Tom Cruise og andre fra Amerika…

Top Gun er en film som fikk en helt spesiell plass i min ungdom. Det samme fikk Coctail. Masse gode minner om kjærester, intriger i omgangskretsen, og utrolig mye gøy. Felles for begge disse filmene er at kjekkasen Tom Cruise er hovedperson. Han var 80-tallets store kjekkas for oss jentene og en fyr mange av gutta gjerne ville ligne.  Salget av Ray Ben pilotsolbriller tok virkelig av etter denne filmen.

En gutt i kullet mitt på radiografhøgskolen ble desverre for han observert mens han sto foran et speil og så halvhøyt til seg selv ” Å, hvor lik jeg er Tom Cruise!” med et fornøyd uttrykk i øynene. Fornøyd helt til han hørte gapskratten fra de som overvar seansen. Men du, hvis du leser dette, det skal du ha, jeg så likheten. Ville aldri innrømmet det da.

Kulturminister Abdi Raja er ni år yngre enn meg.  Han var muligens litt ung til å kjøpe pilotbriller og spille flygerhelt på midten av 80-tallet  kanskje var det først når Missing Impossible filmene kom han ble en svoren Tom Cruise fan. Men at han er en stor fan, det er jeg ikke i tvil om.

Så vi er altså enige, Abdi Raja og jeg. Det er noe helt eget med Tom Cruise. Men, og det er alltid et men. Jeg forstår at det er film og at det er rollefigurene Tom Cruise spiller og ikke Cruise selv som er en slik tøff helt ingenting kan skade. At Tom Cruise er et helt vanlig menneske av kjøtt og blod. Det er jeg litt usikker på om Raja har helt tatt inn over seg.  For er det så lurt å importere et helt filmcrew fra statene og hit nå midt i koronna tiden? Ja, jeg har forstått at det er snakk om selveste Tom Cruise,  jeg kan forstå preiket om knorgesreklame og alt det der, men likevel.

Så vidt jeg har forstått det har vi nærmest stengt grensene for unødvendige besøk fra såkalte “røde” land. Og USA er et slikt land. Likevel synes Raja det er helt ok å ønske Tom Cruise og gjengen hans hjertelig velkommen.  Jeg er ikke den eneste som ser det betenkelige i dette, og Abdi Raja har fått kritikk for sin avgjørelse fra flere.  Så langt er de eneste argumentene jeg har hørt fra kulturministeren for å forsvare sitt standpunkt: “Jeg har snakket med Tom Cruise i telefon…” jadaså. Da er det vel greit da…..

1 kommentar
    1. Rart med det….Men det er jo Tom Cruise. Forhåpentligvis testes de på flyplassen og går i karantene før de drar ut på jobb i Norge. Lov å håpe ihvertfall….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg