Størst av alt er kjærligheten

Litt overraskende hører jeg på radioen at Tor Mikkel Wara står i retten og forsvarer samboeren sin Laila Bertheussen.  Jeg antok i min dumhet at det samboerforholdet hadde tatt kvelden.  Men han er altså, i følge hans uttalelser i retten, sikker på at samboeren ikke står bak.

Er han overbevist om hennes uskyld, eller er han bare lojal?  I gode og onde dager, til døden skiller…  nei de var jo ikke gift, men likevel “Gode og onde dager…”  Lojal partner, eller overbevist om uskyld?  Ikke godt å si.

Wara er kommunikator til fingerspissen.  Han kan å kommunisere sitt budskap, er retoriker og rå.  Slike folk jeg liker.

Er Bertheussen virkelig skyldig slik politiet mener? Eller er hun uskyldig slik Wara, han som kjenner henne best later til å tro? Og, hvis hun er skyldig, hvorfor forsvarer Wara henne? Hun er jo grunnen til at han trakk seg fra en stilling han sikkert hadde hatt lyst til å inneha lenger.

Saken interesserer meg. Det er mye rart her. For hvis det ikke er Bertheussen som er den skyldige, hvem er det da? En gjeng skuespillere?

Hvis hun er skyldig, i å tagge ned sitt eget hus, tenne på bilen, sende trusselbrev og true landets justisminister, sin egen mann….. Hvordan kan han stå å forsvare henne i retten? Kjærlighet? Lojalitet? Frykt?

Frykt for hvis hun kunne gå til slike grep mens de fremdeles var samboere, kjærester, hvilke virkemidler er hun villig til å ta i bruk ved et eventuelt opprivende samlivsbrudd?

Hvis hun er skyldig..  Hvorfor?  Hvorfor går til så drastiske grep? Hvorfor ødelegge karrieren til samboeren? Var det bare for å hevne seg på et teater? Ligger det noe annet bak?

Hvis hun er uskyldig, hvem står da bak? En gjeng skuespillere? Venstreradikale pøbler? Og hva var grunnen til å peke ut Wara, og ikke for eksempel Listhaug? Hun har vært enda mer synlig i rasismedebatten!

Hva med disse venninnene? Hvilken rolle har de egentlig spillt? Og hva har vært deres beveggrunner?

Så Mange spørsmål. Vil vi noensinne få svar?

 

10 kommentarer
    1. Du stiller mange interessante spørsmål. Flere enn retten vil gjøre, tror jeg. Det er et menneskelig aspekt her. Lojalitet, som du påpeker.
      Jeg tror ikke hun helt forsto konsekvensene av sine gjerninger. Kanskje var hun i villfarelse, som Wara sa. For ja, jeg tror hun er skyldig.

      1. Jeg tror og hun er skyldig, og at hun nok ikke så helt konsekvensene av sine handlinger. Men det er utrolig mye interessant i denne saken. Ikke minst den menneskelige biten.

    2. Det er en snodig sak! Jeg forstår at han forsvarer henne for da forsvarer han seg selv…hvis du skjønner!
      (For hun er skyldig) Er ikke noe annet svar på det vel.

      1. Alle er vel uskyldig til det motsatte er bevist, men jeg tror og hun er skyldig.
        Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener at han forsvarer seg selv. Ville det ikke bare vært enklere å gi den “gale kjerringa” skylds, ta på seg offerrollen. Og det både for å ha blitt truet, og offer etter å ha blitt sviktet av den han elsket.

    3. Spennende sak det der. Husker den dagen hun ble siktet. Mamma hadde sendt henne en forespørsel på fb. Opptatt av slektsgranskning. Er visst tre eller firmeningen, hun sletta den raskt når hun så nyhetene🙈😂Vi kjenner henne ikke.
      Ikke godt å si om hun er skyldig egentlig..min første tanke var at politiet har driti seg ut..makan..men usikker altså..

    4. Dette må da vel være grenseløs omsorg for og lojalitet til en man er glad i som man vet er kommet ut og kjøre? En man vet har strevd i mange år og som dessuten er moren til deres felles barn (går jeg ut i fra?) Wara markerer seg med dette som tidenes familiemann – han står opp for sine egne, koste hva det koste vil. Og let’s face it – skaden er allerede skjedd, han er ikke lenger justisminister, og skal han da pådra seg et familiesammenbrudd på kjøpet? Nei, her gjelder det å redde stumpene.

      1. Jeg ser den. Og derfor overskriften. For han måjo øgså være utrolig glad i henne. Hadde han ikke vært det så hadde han vel ikke kjempet saken til de grader for hun som “ødela alt”?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg