Ta konsekvensene av sine valg.

Grønt er skjønt og vi kan være enige om at vi bare har en klode. Eller en klode vi mennesker kan bo på, da. Kloder finnes det jo mange av.  Jeg er kanskje ikke den største miljøvernforkjemperen, men jeg synes temaet er viktig.
Jeg er heller ikke fremmed for litt sivil ulydighet for en sak jeg tror på. Noen ganger må det sterke virkemidler til.

MEN, og dette er et viktig men. Velger man å gå til sivil ulydighet slik Greta Thunberg gjorde da hun nektet å etterkomme politiets ordre under en klima-aksjon utenfor en oljehavn i Malmö 19.juni. Ja, da tar man selvsagt konsekvensene av sine handlinger og betaler boten man blir pålagt.
Thunberg er dømt til å betale 1 500 SEK i dagbøter og 1000 SEK til Brottsofferfonden, skriver Norge og verdens nytt.
Det nekter hun å betale.

Det er absurd at de som handler i tråd med vitenskapen, skal betale prisen for det. Som skal anklages og stå ansvarlig for de rettslige konsekvensene. Mens de som brenner fossilt brensel ikke trenger å stå til ansvar.

Sier Thunberg til oppmøtt presse. 20-åringen har fra starten innrømt at alt aktor har kommet med, men nekter for å ha gjort noe straffbart i saken.

Handlingene mine kan forsvares. Jeg mener at vi befinner oss i en krisesituasjon som truer liv, helse og eiendom. Utallige mennesker og lokalsamfunn er i fare både på kort og lang sik, og henviser henviser til en paragraf i straffeloven der man kan påberope seg nødrett.

Nå tror jeg det å påberope seg nødrett i Sverige som i Norge kun kan brukes der det er overhengende og umiddelbar fare for liv og helse, Altså at man må handle der og da for å redde liv og helse. Jeg kan vanskelig se at en demonstrasjon i en oljehavn kan redde liv, sånn umiddelbart.

I Norge, i Sverige og i de fleste andre demokratiske land vedtas lover av de folket har valgt til å vedta de.
Man kan være uenig i lovene, man kan mene at de burde være annerledes. Men en skole-skulker uten utdanning kan ikke være den som setter premissene for hva som er riktig og galt basert på hva hun føler og mener.
Lover endres på demokratisk vis, ikke etter hva den enkelte finner for godt.

En sak som engasjerer mange, kanskje de fleste, er de galopperende prisene på alt fra drivstoff til mat.  Det er Gode sko som tar opp temaet, og her, her tror jeg vi som forbrukere kan påvirke prisveksten – og det helt uten å gå til sivil ulydighet. Prisene dannes helt klart etter de vanlige prosessene man ser når det gjelder markedskrefter.
Tenk deg at du skal selge en ting, om det er den gamle bruktbilen din, gyngestolen du arvet etter bestemor eller jordbær fra egen hage. Du vil ha best mulig pris ikke sant? Samtidig er det dumt å sette prisen på gyngestolen til 5.000 kroner hvis det ligger 15 like gyngestoler ute på finn til 100 kroner. Hvorfor skulle none ønske å betale 50 ganger så mye bare fordi din bestemor har eid stolen?
Det gjelder altså å finne den prisen kjøperen er villig til å betale.

Nå er vi forbrukere mer avhengig av mat enn gyngestoler. Vi tar turen gjennom Kiwi og plukker det vi skal ha i handlekurven, sukker litt over hvor dyrt alt er blitt etter at vi har betalt i kassa, men ellers gjør vi ikke stort.
Hvis vi er litt bevisst prisene på hyllekanten før vi slipper varen opp i handlevogna kan det være en god del penger på hver enkelt handlerunde.  Hvis alle, eller svært mange velger den produsenten av alt fra kaffe til dopapir som har den laveste prisen på den kvaliteten vi ønsker, ja da tror jeg de produsentene som ikke får solgt varene sine også vil justere prisene ned.
Det vil selvsagt gi de mindre fortjeneste, men litt mindre fortjeneste er tross alt bedre enn ingen fortjeneste.
Den universelle loven om tilbud og etterspørsel.
Det ingen vil ha, det raser fort ned i pris. Etter tre måneder er du så lei den gyngestolen at den raser ned i pris og innen juletreet skal inn ligger den under kategorien “gis bort” på finn.no.

Nei, nok kjerringtanker for denne morgenen. Jobben venter.

16 kommentarer
    1. Hva Greta Thunberg gjør har man fått nok av. Nabolandet får ta støyten der. Matvareprisene ja, det er noe annet. Er helt utrolig at en pakke First Price pålegg som Pepperskinke koster 46 kr sånn cirka på Spar. Ser i billigdisken og har funnet mye bra der også. Sjekker tilbudene og handler en dag i uka. Maten var dyr i Sverige og Finland. Vi sjekket da vi var der i forrige uke.

      1. Forbrukermakt er løsningen. Hvis ingen kjøper pepperskinke til den prisen vil jeg tro prisen dumpes.
        Alle varene på bildet i dette innlegget var funnet i billigkroken.

    2. Jeg er elendig på å sjekke priser for å sammenlikne. Tom tok også opp dette i dag. Jeg er en slask. Kjøper det jeg trenger. Men jeg går på Kiwi. Vet det er en del billigere der. Heldigvis har jeg penger til mat 🙂 Man må følge demokratiske regler, men jeg tror også vi trenger sånne som Thunberg til å trykke litt hardt der det trengs innimellom for at politikerne skal våkne.

      1. Eg handler i grunnen også det eg trenger/liker, har ikkje problem med FP produkter, men en ting eg ikkje kjøper er sånn 2-pk med rød spisspaprika til 46 kr!! Skjønner ikkje hvorfor den koster det den ene uka og så plutselig koster den 14,90!? Kan de ikkje bare koste 20 hele året liksom haha Avokado en annen ting….de er dyre, ikkje bare det, men eg har merket at det siste året går lenger og lenger mellom de perfekte avokadoene….triste greier 🙂

    3. Er litt uenig med deg her. Har vert litt interessant om det ble rettsak om dette med sivil ulydighet vs nødrett. Om vi ser oss om rundt i verden i dag er vel klimakrisen i høyeste grad til umiddelbar fare for liv og helse. Selv om vi her langt opp i nord kanskje ikke tenker så mye på det, for oss er det en langsom tsunami som treffer oss først etter vår tid på planeten.
      Mye og mangt kan sies om Greta Thunberg, og det har det til de grader også blitt gjort, Hets, sjikane og latterliggjøring særlig i høyreradikale nettsteder også her på Blogg.no.
      Litt uventet er det at du er på linje med Trump og hans gode venn Putin. Når du skriver ” En skoleskulker uten utdanning”
      Putin og Trump kaller henne en “En dårlig informert tenåring”.
      Kan nevnes at Greta åpent har stått fram at hun har Aspergers, Og de folkene har en IQ langt over de fleste av oss, har jeg hørt. Hun har gitt ut flere bøker om emnet. Blant annet “No one is too small to make a difference”. med bidrag fra forskere fra hele verden. Hun har mottatt flere internasjonale priser, Amerikanske Time Magazine har kåret henne til “Årets person”.

      1. Selv “årets person” må forholde seg til demokratiske spilleregler. Jeg tror ingen var i livsfare i Malmø havn og at Greta trosset politiets ordre for å redde liv der og da.
        Ja vi trenger aktivister, sivil ulydighet er som jeg skriver ok. Men ta konsekvensene av dine handlinger

    4. Jeg har ikke helt satt meg inn i hvorfor prisene på mat har økt så mye, men prisene på innsatsfaktorer i produksjonen over hele linja har økt mye. Handelsgjødsel, diesel og strøm for å nevne noe, og slakterier/meierier er veldig kraftkrevende. Dessuten regner jeg med at dagligvarekjedene tar sin betydelige del av kaka.

    5. Problemet med disse klima- og miljøgantastene a-.la Tunberg, er jo at det de krever ikke er gjennomtenkt, og de innehar derav heller ikke så mye som et hint i hht bærekraftige løsninger på de problem som vil oppstå ved de respektive stans av olje/gassutvinning.
      Jeg mener.. Det blir regelrett latterlig når de sitter der i regndressene- og gummistøvlene sine, -hvorav olje utgjør en sentral bestanddel både i materialene som sådan og i produksjonen, mens de kommuniserer via lap-toper og mobiler, -hvilke ei heller ville latt seg produsere uten olje, osv, osv.
      Og når det så oppstår en unison ‘fredning’ i hht å konfrontere de på disse tingene, og det så til de grader at de til og med får holde det gående i globale toppmøter uten at det sies et pip.. – Ja, da går det jo dit høna sparker, da, for da stopper jo all debatt i hht å komme frem til reelle løsninger!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg