Vekk med meteren og munnbind

Det føltes så utrolig godt da jeg hørte Støre si at nå var det slutt på meteren og munnbind. At nå var det å holde seg hjemme ved positiv test kun en anbefaling.  Livet føltes lettere og jeg fant frem et dansebilde fra i fjor.

Det var som jeg pustet lettere da jeg gikk en tur med Charlie Chihuahua etter pressekonferansen.  Var det virkelig over? Jeg har aldri brukt munnbind når jeg går runden på boligfeltet der vi bor, likevel føltes det som om pusten var lettere. Jeg strakte ansiktet mot himmelen og tenkte endelig!

Etterpå tok jeg en lang dusj for liksom å vaske vekk virus jeg aldri har hatt. Så tok jeg med meg Gamle Gubben Grå og dro avsted. Dette var en dag som kom til å skrive seg inn i historiebøkene. Den vil jeg ikke bruke til husarbeid.

Jeg tilhører minst tre risikogrupper, men har i grunn aldri vært engstelig for å bli smittet. Ikke fordi jeg ikke tror det kan skje, mer fordi jeg ikke liker å ta bekymringer på forskudd.. Men jeg vet mann og barn har vært engstelige for meg. De likte ikke at jeg arbeidet på sykehuset i starten av pandemien. De likte det ikke noe bedre da jeg plutselig var en av de som testet mulig smittede. Nå kan de slutte å bekymre seg.

Og jeg kan slutte å bekymre meg for han som har vært så redd for viruset at han mer eller mindre har sittet i selvvalgt isolasjon fra 12. Mars 2020.  Det er rundt 700 døgn.

Jeg tenkte å be han med meg ut i dag, men nyheten om at verden atter er trygg må nok synke inn litt før jeg får lokket han med ut. Han har blitt mer og mer engstelig etter som månedene og årene har gått. Vaksiner og mutasjoner som gir mindre sykelighet har ikke hjulpet på det. Jeg håper nyheten har begynt å synke inn, at han sover godt i natt.

Jobben jeg var så glad for å få nærmer seg sikkert slutten nå. Jeg er ansatt i TISK-teamet. De som driver med Testing, isolering, smittesporing og karantenesetting. Vi har alt sluttet med karantene og smittesporing. Når vi nå og slutter med isolering er det bare testing igjen. Det er litt trist. Jeg har likt både jobben og folka. Men når en dør lukkes så åpnes en ny er det noe som heter. Jeg håper det åpner seg nye muligheter. Jeg kan ikke sørge over at en pandemi går mot slutten

 

 

 

14 kommentarer
    1. Var helt herlig som hørselshemmet og komme inn på Post i butikk uten munnbind og blir møtt med en blid fyr også uten munnbind. Kost meg med biff, og et glass rødt til middagen. I morgen skal jeg gå tur uten munnbind. God morsdag i morgen og helg.

      1. Det kan jeg tenke meg!! Sitter med munnbind bak pleksiglass når jeg registrerer de som skal ha test, og de har selvsagt munnbind. ikke alltid lett å høre hva de sier, selv om jeg ikke er hørselhemmet.

    2. Nei, du får nok en annen jobb du liker også 🙂 Som med denne. Helt sikkert 🙂 Deilig å slippe alle kravene, og all luringen på om hvordan disse reglene EGENTLIG var igjen… 😀

      1. Jeg har de siste månedene vært rimelig god på reglene. Men det er godt at verden blir mer normal. Og ja, det må da finnes noe nytt denne kjerringa kan brukes til.

    3. Du får sikkert en ny jobb, er mange muligheter der ute. Godt å slippe diverse krav, men jeg gir nok ikke slipp på munnbindet riktig ennå. Det er ikke så ille å gå med og hadde vært greit å slippe Corona, selv om denne varianten er mer som en vanlig influensa.

    4. Viruset forsvinner ikke selv om statsministeren bestemmer det Vi har hatt en gjenåpning før som endte med mange flere døde Ingenting betryggende med det Tipper at han du vil ha med ut, nå vi vegrer seg mer enn noen gang før Hvem kan stole på en statsminister som på rammeste alvor sier at det er greit om folk med korona går på butikken om de føler for det? Denne regjeringen får strykkarakter i pandemihåndtering av meg Jeg er dypt skuffet av Støre

      1. Noen av oss ønsker at pandemien skal vare for evig….
        Poenget er at ja det er mye smitte. Men den gir lite sykdom, færre på sykehus. Hvis vi skulle holde alle som har smitte og deres nærkontakter og husstandsmedlemmer i isolasjon og karantene ville byrden på samfunnet bli for store i forhold til den sykdomsbyrden viruset gir.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg