Kanskje de ikke døde forgjeves…..

Media slo stort opp i går at forskerne har forsket på organer, vevsprøver etc fra døde spebarn uten å ha innhentet tillatelse fra foreldrene. Jeg ser at det er etiske aspekter ved en slik praksis, men må si at jeg stiller meg uforstående til en del av “snørr og tårer”  artiklene om temaet. 

Jeg har selv mistet to barn. Ei vakker lita tulle døde brått og uventet 4 uker gammel i krybbedød, og lille-bror kom sovende til verden uten at noen kunne forklare meg hvorfor han var død.  Plutselig fosterdød ble konklusjonen.  Men forskerne vet svært lite om hvorfor noen spebarn og fostre bare plutselig stanser å puste.  Forskerne ønsker gjerne å finne svar på dette spørsmålet.  Jeg ønsker svar på hvorfor barna mine døde.  Men enda viktigere for meg enn at jeg får svar, er at andre skal kunne slippe å gå igjennom mine traumer.  

Hvorvidt mine barn ble bisatt uten alle vevsprøvene og organene intakt, vet jeg ikke.  Men jeg håper at de som obduserte mine barn har tatt de prøver og det de trenger for  kanskje en gang å komme nærmere gåten på hvorfor mine to skjønne barn, og mange, mange med dem, bare har sovnet stille inn.  Kan prøver fra mine barn bidra til at forskerne kommer bare litt nærmere gåten, kanskje klarer å unngå at ett annet barn sovner stille inn, ja da føler jeg at mine to ikke har dødd helt forgjeves.  For meg er det en trøst i sorgen at deres korte liv dog alikevell kanskje kan være med på å gjøre en forskjell.

1 kommentar
    1. Så mye følelser og så vanskelig å snakke om. Personlig heller jeg til at at kropp og organer burde tilhøre staten når man er død – med mindre man reserverer seg mot dette. Da hadde forskningen fått bedre forhold, og mennesker som står i donorkø fått mer håp

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg