Kokkejævel og kritiske røster…

Som dere alle vet har ikke kjemien mellom meg og Kokkejævel alltid vært like godt.   Han ser på meg som en mobber fordi jeg av og til og relativt ofte har kommet med kritiske betenkninger over mange, eller de aller fleste av hans innlegg. (Ikke min skyld at han er på topp støtt.)
Jeg mener at jeg ikke er en mobber, men bare en kritisk røst.

Nå har Kokkejævel stengt kommentarfeltet for trakassering, sjikane og personforfølgelse. Men som han selv skriver

Jeg kommer naturligvis fortsatt til å slippe gjennom det jeg mener er saklig kritikk, men hets, trakassering og personforfølgelse kommer ikke lenger til å være tillatt i mitt kommentarfelt. 

Dette måtte jeg undersøke!  Jeg er jo av de som mener han er ekstremt dårlig til å ta kritikk, og at en hver minste kritiske røst blir sabla ned som sjikane, trakassering og mobbing.  Så jeg skrev en liten kommentar under nicket “kjerringtanker” ikke noe anonymt tull her. Kommentaren lød

Hei Kokkejævel.
Jeg har full forståelse for at du ønsker å få vedkommende til å slutte å plage deg. Jeg forstår at det er en belastning med alle de usaklige kommentarene, ikke minst for de rundt deg.
Det jeg ikke forstår er hvorfor du gir henne all denne oppmerksomheten, alle disse innleggene du skriver nesten bare om henne. Hun får jo din oppmerksomhet så til de grader! Nettopp det hun ønsker.
Er det fordi netthets og annen elendighet gir klikk og er sånt blodfansen i kommentarfeltet elsker?

Jeg mener at denne kommentaren ikke er trakasserende, ikke sjikanerende men så kritisk at den kan virke provoserende  Spesielt når den kommer fra meg.

Så satt jeg meg ned for å vente.  Vente for å se om den ble godkjent eller avvist.

Og hva tror dere svaret ble? Jepp, avvist! Så nå spør jeg deg som leser, var min kommentar på noe som helst måte noe som kan kalles trakassering, sjikane eller personforfølgelse? Eller var min kommentar en kritisk kommentar en blogger som har dominert bloggtopplista det siste halve året burde ha tolerert hvis han tillater saklig kritikk.

Og jeg sier som Kokkejævel, Kjør debatt!

 

39 kommentarer
    1. Kanskje han bare vil unngå å svare og avviser derfor kommentaren. Vi vet jo ikke om Kokkejævel faktisk har tillatt at alle kommentarer som blir skrevet til han, blir publisert. Det kan godt være at han har avvist flere uten å kommentere om det. Men for å svare på spørsmålet ditt, nei, du faller ikke i den kategorien. Ja, den var kanskje provoserende, men man må vel kunne tåle at folk kommer med spørsmål? Jeg tolket den som kritisk, men det er jo lett for meg å si da den ikke var rettet til meg.

      1. Vivet selvsagt ikke om det først er nå han har begynt å moderere kommentarfeltet sitt. Men det er det han påstår. Jeg velger å tro mannen på hans ord.
        Jeg forstår at han opplever den kritisk og kanskje litt spydig. Men han påsto at han skulle godkjenne saklig kritikk

    2. Jeg synes ikke denne kommentaren var verken trakasserende eller sjikanerende.
      Min siste kommentar til kokken ble også slettet. Tror ikke jeg trenger prøve å skrive nye. Du, jeg, Bien, Job, Anonym med flere er banned.
      Nå kommer det til å bli stille i kommentarfeltet, ingen kritiske røster, ingen debatt.
      De eneste som får kommentere er hallelujakoret.
      Problemet er at det er jo de opphetede diskusjonen som får 85 kommentarer og som gjør at han får 50000 visninger.
      Tror visninger kommer til å dale, kokken får panikk og åpner kommentarfeltet igjen.
      Sann mine ord. Bare vent å se.

    3. Kommentaren er helt innafor. Det kan være at det er som en over her er inne på – kommer det en kommentar fra Kjerringtanker skal den uansett slettes. Han skal ikke gi deg oppmerksomhet. Haha. Da hadde han ikke tenkt hvordan du kunne bruke den til å belyse temaet hets og sjikane. Skal neste vedde på at dette innlegget bringer deg oppover lista i morgen. God hælj!

      1. Du kunne godt ha vedda, for dette innlegget har blitt lest…
        Ja, jeg tror og at hvis jeg hadde skrevet under et annet nick, så kunne kommentaren ha kommet gjennom. Men det kunne ha blitt brukt mot meg at jeg som anonym brukte flere nick.

    4. Jeg tror også at han ikke ville sluppet igjennom noe fra deg, uansett hva du skriver. Og det du skrev her er da helt innafor. Syns at såpass må han kunne “tåle” uten å føle på hverken det ene eller det andre. Det var mobbing og trakassering han ville til livs. Og kanskje man da starter med å ikke skrive om saken gang på gang. “All oppmerksomhet er god oppmerksomhet”… for noen..

    5. Kommentaren din er helt innafor og vel så det! Men fordi det er deg og fordi han GARANTERT føler seg truffet blir den ikkje godkjent. Du og alle me andre vet at dette gjør han KUN for klikk og intet annet. Ellers syns eg det er lavmål(?) å kontakte arbeidsgiver… Me har sett en annen “topp” blogger gjøre det og det endte ganske galt til slutt.

      Me skal på ingen måte finne oss i drittpreik, men han legger opp til mye av det selv. Å provosere er veien til topps, der har vist seg mer enn en gang.

      Vibbedille 🙂

      1. Man skal stå opp mot trakassering! Og det er bra at kokken gjør det! Men er ikke det han skriver om denne “anonyme” kommentatoren også trakassering? I likhet med mange andre- sikkert også i Alta- vet jeg identiteten til vedkommende. Er det ikke å henge ut et menneske å skrive innlegg om dette som leses av noen ganger over 50,000?

        1. Klart man skal sto opp for trakassering, men som du skriver så er han ikkje et hår bedre. At han velger å henge ut en av de han kaller for “Troll” vil på et tidspunkt slå tilbake på han. Det er på ingen måte riktig det han gjør. At “blodfansen” oppfordrer han til å “Henge” henne ute med full navn er jo hårreisende og helt hårreisenede, men sier likevel mer om han (som godtar slike kommentarer) enn de som faktisk skrive det.

          Vibbedille 🙂

    6. Kommentaren din er helt grei etter min mening. Jeg tenker at du påpeker en helt grei spørsmålsstilling. Paradokset nå ser ut til å være det du påpeker, nemlig at han skriver så mye om denne damen at dette blir hets i praksis? I tillegg gir han kommentarfeltet full frihet til å hetse den samme personen? Det begynner å bli mye av det hele. Det bør ikke være greit med omvendt netthets. Det hele fremstår lite bra sånn sett, og begge taper, og ingen er bedre enn den andre.

    7. Kommentaren din er ingen hets eller mobbing. Der prøver du jo å forklare og helt saklig legg frem det som egentlig er ett problem. Hadde selv tenkt å svare han om at han måtte ikke gå på samme lavmål som vedkommende. For nå er jo det ett menneske som blir mobbet av blodfansen hans og det får lov å skje. Så MIN konklusjon er at han kan jo ikke være noe bedre.
      Hva gjør man ikke for sidevisninger.

    8. Kommentaren din er helt fin den. Han viser jo her hvor HANS grense for “hets” går!
      Som nevnt over her, så kommer kommentarfeltet til å bli åpnet ganske raskt. Rett og slett fordi han er avhengig av “haterne” og diskusjoner. Hva har han ellers å komme med? Bloggen hans blir jo gørrkjedelig med bare fansen tilstede.
      For min del synes jeg bare synd på dama han har hengt ut for hele landet, og Alta spesielt. Hva om han tar feil person?

      1. Hva om han tar feil person….
        Den tanken har ikke slått meg…..
        Og ja, han viser hvor hans grense for sjikane går. Men det kan jo hende at han slettet kommentaren uten å lese den så nøye bare fordi den var fra meg.

    9. Ser jo forresten hvor lite kommentarer han får på siste innlegg. En brøkdel av det han vanligvis får.
      SÅ mange hatere har han vel ikke.

      1. Det siste innlegget ville ikke folk ha debattert i like stor grad. Det gir ikke storm av hjerter og klemmer før bryllupet faktisk blir avlyst – og det blir det nok ikke.

    10. Du ble vel ikke overrasket ? Sier jo selv at det som får plass er HANS oppfatning av saklig kritikk. Lite plass for mangfold da. Et friskt pust er nå bare blitt … trist.

    11. Den kommentaren var helt innafor. Men nå er det mye saklig kritikk som dessverre blokkeres -og både debatten og nyansene blir overstyrt av hva han selv tenker går i hans favør. Tenker det er en fin og saklig debatt om hans oppførsel og blogg på Rampelys på kvinneguiden som jeg anbefaler alleå lese

    12. Han publiserte min kommentar, men at jeg henviste til at andre sine innlegg ikke ble publisert var bare en udokumentert påstand hvis jeg ikke kom med konkrete eksempler :p

      1. Han har svart meg, og så kommer han med verdens dårligste svar deretter når jeg henviste til bl.a Kjerringtanker sin kommentar, sitat jævelen: ” Du får gå inn på bloggen til den snille sensurerte damen og vise henne din støtte.”

        Han er så bortreist som det kan bli, men men :p

        1. Ble ikke overrasket over den kommentaren. Det er kjent stil fra den kanten. Glad han har innsett at jeg er skill! Og, jeg er ikke sensurert – annet enn i hans kommentarfelt, og det tar jeg med knusende ro,

    13. Har lest en del av kommentarene hun har skrevet til han på facebook og tenkt at hun skjemmer seg selv ut. Ikke det at hun ikke har rett i mye av det hun skriver, for det har hun, men er kanskje en smule for opphengt i det han foretar seg.

      Det han burde gjort (hvis han føler det er så trakasserende) er jo bare å blokkere henne på facebook og la være å slippe gjennom kommentarene hennes på blogginnlegg. Da hadde nok interessen hennes for å skrive til han forsvunnet etter kort tid. Er jo ikke moro å skrive når ingen andre kan lese det.

      Denne taktikken hadde vært mer skånsom for familien hans (som han sier han synes så synd på), men den hadde dessverre ikke gitt kokkejævel så stor oppmerksomhet, klikk og sympati. Så da var vel valget hans enkelt.

    14. Om jeg hadde vært Kokkejævel, ville jeg nok latt meg provosere av den siste setningen av kommentaren din (som ellers var helt saklig og grei). Ordet blodfans er egnet til å virke som en rød klut. Dessuten er jeg slett ikke overbevist om at han gjør dette for å få flere klikk. Derimot tror jeg at han genuint har behov for å få skrevet henne ut av systemet etter at kommentarene hennes har fått dominere i kvernetankene hans alt for lenge. (Vi må ikke glemme at han er deprimert, dvs. ekstra hårsår og med hakket dårligere vurderingsevne enn ellers.) Mao egenterapi for hans del, men kankje ikke så lurt, som du helt riktig påpeker, fordi det kan virke mot sin hensikt og føre til enda mere gørr fra hennes side – men han håper nok på å få til en knockout. Ellers reagerte jeg også på at han tok opp saken med arbeidsgiver – politiet ville vært rette instans her dersom det fins grunnlag for det.

    15. Om jeg hadde vært Kokkejævel, ville jeg nok latt meg provosere av den siste setningen av kommentaren din (som ellers var helt saklig og grei). Ordet blodfans er egnet til å virke som en rød klut. Dessuten er jeg slett ikke overbevist om at han gjør dette for å få flere klikk. Derimot tror jeg at han genuint har behov for å få skrevet henne ut av systemet etter at kommentarene hennes har fått dominere i kvernetankene hans altfor lenge. (Vi må ikke glemme at han er deprimert, dvs. ekstra hårsår og med hakket dårligere vurderingsevne enn ellers.) Mao egenterapi for hans del, men kankje ikke så lurt, som du helt riktig påpeker, fordi det kan virke mot sin hensikt og føre til enda mere gørr fra hennes side – men han håper nok på å få til en knockout. Ellers reagerte jeg også på at han tok opp saken med arbeidsgiver – politiet ville vært rette instans her dersom det fins grunnlag for det. Ellers helt enig med Olga her.

    16. Har ikke vært borti et så furtent mannfolk i hele mitt bloggleseliv!
      Skjønner jo man blir sur og lei av drit, men denne mannen tåler ikke mye, tross utleveringer av hele sitt liv og dem rundt han. Hadde faren min holdt på sånn så veit a faan hva jeg hadde gjort.
      Begynte lese han da jeg trodde bloggen var mye om mat og kule oppskrifter. Men der tok jeg så feil, så nå er det slutt på gi bort klikker på blogger som bare er flaut lese.
      Kunne sikkert vært skvær lagt igjen kommentaren på hans side, men har forstått det er så og si forbudt si noe som helst, utenom rosende ting.
      Ikke la han psyke deg ut på noe som helst måte selv om han bruker mye tid på sine kritikere. Eller hatere, mobbere og Gud veit hva han kaller hele gjengen. Fortsett med ditt og innleggende dine. Tommel opp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg