Hensyn og tolleranse

Nydelig dag i dag. Sola skinner fra skyfri himmel. I boligfeltet er dører og vinduer oppe og folka myldrer ut.  Jeg tok med meg en bok og la meg på utesofaen på terassen. Boka var kjedelig så jeg lukket både den og øynene og ble liggende å slumre. I det fjerne hørte jeg vin fra terassen til en nabo. Sikket tennåringene som koser seg i bassenget. Jeg hørte glade barnestemmer fra unger som syklet forbi og skrenset i svingen utenfor hagegjerdet. Jeg hørte barnevognhjul mot grusen der en stolt mamma eller mormor gikk tur med en liten ny verdensborger. Jeg hørte gressklipperen fra naboen, han med den flotte striglete hagen og var det ikke noen som snekret i det fjerne?  Så sovnet jeg….Da je våknet ør og varm etter å ha sovnet i den varme sola reiv grilllukta i nea. En av naboene hadde alt startet middagforberedelsene.  Det er deilig å bo i et levende aktivt boligmiljø.

På FB ser jeg folk klage over at naboen klipper plen på en søndag. Før gassgrillene kom til enhver terasse var det ofte leserinlegg i lokalavisen om grillrøyk og naboklaging. I sommer har det pågått en diskusjon om traktor og treskerkjøring i lokalavisen.  Det skrikes ut om at folk må ta hensyn.

Jeg er selvsagt ikke uenig. Bor vi tett på hverandre må vi vise hensyn.  Men bor vi tett på hverandre må vi og kunne vise tolleranse. Fordi om jeg vil ligge å sløve i sola på fridagen, kan naboen få lov til å klippe plenen. Jeg liker jo at hagen hans er pen og vellstellt og ikke ser ut som et villniss. Glade barn i basseng og på trampoliner er lyder som hører sommeren til.  Grillos vekker sulten, og det er kanskje missunnelse når man selv setter tenna i ferdig pizzaen som gjør at du irriterer deg over grilllukta fra naboen. Bor man nær en åker, er det ikke annet å forvente enn at man må høre traktorstøy i ny og ne.

Vi bor i et langstrakt land. Det er mange flotte steder du kan velge og bo i utkant Norge hvis du virkelig ønsker å leve i ro og fred uten noen som helst forstyrrelser fra naboen,

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg