Vil dere se hva jeg kjøpte?

I går dro Gamle gubben grå og jeg på tur og handlet på forunderlig vis på Dokka, av alle steder.
Der var vi på Land museum. Jeg hadde jo et ønske om å se veggmaleriene til Peder Aadnes. Nå fikk jeg riktignok ikke sett veggmaleriene. Bygningen hvor de er var låst og lukket. Regner med at den bare er åpen under den guidete omvisningen, og vi kom etter at den var avsluttet.

Museet hadde mye annet å by på. Ikke minst likte vi de grepene Håkon Sønneland hadde gjort for å gjøre museumsopplevelsen mer spennende.  Så til alle dere som er på de kanter, museet er vel verdt et besøk selv om dere ikke er like interessert i gamle kunstmalere som det jeg har blitt i sommer. Sjekk for eksempel ut dette arrangementet. Det tror jeg kan være en spennende opplevelse, og jeg teller litt på knappene om det blir ny Dokka-tur på meg om tre uker.
Men nå snakker jeg meg helt bort. Jeg skulle jo fortelle dere hva jeg kjøpte på museet.

Det ble selvsagt et besøk på kaffeen. På menyen kunne de friste med Vassgraut til frokost, duggurs middag og kveld alle ukens syv dager. Det fristet ikke. I motsetning til mange andre har jeg faktisk spist vassgraut mange ganger. (Grøt av byggmel og vann, gjerne med surmelk over.) Vi hadde det ofte som formiddagsmat på lørdagene da jeg var barn.
Vafler med rømme og syltetøy fristet mer, så det ble det og en kaffekopp i solveggen før vi tok museumsbutikken i nærmere øyensyn.

Tror hun hyggelige damen på museet ble fornøyd med besøket vårt, for vi kjøpte både julegaver og gaver til oss selv. Gamle Gubben Grå den bokormen, kjøpte seg to bøker. Julegavene vil jeg selvsagt ikke røpe. Men til tross for at stabelen min med uleste bøker er mer enn høy nok og vokser raskere enn jeg klarer å få lest kom også jeg ut igjen med en ny bok i veska.
Nå skal jeg virkelig dykke ned i livet og kunsten til Peder Aadnes.

 

8 kommentarer
    1. Så gøy at dere har besøkt Lands museum på Dokka. Jeg har ikke vært der på en evighet. Sikkert fordi det bare er 800 meter ish å gå 😉 Tror jammen meg jeg skal tusle meg en tur nå når jeg er ferdig med koronaomgang nr 2. Ønsker dere en flott lørdag 🙂

    2. Det er spennende med gammel norsk historie og godt er det at det fremdeles bevilges penger til museumer rundt om i landet.😊👍🏻
      Så bra at du fikk handlet boken når du var der, selv om du ikke fikk sett maleriene in real life.🤗
      Kos deg med boka!🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg