Når er man egentlig norsk?

Da jeg gikk på skolen var livet enkelt. Bodde man i Norge var man norsk, bodde man i Sverige var man svensk, og bodde man lengre borte var man amrikaner, inder eller kineser alt etter hvor man bodde. Så lett er det ikke lenger. Jeg blir ikke tyrker hver gang jeg tar en chartertur til Tyrkia, mine svigerforeldre som bor halve året på den spanske solkysten er ikke spanjoler og man er ikke norsk selv om man har bodd i Norge hele sitt liv.

Om man er norsk eller ikke er avhengig av foreldrenes nasjonalitet. Gamle Gubben Grå sin mammi er ikke norsk. Hun kom hit til landet fra tyskland tidlig på 1960 tallet. Ble etterhvert gift og fikk Gamle Gubben grå og søsknene hans. Er Gamle Gubben Grå norsk? Han er født her…   Og våre tre ungdommer er de norske?

Hvordan blir man norsk? Blir man norsk hvis man spiser rakfisk, kjøttkaker eller Grandiosa? Må man like hardingfele, munnharpe og folkedans?  Går man søndagstur med ski på beina og rypesekken på ryggen hver eneste søndag? Må det flatfyll, hjemmebrent og et par Eidsvollsmenn til?

Hva vil det si å være norsk? Det holder jo ikke lenger med å være født eller oppvokst i Norge.

6 kommentarer
    1. Kan jeg bli vennen din her på blogg.no slik at jeg kan følge bloggen din?? jeg likte den kjempe godt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg