Full krise i dilomatiet.

I går hørte jeg på nyhetene at Hvite Russland hadde kastet ut alle svenske diplomater og kallt alle sine diplomater i Sveriege tilbake til Hvite Russland. Det er stor uenighet tildels strid mellom de to landene og det er inkallt til ektraordinært møte i EU.  Det høres seriøst ut. Man spøker ikke med russerne, om de er hviterussere eller andre russere. Ei som er vokst opp under den kalde krigen på 70 og 80 tallet vet da såpass.

Men bakgrunnen? Bakgrunnen fikk jeg ikke med meg, og jeg undret litt på det. Forsto at jeg nok hadde sløyfet noen nyhetssendinger i ferien og ikke fått med med alt som skjedde. (Vet at Syria har jeg bevisst valgt å ikke holde meg oppdatert på, menen utenrikskrise mellom fredelige Sverige og mektige Hvite Russland, synj jeg je burde ha klart å få med meg.

Svaret fikk jeg i dag.i Aftenposten:                                           

  • De to svenske reklamebyråansatte Tomas Mazetti og Hannah Frey lyktes 4. juli å ta seg inn i Hviterussland i et lite treseters fly.
  • Der slapp de 879 teddybjørner, med lapper til støtte for menneskerettigheter, over byen Ivenets og like ved hovedstaden Minsk.
  • For å unngå å bli oppdaget av radarene, fløy de rundt 50 meter over bakken.
  • De tok av og landet i nabolandet Litauen. Hele turen varte i rundt halvannen time.

 

Du kanlese artikkelen her:   http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Hviterussland-trapper-opp-teddybjornstriden-6961469.html

Altså full diplomatisk krise pga 879 teddybjørner.  Verden har ikke kommet lengre på de 25 årene som har gått siden Martin Rust landet et småfly på den Røde plass….

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg