Tillater Kokkejævel netthets mot hetseren

Det er prisverdig at Kokkejævel ikke ønsker netthets, sjikane, trakasering eller personforfølgelse i kommentarfeltet sitt.  At han heller ikke slapp inn min kritiske kommentar slik du kan lese i Kokkejævel og kritiske røster…har jeg og en viss forståelse for.  Det kan godt tenkes at det var mer forfatteren (altså meg) og ikke selve teksten som var grunn til at kommentaren ble avvist.   Og Kokkejævel, jeg bærer ikke nag til deg for det.  Men du hadde tjent på å vise de som kommenterer litt med respekt – selv når de henviser til denne kjerringa her. Bare et godt råd fra meg.

Så var det noen som hevdet at han lot Hallelujakoret sitt, blodfansen drive fritt med personforfølgelse, sjikane og trakassering av dette nesten identifiserte nett-trollet.  Og det måtte jeg jo selvsagt undersøke.  Dere skjønner, jeg er liksom ikke så glad i dobbeltmoral.  Stenger man kommentarfeltet sitt mot hets, stenger man vel for all hets ikke bare hets mot Kokkejævel?

Jeg går gjennom de 89 kommentarene under innlegget JEG STENGER KOMMENTARFELTET FOR PERSONHETS! og sjekker om det har kommet personhets gjennom Kokkejævels sensur.  Her er noe av det jeg kunne lese.

Denne personen må jo trenge hjelp. Kan jo ikke ha det bra, for det er ikke normalt det vedkommende holder på med.

Synd at ET individ skal holde på slik, har forstått ut ifra tidligere innlegg at det visstnok skal dreie seg om et voksent menneske, selv om DET ikke er karakteristikken jeg først og fremst ville valgt om vedkommende…

Hahaaa, hun var ikke så lur som hun trodde altså🙊

Personen kan jo ikke være helt riktig rett i hodet sitt…
Vet ikke helt om man ska grine eller le, så gale e det. Faktisk nesten litt skummelt å vite at folk faktisk e såpass, rett og slett ondskapsfull. 😳

Håper virkelig at du legger frem alle bevisene og anmelder denne personen som med all tydelighet ikke er tilregnelig..

Til netttrollet vil jeg si: Hvis du har så stort behov for å tråkke ned på andre, søk hjelp.

Er det mulig å være så gal i hodet ……

Håpar “karma er den bitcha ho ofte er” og bit hardt tilbake!!

Disse kommentarene, og noen flere som jeg synes er i grenseland kom gjennom Kokkejævels sensur.
Det  er altså greit å kalle et medmenneske for hjelpetrengende….unormal…. barnslig (ikke voksen)…… dum (ikke lur) ikke riktig rett i hodet….. skummel å vite at folk er slik….ondskapsfull….. utilregnelig……hjelpetrengende…..gal i hodet….bitch…. i et kommentarfelt som er stengt for personforfølgelse, sjikane og trakassering.

Er netthets mer legitimt, mer edelt hvis det kommer fra blodfansen?
Er det greit med hets bare det rammer andre enn han selv?

Og igjen sier jeg som Kokkejævel, kjør debatt!

25 kommentarer
    1. Akkurat denne dobbeltmoralen eg reagerer på også.

      Han MÅ stenge kommentarer av denne typen også, spesielt med tanke på at mange veit kven denne kvinna er no. Alta er ingen storby, det må man hugse på.

      Han nevnte tidligare at han ikkje var interessert i noko ekkokammer, men det er jo akkurat det han no legg opp til.

      1. Nei, Vibedille! Det er kommentarfeltet han skulle sensurere. Ikke sine egne blogginnlegg – og sikkert heller ikke kommentarer dom omhandler meg, deg eller ja du vet.

        1. Ja det er det eg mener, hans egne kommentarer i sitt eget kommentarfelt 🙂 Svarene han selv skriver i kommentarfeltet, de er sjelden bedre enn slik han selv “leser” og “oppfatter” kommentarene han får

    2. Spot on 👍
      Godt poeng, og ja, veldig dobbelmoralsk 👍
      Så flere mente han burde offentliggjøre navnet, noen tilbød seg å oppsøke henne og «lære ho æ være snill», og noen foreslo til og med å betale Espen Lie, torpedo, for å gjøre jobben.
      Dette er altså de «snille», de som støtter Kokkejævel i tynt og tykt og som tar STERK avstand fra nettroll og mobbing.

      Utrolig få ra betrakting av deg 👍

        1. Den om Espen Lie i kommentarfeltet om dingle fra et tre. Der er enda verre sjikane av dette Trollet enn det du refererte til. De andre lå også i de første innlegge hans om dette Trollet.

    3. Hadde noen kommentarer inne på det innlegget om svaret fra kommunen (tror jeg det var).
      Han hadde skrevet dette, som svar til en annen:

      «Jeg vet ikke hvem du snakker om, så jeg kan ikke kommentere den bloggeren du nevnte.
      Alle mine overskrifter er clickbait. Det er hele hensikten med en overskrift, men at det sitter 20-40 000 mennesker daglig å lar seg lure i halvannet år tror jeg ikke på.»

      Jeg svarte ham dette (siden jeg ikke syntes det virket som han skjønte hva mange legger i ordet clickbait):

      «En overskrift kan fenge uten å være clickbait.
      Det jeg (og de fleste andre, tror jeg) legger i clickbait er oppkonstruert tittel som lettest tolkes forskjellig fra det sanne innholdet. F eks da du skrev at du skulle bli pappa igjen, for å ta en nylig post.
      Å satse på den slags clickbait – vel, jeg tror folk blir lei etter hvert.»

      Synes jeg var forsiktig i mine betraktninger , sier «de fleste andre, tror jeg» osv – og ikke veldig negativ, men ganske nøytral.

      Da kom dette svaret, som jeg oppfatter som ganske så negativt, ovenfraogned, syrlig:

      «Vet ikke hvor du innhenter slik informasjon at du føler deg trygg på snakke på vegne av “de fleste andre”. Jeg har i alle fall ikke vært på jakt etter å lure noen som helst inn på bloggen. Uansett tipper jeg at jeg trolig hadde blitt “avslørt” i løpet av halvannet år, men siden lesertallene ikke har gått ned, så er min antakelse at du også bare snakker på vegne av deg selv.»

      Så svarte jeg ham dette:

      «https://snl.no/clickbait
      Definisjon i store norske leksikon:
      Clickbait, eller klikkåte, nettsak med sensasjonalistisk og ofte villeiiande tittel, ingress og bilete som skal lokke lesaren til å klikke seg inn.
      Ofte villedende tittel. Det er jo det jeg beskriver. Derfor tror jeg at jeg mener det samme som de fleste andre med ordet.
      F eks Barnevernet har tatt lillebror, ikke sant. Og så var det visst en drøm (eller fantasi).»

      På dette fikk jeg ikke svar.

      Og en stund etter det skrev jeg en liten kommentar om at hans svar til meg var ganske typisk ham, at han ikke bare tar igjen med samme tone, men er hakket mer syrlig og ubehagelig.
      Ikke svar på det heller.

      Men han har nok merket seg at mine (sjeldne) kommentarer sjelden er hjerte-fylte. Men de har aldri vært veldig negative heller, det er jeg ganske sikker på.

    4. Han har ikke svart på den siste kommentaren jeg la inn i går og som han lot gå igjennom sensuren, så han har nok ikke noe godt svar på det…..og alle svarene han ga meg var bare svada

        1. Ja, sant det, ikke blogget i dag, han er nok i tenkeboksen med å finne et tema og en clickbait-oversikt regner jeg med :p

    5. Tipper han har usensurert kommentarfelt igjen i morgen

      Vill gjetting:

      Det ble så utrolig mye ekstra jobb å godkjenne hver kommentar, han har rett og slett ikke tid! Han har nettbutikken og familien som også krever sitt, og han har ikke hjerte til at hans kjære blogglesere skal lide under dette. Han vil ha tid til å BLOGGE også!

      1. Han kunne gjort det så enkelt: det er bare å “merke” ip adressen til den han ikkje vil skal kommentere og ferdig m saken 👍 men d nytter jo ikkje å si det til han

        Vibbedille

    6. Dobbeltmoralsk er vel disse innleggene og kommentarene her også?! Nederst her står det,- sitat: «Unngå personangrep og sjikane»… Er det ikke akkurat det dere driver med her? Personangrep og sjikane??
      Bare lurer…
      En av de dårligste bloggene jeg har vært innom. Beklager og måtte si det, men det er min ærlige mening.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg