfor sosiale medier. Det er min personlighet
        Andre ønsker ikke å være så åpne, og det er deres personlighet.
        Kokkejævel deler mye. Enkelte mener for mye. Så lenge det dreier seg om han personlig, hans følelser, hans smerter, hans opplevelser og ikke familiemedlemmers følelser etc ser jeg ikke noe galt med det.
        Hvis den som kommer meg alle kommentarene ikke liker Kokkejævels åpenhet, er det da ikke bedre å la være å lese enn å bombardere kommentarfeltet?
        Jeg er enig med deg i at han ikke er god på å ta kritikk, selv når han inviterer til “Kjør debatt” og er ikke debatt i et kommentarfelt ønskelig selv uten invitasjon?
        Men i dette tilfellemener jeg den som kommenterer går langt over streken i mange av sine kommentarer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg