12 millioner i etterlønn

Orklasjefen fikk plutselig, og muligens litt uventet påskeferie i dag. En riktig god og lang påskeferie. I likhet med meg er han nå uten fast arbeid.

Jeg vet ikke om han melder seg arbeidsledig hos NAV i løpet av påsken. Jeg tviler. For det første har han hatt litt i overkant av 8 millioner I årslønn., og med et sted mellom 4 og 500.000 inn på konto hver måned  etter at skatten er betalt tror jeg liksom ikke at kontoen er tom siste uka før lønningsdag slik vi andre kan oppleve fra tid til annen.

Rundt en halv million etter skatt, hver måned!  Jeg må skrive setningen et par ganger for  å ta inn over meg beløpet størrelse. 500.000 etter skatt hver måned. Det er mange penger. Sikkert mer enn det mange av de ansatte i Orkla-konsernet tjener i året før skatten er trekt.

Man forsvarer ofte disse høye lederlønningene med at de har en utsatt posisjon. At de kan risikere å måtte, slik Orklasjefen måtte i dag, gå på dagen. Da er det kjekt at man kan bygge seg opp en buffer slik at man har noe å leve av frem til en får seg en ny sjefsjobb. Jeg kan til en hvis grad forstå argumentet. Men, man trenger ikke tjene over 8 millioner I året for å ha råd til å sette litt på sparekontoen til dårligere tider.

Forresten holder ikke argumentet vann. For disse lederne har i likhet med Orklasjefen forhandlet frem avtaler for hva som skal skje hvis de “må gå på dagen”. I dette tilfelle var det en oppsigelsestid på 6 måneder. Altså, selv om han må gå på dagen, har han oppsigelsestid frem til midten av oktober. Han får selvsagt som alle andre lønn i oppsigelsestiden. Men han trenger ikke møte på jobb. 6 måneders betalt påskeferie, kaller jeg det. Og med rundt 500.000 utbetalt i måneden og i underkant av en million I feriepenger i juni (de er jo opparbeidet i 2021) kan han nok ha en god og bekymringsløs påske-somner-høst-ferie. Trenger ikke stresse med meldekort til NAV eller å sende et behørig antall jobbsøknader

Når høsten kommer og det stunder mot jul, trenger ikke han selv om han fremdeles skulle være uten arbeid å bekymre seg for å ha nok penger til en skikkelig julefeiring. For I avtalen han har fremforhandlet er det ikke bare et halvt års oppsigelsestid, han har i tillegg krav på ett års etterlønn. Det vil si at han fortsetter med å få en halv million inn på konto hver måned frem til en god stund etter kommunevalget høsten 2023.

Han har altså full lønn i et og et halvt år etter at han måtte gå på dagen. Hva var argumentet for de høye lederlønningene igjen? Altså lønna på drøye 8 millioner. Var ikke det å ha mulighet for å legge litt til side hvis man plutselig sto uten inntekt? Plutselig og plutselig. Med full lønn 500.000 kroner etter skatt i måneden i halvannet år etter at du fratrer stillingen vil jeg si du har rimelig god tid til å områ deg på før du må begynne å leve på sparepengene.

Jeg tenkte ikke på å fremforhandle noen avtale om etterlønn da jeg tiltrådte radiograf stillingen på sykehuset for over tretti år siden. Jeg var bare glad for å få jobb der jeg ønsket.  Ikke tror jeg det hadde vært mulig heller. Fast jobb, billig bolig og garantert barnehageplass når jeg trengte det var mer enn bra nok for meg. Det tror jeg er mer enn mange nyutdannede radiografer kan drømme om i dag.

Heller ikke da jeg begynte å arbeide i korona-teamet i kommunen var fallskjerm og sluttpakke et tema. Det var en midlertidig stilling til pandemien og arbeidsmengden avtok. Jeg fikk den arbeidskontrakten jeg mente var mest hensiktsmessig ut fra min situasjon.

En halv million utbetalt etter skatt hver måned i halvannet år. Det er jo slike summer og slike avtaler at det virker mer og mer uforståelig jo mer man tenker på det.
Og fremdeles er det noen som mener vi har et land med små forskjeller.

5 kommentarer
    1. Jeg blir så kvalm så må nesten hente et spann altså…
      Hvordan kan et menneske være så mye verdt…jeg begriper ikke…
      Jobbet i 40 år jeg og må fremdeles tenke over hver krone jeg bruker…
      Er jeg fin på det og spiser ute., så kniper jeg inne hjemme…andre dager.
      For å kunne legge av til buffer og spare og spare for kanskje få ei lite hytte når jeg blir pensjonist..
      Han her kunne jo kjøpt ei lita skogshytte på en måned…Jeg bruker 45 år! JEG BLIR helt matt av den gjengen altså..
      Men de får ikke med seg noe de heller…

      1. 500.000 i måneden etter at skatt er trukket….
        1,5 år med lønn etter at han “må gå på dagen”.
        Fremdeles mener noen at vi er et land med små forskjeller….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg