Sophie elise, stemmerett og abort

Sophie Elise er en klok dame. Når hun nå skriver et seriøst og viktig innlegg blir hun hørt – og troner velfortjent på toppen av bloggtopplista.

Sophie Elise oppfordrer folk til å bruke stemmen sin, bruke stemmeretten sin for å prøve og påvirke samfunnsutviklingen i den retningen man ønsker.  Det er et budskap jeg selvsagt støtter.  Og det er flott at Sophie Elise oppfordrer leserne sine til å bruke stemmeretten.  Det er et viktig budskap. I min hjemkommune var antallet som stemte ved forrige kommunevalg så vidt over 50% .  Det er en fare for demokratiet når valgoppslutningen blir så lav.
Så heia Sophie Elise!

Sophie Elises motivasjon for å gripe til tastaturet om nettopp dette emnet er de nylig vedtatte abortlovene i Alabama. Der er det nå praktisk talt blitt umulig å ta lovlig abort etter uke 6.  Hun trekker linken til KrF og deres påvirkning på en innstramning i abortloven også her i landet.  Det er et viktig tema som tas opp. Flott at en influenser som Sophie Elise tar opp dette temaet. Hun er en modig og flott kvinne.  Og hun vet at det kan koste henne mye å skrive dette innlegget.  Hun har skrevet om temaet før.
Du er modig, sterk og tøff Sophie Elise.

Sophie Elise har tidligere, og i dette innlegget fortalt at hun tok abort som 14 åring, og at hun utforsket sin seksualitet allerede i ung alder.  For sin åpenhet har hun fått utallige tilbakemeldinger av typen “barnemorder” og “hore”.
Det gjør meg forbanna å høre. Hvem inni mørkeste middelalderen sitter i kjellerstua si og skriver slike meldinger til en ung sårbar person som er modig nok til å være åpen og ærlig om noe som er vondt og vanskelig?

Så alle som deler Sophie Elises syn kan godt stemme Rødt. Et parti som virkelig sloss for kvinners rett til å bestemme over egen kropp. Hele kvinnefronten, alle i Ottar og så videre er hos oss. (eller svært svært mange.)

Men det er ikke for å fremme partipolitikk og sanke stemmer for partiet jeg stiller til valg for jeg skriver dette innlegget.
For på dette punktet er jeg uenig med partiet mitt,
På dette punktet er det jeg som er mørkemann fra svarteste middelalderen….

Misforstå meg rett. Jeg vil aldri kalle unge kvinner i en sårbar situasjon for verken horer eller barnemordere.
Jeg vil heller ikke forsvare den strenge abortloven som ble innført i Alabama. For det finnes gode grunner til abort.
Voldtekt og incest er to svært gode grunner. Det å være gravid 14 åring vil også i mine øyne ofte være en god grunn.  Og det er den enkelte som best kan avgjøre det. Ingen nemder eller andre forståsegpåere-
Poenget mitt handler mer om å unngå uønsket graviditet.
Prevensjon er oppfunnet og er i dag lett tilgjengelig.  Er du moden nok til å ha sex, er du moden nok til å fikse prevensjon.

Kall meg gjerne moralist.
Men vi har en seksuell lavalder her i landet på 16 år.  Jeg synes ikke det er ok at unge jenter på 14 år har  et utforskende seksualliv.
Straffeloven §302 som sier at det er straffbart å ha sex med en person mellom 14 og 16 år har vi av to hovedgrunner.
Den første hovedgrunnen er å beskytte barn og ungdom mot seksuelle overgrep fra voksne.
Den andre grunnen er å beskytte barn og unge mot å ha sex før de er klare for det fysisk og psykisk. Sex bør og skal være en positiv opplevelse for de som er involvert.  Hvis en eller begge parter ikke er klare for det eller føler seg presset, blir det fort en vond følelsesmessig opplevelse.  Lovverket er der for å sikre at ungdom er modne nok til å ta et veloverveid valg, ved at de er sikre på seg selv og har kunnskap om mulige konsekvenser.

Den innstramningen regjeringen har gjort på abortloven handler IKKE om at det skal være forbudt å ta abort etter voldtekt, incest eller vektige sosiale grunner. Regjeringen har heller ikke gått inn for noen vesentlig endring av abortloven. Ikke nemder . Ikke mørkemenn.
Det de har endret er at det ikke skal være lov med fosterreduksjon.
Det betyr at når dere selv mener dere er klare for barn. Dere har bestemt dere for å bære frem barnet, men så får greie på at det er ikke en baby men to babyer på vei.  Så skal du kunne velge og ta vekk det ene…..
Jeg klarer ikke helt og fatte tankegangen bak  et slikt valg.
OK jeg skjønner at det ikke er det samme å få to barn som å få ett.  Men å velge vekk….

Vi kan ikke designe våre liv.
Vi kan ikke tegne opp livet vårt som unge og tro at livet kommer til å bli akkurat slikt.
Gift som 25 åring.
To barn med to års mellomrom .
Først en gutt og så en jente,
Høflige og greie begge to.
Flinke på skolen og enere i sport.
Godt likt av alle
Universitetsutdannelse og bare noen små sjarmerende ungdomsopprør.
Det er ikke slik livet er.
Heldigvis.

Jeg var 24 år da jeg ble gravid første gangen.
Det var ikke planlagt. Det passet egentlig ikke inn i mine planer. (Og ja, prevensjonen var oppfunnet da og – og var lett tilgjengelig)  Livet mitt tok en annen vending enn det jeg hadde planlagt. Det ble samboerskap og Datteren.
Det var ikke det jeg hadde planlagt – men det ble bra!
To år senere meldte barn nummer to sin ankomst.
Planlagt og elsket fra lenge før hun ble født.
Datter 2 ble født noen dager før jul – og døde noen dager over nyttår.
Det var ikke det vi hadde planlagt.
Men det var slik det ble.
Siden har vi fått tre barn til.  3 flotte gutter.
2 er nå voksne menn.
Den 3 døde i magen min før han ble født.
Det var ikke det vi hadde planlagt.
Men det var slik livet vårt ble

Så mitt råd er. Er du ikke klar for barn, unngå å bli gravid.
Er du så heldig å bli gravid når du ønsker det, og er klar for det ta i mot det eller de barna du får .

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Ja, livet blir ikke alltid som man tenker. Jeg tror nok ikke jeg har tenkt SÅ mye over hvordan det skulle bli heller. Har nok vært mye her og nå hele livet tydeligvis. Men har sluppet aborter, fordi jeg sikret meg før jeg “satte i gang”. Men det ble jo heller ikke fødsler. Sånn ble det. Men vet ikke om jeg TENKTE jeg skulle ha barn heller..Fint med unge viktige som engasjerer seg. Jeg liker spesielt Martine Halvs som en av de unge toppene 🙂

    2. Det er jo litt det jeg mener. Jeg litt her du er, og møt livet slik det møter deg.
      Ja, jeg heier på de unge som våger å ha meninger. Martine halvs er en av dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg