Snø, snø sperrer kjerringa inne….

Man spiser med øynene slår Mors middag fast i sitt innlegg i går og fortsetter så å lage mat som har fine farger gjør i allefall noe med meg.
I går hadde vi fiskeboller i hvit fløtesaus med små, bleke poteter ved siden av. Finnes det noe kjedeligere mat, både visuelt og på smak? Joda, vi hadde en salat ved siden av, men dog så kjedelig mat. En del av husstanden har hatt besøk av noraviruset de siste dagene, så vi går for litt skånekost her i huset.
Hvite fiskeboller, hvit saus, og enorme mengder av hvit snø. En fargeløs dag i går med andre ord. Godt den ble avsluttet med et møte i Rødt.

Kretahalvorsen brukte den snørike dagen i går til å sitte å mimre over bilder fra solfylte dager på Kreta.
Jeg har ikke vært i sydligere strøk siden vi var på den franske rivieraen i 2017. Det er over fem år siden.
I fjor dro Gamle Gubben Grå og jeg for å finne våren en dag tidlig i mars.  Mulig jeg måtte dratt lenger enn til Larvik for å finne noe som minnet om vår hvis jeg skulle dra av sted i dag. Ser på bildene fra Vibbedilles innlegg fra en tur hun var på i går at på Tasta var det relativt bart, selv om det kanskje ikke ser direkte vårlig ut.  Vel, jeg tror ikke jeg skal spørre Gamle Gubben Grå om han vil kjøre meg til Stavanger for at jeg skal kunne gå tur. Det er en 7 og en halv times kjøretur langs kysten av sørlandet, og fjellovergangene tror jeg er stengt.

Sikkert dumt å sitte her på Hønefoss i januar og klage over snø, jeg vet. Men jeg er ikke noe vintermenneske. Farevarsler om vanskelige kjøreforhold og oppfordring til å la bilen stå hvis en ikke absolutt må ut gjør at jeg holder meg hjemme.

Nordlendingene kan gjøre narr av oss søringer som lager drama bare det kommer noen centimeter nysnø, men de siste dagene har det kommet litt mer enn noen centimeter. Det blir vanskeligere kjøreforhold. Det gjør det i nord og når snøen laver ned. Forskjellen på nord og sør går mer i det at i nord er man mer vant til å kjøre på vinterføre, og kjører deretter. Her i sentrale østlandet kjører folk akkurat slik de gjør på sommerføre samme hvor mye snø eller is det må ligge i veibanen. De står og spinner i lyskryss og selv i de minste bakkene, eller bremser alt for seint slik at de sklir gjennom krysset på rødt lys, eller ikke klarer svingen og havner i grøfta eller over i motgående kjørefelt. Slik blir det kaos av.
Det er det kaoset jeg ikke liker å ferdes ute i. Nei da er det bedre å sitte inne med en god kopp te og litt knotting på tastatur.

 

 

 

12 kommentarer
    1. Nei, det er ikke noe moro å ut og kjøre nå! Ihvertfall ikke på hovedveier hvor folk forventer at man kjører over fartsgrensa, selv med veien full av is og snø! Jeg liker å holde meg endel under på sånt føre, og gjerne på småveier hvor det ikke er så mange biler som jager etter en, og hvor jeg kan bestemme farten selv!

    2. Som nordlending skal jeg ikke le av dere. Dere har min største medfølelse. Bare å holde seg inne til det værste er over. Må man ut å kjøre så kjør etter forholdene. Her hvor jeg bor klager vi på dårlig brøyta veier siden Mesta overtok. Et annet folk klager på er bompenger som ble innført i går. Tror jeg rydder ut jula i stedet, og god helg.

      1. Jeg har i grunn ikke problemer med å kjøre etter forholdene. Pendlet 10 mil om dagen i 9 år, men det er så mange andre som ikke kjører etter forholdene og skaper heft og plunder.
        Det er ikke for godt brøyta her heller.

    3. Fiskeboller kan være godt innimellom det…..Men jeg skjønne settinga…Du vil ha middelhavsmat med mye smak og deilig temp….
      Kjøre ute nå er galskap…..Det snør sidelengs…og veiene blir sikkert ikke måket før til kvelden her jeg bor..
      Jeg skal kose meg inne i dag, masse å finne på!

        1. Det er den udugelige regjeringens skyld at det ikke er brøyta . De samme folkene som mener dette, knytter neven og roper skjellsord etter brøytebilen som brøytet der de bor, fordi plogen “kastet” tilbake snøen tilbake til sin private nybrøytede oppkjørsel 😉

    4. Det er mye vær i hele landet nå, men det er nok riktig at vi er mer vant til det og her hos oss er det bare 4- hjulstrekker som duger for å komme seg opp på glattisen og ikke minst holde seg langt bak trailerne i oppoverbakkene. ❄️🥶
      Det forekommer meg at beredskapen er noe mindre der i sør.
      Det må nok bevilges mer penger til brøyting, for jeg tror ikke det blir mindre snø de neste årene.

      1. I dag og i går har det snødd så tett at det nok skal mye til å holde alle veier og gangstier nymåkte hele tiden. Og selv om veiene er måkte er de jo fremdeles glatte.
        De som bor i litt grissgrendte strøk med bakker her har nok stort sett firehjulstrekk.
        Jeg tror kjøreferdigheter og det å kjøre etter forholdene har mer å si enn at det er dårlig måkt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg