Vaniljesmør, overskrifter og blogglivets bakside

Det er noe som er feil.  Jeg raser jo bare nedover på bloggtopplista. Havnet helt nede på en 14.plass.  Her må det skjerpings til.  Men når jeg leser gjennom innleggene på topp fem virker det ikke som en umulig oppgave.  Det er langt mellom høydepunktene kan en si.

Men la odd begynne på bunn, eller bunnen av topp fem da.
Der har vi Andrea Sveinsdottir.  Hun har et reklameinnlegg for Nelly med standard overskriften “Uka som gikk.”
dere vet alt fra “Ukens høydepunkt” til “Mål for uka som kommer” .

Jeg merker meg en av punktene. Ukens tanke. der skriver Andrea.

Jeg har vært litt sånn… Er dette livet egentlig noe for meg lenger? Å dele “alt” hele tiden? Å åpne meg for at “alle” kan (eller tror de kan) si hva de vil til og om meg, legge seg opp i alle valg jeg tar i livet og mene noe om alt jeg gjør? Jeg vet ikke helt. Jeg synes dette er veldig gøy, men samtidig har jeg kjent veldig på at det hadde vært deilig å være helt anonym. Å bare være meg selv uten at noen vet hvem jeg er eller hva jeg gjorde i går liksom. Skjønner dere? Det skal sies at jeg har slike tanker i ny og ne, og så går det over, men nå har jeg tenkt ganske mye på det.

Jeg skjønner tankene hennes.  Og man må ikke dele “alt” for å være en toppblogger, selv om man nok bør by en del på seg selv.
Jeg som i manges øyne er selve “sjefs-mobberen” burde kanskje ikke si dette, men jeg tror noen av de som sitter og knotter i kommentarfeltet noen ganger burde bli litt mer bevisst på at den de kommenterer er et menneske av kjøtt og blod, med følelser og med gode og mindre gode dager. Det hender at jeg blir overrasket over hva folk lirer av seg i mitt kommentarfelt.
Kritikk og debatt tror jeg alle, jeg mener de fleste, bloggere ønsker, men det er vel noe med hvordan kommentarene blir fremsatt.

Monica Vederhus sitt blogginnlegg fra i gårer verdt å få med seg.
På ny har det vært en merkedag  Et av barna til Monica har feiret fødselsdag, og Monica må ta feiringen på avstand, slik hun har gjort så mange ganger før. Slik er det når barna har blitt tvangsplassert.
Monica er tøff som deler..

Vibbedille på tredje plass tror jeg har gått fra skuffa som hun hevdet at hun var på søndag til å bli om ikke forbanna, så i det minste frustrert. For dama har lagt det store egget og garantert fått flere sure kommentarer og flere kverulanter i kommentarfeltet enn det godt er.  Hun gjorde nemlig den “dødssynden” og lure enkelte av leserne sine, og etterpå henge de ut for at de lot seg lure. Sånn blir det reaksjoner av, og gode plasseringer på bloggtopplista.

Hvordan Vibbedille har “lurt” leserne sine spør du?
Jo hun forventer faktisk at de skal lese hele innlegget før de begynner å kommentere. Jeg synes i grunn ikke det er et alt for stort krav..

Jeg merker også ofte tendens til det samme i mitt kommentarfelt.  For eksempel har noen laget en sannhet på sin blogg om at jeg er en mobber. Her om dagen skrev denne bloggeren at han hadde det bra. Men at det kom sikkert “retoriske” røster til å rive han i filler for.  Den neste timen stegsidevisningene på min blogg relativt mye. Såpass at det slo ut på grafen og jeg lurte på hva denne plutselige interessen kunne komme av. Jeg hadde ikke kommet med noe nytt blogginnlegg. Samtidig kom det mange kommentarer på mitt siste innlegg. Kommentarer som på forskjellige vis kommenterte at bloggen min var en mobbeblogg og at jeg var en mobber.  Litt malplassert, da det innlegget de kommenterte på overhode ikke var et av de satiriske innleggene min, men handlet om noe helt annet.

Vibbedilles dødssynd er at hun skrev i overskriften at hun ga bort 13 kilo garn. Ikke at hun  ga det bort til veldedighet slik at en god del lesere kastet seg over tastaturet og skrev .Ja takk!!!  og håpet de kunne skaffe seg gratis garn.
Når de så blir flaue over å ha blitt “lurt”: Ja da skjeller de ut Vibbedille.  Det er jo hennes skyld. ikke sant. Man kan jo ikke forvente at leserne leser innleggene…

På andre plassen har vi Ida Wulff.  Hun er like hormonell og høygravid som i går.
Det er 22 dager igjen til terminskriver hun. Det vil etter mine beregninger (det er skrevet 14. februar ) gi termin 8. mars.
Jeg tror ikke dette er til noen trøst for Ida, men da jeg skulle ha mitt første barn, Datteren; hadde jeg termin 10. februar.  Da jeg var til kontroll hos legen tidlig i januar sa han at  “Dette tror jeg ikke blir et februarbarn, denne fødselen kan fort skje i januar” Vel, Datteren er født 2.mars…..

Så har vi bare Kokkejævel igjen.
Han deler oppskrift på Vaniljesmør. Men har du tenkt å benytte deg av den må du huske på å vippse kokkejævel 2  kroner.  Kokken skal jo ikke bare tjene på at du klikker deg inn på siden hans, han må ha fortjeneste hvis du reflekterer over teksten og tar den til deg.
Jeg kommer ikke til å lage vaniljesmør, liker ikke vanilje. Men jeg har vippsa 2 kroner til  stakkars Kokkejævel. for å ha “brukt” oppskriften hans i innlegget mitt.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Det kommer et innlegg om “Uka som gikk” hvor jeg tar for meg de samme tingene som Andrea Sveinsdottir.
Og så kommer det en matoppskrift.  Så følg med.!!!
Nå må jeg stikke.  Skal planlegge morgendagens eldreomsorg her i kommunen. Hvor mange sykehjemsplasser trenger vi egentlig?

 

18 kommentarer
    1. God morgen!
      Jeg tror ikke jeg skal lage vaniljesmør…. har aldri tenkt på vaniljesmør før, så det blir med det….

      Lag deg en fin dag 🙂

    2. Jeg fant din blogg i forbindelse med disputten din med kokkejævelen, og du har i hvert fall fått en ny følger i meg, du verden så godt å finne flere som ikke ligger nesegruse av beundring over alt denne kyniske og selsentrerte mannen lirer av seg……

    3. Glemte jo helt å berømme deg for at du, i motsetning til alt for mange av “toppbloggerne”, skriver både fengende og godt, og i tillegg korrekt norsk, herlig!

    4. God morgen! Sitter her med frokost og leser blogger på morgenkvisten. Deilig å sove litt lenge. Innom Viibbedille og hun har fått delt ut litt garn. Herlig. Jeg har sikkert masse garn liggende å kan levere til skolen og barnehagen her. Har gjort det før. Men skolen har jo nesten ikke håndarbeidstimer lenger. Tider forandrer seg og nedskjæringer overalt.
      Er alltid trivelig å stikke innom bloggen din. Ha en flott tirsdag!

    5. Liker der DEG eg Brit….Gleder meg til korona er en saga blott for DA skal eg til Hønefoss å drikke kaffi 🙂
      Nei vettu, en GOD bloggLESER er ofte en sjelden vare (selv om eg faktisk har mange av de-eg er heldig!) søren ikkje godt alltid å vite hvordan man skal behandle de….eg som alltid har trodd at man kommer lengst med ærlighet….Sukk….TENK å ta så feil da? haha

      Lag mange sykehjemsplasser, eneromsplasser!
      Ellers? Lag deg en god dag 🙂

      Go`klem Vibbedille 🙂

      1. Jeg har og mange fine lesere. Ja. Vi håper å få til 200 flere sykehjemsplasser de neste 10 årene. Det er behovet, men så var det å finne ut hvordan vi skal få råd til det.
        Men jeg har en plan…

    6. God formiddag 🙂. Som stort sett alltid fornøyelig å lese bloggen din. Ønsker deg en fin dag 💐

    7. Hadde min blogg kun dreid seg om mine hverdagslige gjøren og laden, ville den ikke vært brukene til annet enn som sovemiddel, så her syntes dette med grensene i hht utlevering å stoppe seg selv (haha)

    8. Jeg ble også en ny leser av bloggen din i forbindelse med at Kokkejævel fyrte av kruttønna si og hengte deg ut, dårlig kamuflert, for titusenvis av mennesker. Det var helt horribelt gjort! Hvor mange som leste dette den dagen, vet jeg ikke, men iom at han lett kan ligge på over 40.000, velger jeg et antall på ca 37.000. Hva tilsvarer det? Jo, det er omtrent like mange som bor i hele Haugesund kommune! Det er helt vanvittig å legge ut en påstand om mobbing fra en bestemt person for så mange mennesker og slik at noen skjønner hvem det er. De kommentarene ble ikke sletta. En slik oppførsel er av simpel karakter.
      Å velge og tro blindt på det som er skrevet, er som å lese halvparten av en brevveksling mellom to mennesker. Dvs man leser bare brevene til den ene. Det blir garantert en historie som er på ville veier.
      Så jeg for min del gikk inn på bloggen din og leste meg bakover i tid. Først og fremst fant jeg et menneske med mye empati som er usedvanlig flink til å skrive, og som formidler uendelig mye interessant. Og ikke minst fant jeg et humoristisk menneske som traff meg rett i lattermuskelen Jeg har gapskrattet mer enn en gang. 😄

      Mobbekjerringa har jeg derimot ikke funnet. Det er helt ubegripelig for meg at det går an å misforstå deg så til de grader at du oppfattes som en mobber. Slik jeg ser det, så plukker du ut ting og setter det i forhold til hverandre, slik at det blir lett å se hva som er av verdi og hva som er overfladisk. Det er jo akkurat det vi trenger!
      Og sist, men ikke minst. Du overlater ikke kommentarfeltet til seg selv.

      ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg