Krimbæker – og åndssnobberi.

Kan du tenke deg noe så godt som å krølle deg sammen i en sofa eller god lenestol med fyr på peisen, noe godt i koppen eller glasset og en spennende Krimbok?  GW Persson, Jo Nesbø, Kari Fossum og mange andre gjør at det blir mang en koselig lesestund.  Men nå vil den Blå-blå regjeringa ødelegge den kosen og. I hvertfall for de som har de laveste inntektene…

De har fremmet forslag om at bibliotekene skal slutte å kjøpe inn krimbøker.  Skal  for å få de til å strekke til.man lese krim, får man kjøpe bøkene selv. Men bøker er dyrt for mange.  Hvis du  må velge mellom  nye votter til minsten eller den nyeste boka til Jo Nesbø er det nok ikke Nesbø som vinner.  350 kroner som ei bok fort koster i dag er kanskje det en familie har r i matbudsjett den uka.  Når man hverken har råd til kino, teater eller annen atspredelse, tenk for en rikdom det er å gå på biblioteket å låne en hel stabbel med spennende bøker.  O lykke.

Selvsagt finds det mange leseverdige bøker i andre sjangre. Men nå er jo krim noe lettlest mange liker. Sorry Solstad og Knausgård. Og hvorfor skal de blå-blå velge hva du og jeg skal lese? Er det forsøk på kultur-manipulering? Hvor er enkeltindividets rett til selv å bestemme som dere libelarister snakker så varmt om? Gjelder det bare for de som har råd til å kjøpe bøkene selv? 

Hadde forslaget gått ut på å ikke ha biblioteker, vil man lese må man kjøpe bøkene, kunne jeg ha skjønt tankegangen. Men når man kun utestenger en sjanger, en sjanger som kultureliten gjerne ser ned på, ja da kaller jeg det kultur-snobberi.

Mens jeg venter på at dere tar til vettet, nyter jeg min krimbok forran peisen – og jeg kjøper gjerne boka mi selv. Jeg har rås til det, men har ikke alltid hatt det.

2 kommentarer
    1. Helt tullete om det blir slik. Krim er jo vel så FOD litteratur som en annen roman, og det appellerer jo til så mange! Jeg leser mye forskjellig, men det er krim som jeg koser meg eller mest med 🙂

    2. Vel om krim-sjanger’n ikke er godt nok for de blå, – så er ikke de blå verdt å høre på!
      Er som kjent ingen lesehest, men jeg har sagt det før og nå sier jeg de igjen: Disse politikerne er jo fette, spik spenna gærne..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg