Har du hull i CVn?

Erna hadde visst sagt noe om hull i CVn i nyttårstalen sin, og Norgesglasset på P1 tok opp temaet i sin radiosending i dag.  Det at mange så på det som skamfullt å ha hull i CVn. Og så begynte jeg å reflektere litt over det temaet.

Jeg har selvsagt ikke hull i CVn.  Jeg har ett år mellom videregående og mer videregående hvor jeg arbeidet som stoff-selger. (Nei, ikke narkolanger, men selger av gardinstoffer og stoffer til å sy klær og annnet av…) Så var det ett år på feil videregående. (Forsøkte meg som optikker, men viste seg å være mer brilleknuser enn optiker…) før jeg havnet på Radiografhøgskolen. 

Slutta på radiografhøgskolen en fredag, og begynte i den stillingen jeg har i dag mandagen etterpå.  Det er over 23 år siden, og jeg har planer om å bli her til jeg går av med pensjon om en 20 års tid…..Så ingen hull i CVn. Ei helg fri mellom utdanning og stilling må være innafor.

Min CV er uten hull, men den er ikke spesielt imponerende. 23 år i damme stilling er liksom så 1950 og ikke noe å skryte av i 2014. såpass skjønner jeg og. 

Men når jeg er med å intervjuer de som søker stillinger i vår bedrift, så er det ofte hullene i CVn jeg er optatt av. Det er når livet går i motbakke som ved sykdom, arbeidsledighet eller skilsmisse du ofte lærer noe om livet. Noe som kan gi deg viktige erfaringer i livet videre.  Det er når du har våget å gå utenfor den oppmerkede stien at du får utfordringer som kanskje former deg som menneske. På motorsykkeltur gjennom Asia eller på togloffing gjennom Sør Amerika. 

Selvsagt er ikke ett hvert hull i CVn positivt.  Har du bare NAVet ett år og spillt dataspill, eller sløvet deg gjennom livet blir jeg ikke imponert, men har du tatt utfordringer, eller møtt motstand er det hvordan du har taklet det, og hvordan du reflekterer over dette i ettertid som sier noe om det er en styrke eller en svakhet. 

Jeg har som sagt en kjedelig CV: Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg håpet jeg hadde våget å ha en utradisjonell CV.  En CV som viser at her er et menneske som tenker utenfor boksen og tør gå egne veier.

Har du hull i CVn? 

2 kommentarer
    1. Jeg håper bedrifter blir flinkere til å ansette folk med hull i CVen slik at flere får sjansen i arbeidslivet. Tror det ligger mye fordommer ute mot de som ikke har en “perfekt” CV, men håper dette vil bedre seg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg